A KSH által pénteken közölt kiskereskedelmi adat – amely szerint júliusban 2,5, naptárhatástól megtisztítva pedig 3 százalékra lassult éves bázison a kiskereskedelmi forgalom növekedésének volumene az előző havi, 5,8-es bővülés után – önmagában nézve aligha nevezhető csalódást keltőnek. Ugyanakkor az egyértelműen látszik, hogy a második negyedéves nagy felfutás után egy jóval mérsékeltebb növekedés jellemezheti a szektort és a gazdaságot a harmadik negyedév folyamán – írta kommentárjában Virovácz Péter, az ING Bank szenior közgazdásza. Ebben egyrészt szerepet játszanak a bázishatások, másrészt pedig a nyaralási szezon berobbanása, amely jobban kedvez a szolgáltatásoknak, mint a kereskedelmi forgalomnak.
Az előző hónaphoz viszonyítva júliusban 0,2 százalékkal mérséklődött a forgalom volumene a kiigazított adatok alapján. Tehát az elmúlt hónapokban enyhe emelkedések és csökkenések váltották egymást. Ha az idei év egészét figyeljük, némi aggodalomra adhat okot, hogy a kiskereskedelem volumenének szintje – enyhe kilengés mellett, de – nagyjából stagnál 2020 vége óta. A kiskereskedelmi forgalom a tavaly áprilisi mélyponthoz képest 13,7 százalékkal bővült, azonban még 4,1-del elmarad a járvány előtti szinttől. Vagyis
az újranyitás ellenére a kiskereskedelmi forgalom továbbra sem képes visszatérni a válság előtt jellemző növekedési trendhez.
Suppan Gergely, a Takarékbank vezető elemzője viszont arra hívta fel figyelmet, hogy az eladások volumene a használtcikk-üzletekben 7,1, a textil-, ruházati és lábbeliüzletekben 3,3, az iparcikk jellegű vegyes üzletekben 1,5, a gyógyszer-, gyógyászatitermék-, illatszerüzletekben 2,4, a könyv-, számítástechnika-, egyéb iparcikk-üzletekben 0,8 százalékkal nőtt. A forgalom volumene 7,6 százalékkal csökkent a bútor-, műszakicikk-boltokban. Az árucikkek széles körére kiterjedő, a kiskereskedelmi forgalomból 8 százalékkal részesedő csomagküldő és internetes kiskereskedelem volumene 16 százalékkal bővült.
Hogy mikorra rendeződhet vissza a trendszerű növekedés, arról Virovácz Péter azt írta, az elsősorban a járványhelyzeten, a háztartások és vállalkozások alkalmazkodásán és percepcióján múlik.
Úgy tűnik, a lakosság a kényszerű megtakarításait egyelőre elsősorban szolgáltatások pótlólagos fogyasztására költi, nem pedig ruhákra, bútokra, elektronikai cikkekre. A vállalatok pedig továbbra is elfogadják a hibrid (vagyis a vegyesen otthoni és irodai) munkavégzést, ez viszont az üzemanyag-forgalom lassabb helyreállásával jár.
Ami a gazdasági nagyképet illeti, a pénteken közölt adat az első, amelyik a harmadik negyedév gazdasági teljesítményéről elárul valamit. Ám mivel ez az adat a szolgáltatásokról nem sokat mond, bízhatunk abban, hogy a mérsékelt növekedés csak azt jelzi számunkra: a háztartások továbbra is az élményeket preferálják a dolgokkal szemben. Az ING a kiskereskedelmi adat tükrében sem módosítja várakozását, hogy
az idén a GDP-növekedés elérheti az akár 7,7 százalékot is.
A Takarékbanknál azzal kalkulálnak, hogy 2021-ben 3 százalék körüli lesz a kiskereskedelmi forgalom bővülése, jövőre azonban – az idei év eleji alacsony bázis és a gyermeket nevelők számára tervezett szja-visszatérítés, a 13. havi nyugdíj kétheti részlete, valamint a rendőri állomány számára tervezett féléves bónusz hatására – két számjegyű növekedésre számítanak a pénzintézetnél. A Takarékbank számításai szerint a bejelentett kormányzati intézkedésekkel összességében mintegy 750-800 milliárd forint többletjövedelem kerülhet a háztartásokhoz.
A járványhelyzet előtti szint elérése az idei év végére várható a kiskereskedelemben, a külföldi vásárlókra építő üzletek kilábalása azonban későbbre valószínűsíthető.
Mivel a járvány előtt a hazai kiskereskedelmi forgalom közel 7 százalékát a külföldi vásárlók és a bevásárlóturizmus generálták, a külföldiek visszatérése később jelentős lendületet adhat, azonban feltehetően fokozatosan valósulhat meg, mivel több országban megjelent a delta-variáns, ami visszafoghatja a nemzetközi turizmust, valamint az Európán kívüli országokból még nem várható a turizmus megjelenése – figyelmeztet Suppan Gergely.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.