Nem zárható ki, hogy amennyiben a világhírű Leerdammer sajt eladása sikerrel zárul, azzal a magyar piac is jól járhat. Az idén márciusban jelentették be, hogy két francia tejtermékgyártó óriás között exkluzív tárgyalások kezdődtek a holland márka felvásárlásáról. A sajtokra specializálódott Bel csoporttól a Lactalis venné át a Leerdammer komplett portfólióját, illetve az előbbi több leányvállalatát Németországban, Olaszországban és Ukrajnában. A két társaság igazgatótanácsa már egyhangúlag támogatta a tranzakciót, ugyanakkor annak hivatalossá válására még várni kell.
Az ügylethez a méretéből fakadóan az Európai Bizottság, illetve az illetékes trösztellenes szervek jóváhagyására is szükség van, ez a tervek szerint talán még az idén nyáron megszülethet.
A VG információi szerint azonban a határidő könnyen kitolódhat, mivel a hatósági folyamat még az elején tart.
A francia cégek üzletkötése nemcsak az európai, illetve ezen belül a felsorolt országok piacára lesz hatással, hanem akár a magyarországi tejtermékszegmensre is. A tavaszi tájékoztatáskor Emmanuel Besnier, a Lactalis csoport elnöke arról beszélt, hogy a Leerdammer megszerzése a hozzájuk került üzemek gyártásba való bekapcsolásával megnyitja a holland sajtpiacot, illetve kifejtette, hogy a márka növekedését célozták meg a következő időszakban. Nem csoda, hiszen a brand potenciálja jelentős: 2002 óta, amikor a Bel csoport érdekeltségébe került, majdnem megkétszereződött az értékesítés mennyisége és az értéke is.
Ennek kapcsán fontos kiemelni, hogy a Lactalisnak van magyar érdekeltsége a Kuntej Zrt. révén. A tiszafüredi telephelyű vállalat 1976-ban jött létre, 1992-től működik Kuntej néven, a nemzetközi Lactalis csoport pedig 2015-ben vásárolta fel. Azóta a Kuntejnél számos technológiai, illetve infrastruktúra-fejlesztést hajtottak végre, például a túró, a tejföl, a joghurt vagy a kefir kategóriájában.
A csaknem száz országban jelen lévő, 250 gyártóhellyel rendelkező francia multi Magyarországon a Parmalat tejtermékeket, a Galbani Mozzarella és a Président magas minőségű sajt- és vajtermékeit kínálja, a Parmalat termékek többségét pedig itt is állítja elő.
Ezeken kívül a Kuntej, a Szeretem és a Füredi márkák is a tiszafüredi gyárban készülnek, az utóbbi kettő sajtokat is felvonultat. Vagyis a sajttermelés nem ismeretlen a Kuntej számára, így papíron lehet arra esély, hogy a Leerdammer bekerüljön a termékpalettába.
A VG érdeklődésére ezt a forgatókönyvet sem megerősíteni, sem cáfolni nem tudta a Lactalis Hungária Kft. HR-igazgatója, Kéri-Horváth Nándor, a VG megkeresésére azt írta, hogy az akvizíció kezdeti stádiumában még nem tudnak érdemi információval szolgálni.
Amennyiben a későbbiekben publikus információ birtokába jutunk ebben kérdéskörben, meg fogjuk osztani a médiával
– tette hozzá.
A Kuntej Zrt. egyébként kiváló évet zárt 2020-ban: nettó árbevétele 31 százalékkal, 7,9 milliárd forint fölé bővült 2019-hez képest, az adózott eredménye pedig szűk 2 millió forintról közel 295 millió forintra ugrott.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.