BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Két év kellett a reklámtender kiírásához

Ha 2019 novemberében a főváros nem vétózza meg a közbeszerzést, az azóta eltelt 22 hónapban 3,1 milliárd forint fölötti összeg folyt volna be a reklámfelületekből a BKV-hoz. Ez közel kétmilliárddal több, mint amit a jelenlegi szerződéses jogviszony termelt ebben az időszakban.

Hirdetménnyel induló koncessziós beszerzési eljárást indított a BKV szeptember elején a reklámhelyeinek reklámcélú hasznosítására. Bár a tender frissen jelent meg, a tárgya nem új, erre a BKV és a BKK már 2016 januárjában közös közbeszerzést indított. Az elbírálás rendkívül nehézkesen haladt, de a legvégül megállapított 2019. augusztusi ajánlattételi határidőig érkezett be érvényes ajánlat. 

A francia hátterű JCDecaux Hungary Zrt. (JCD) havi 142 millió forintot, vagyis évente több mint 1,7 milliárdot ajánlott a járműágazathoz, illetve a tömegközlekedési infrastruktúrához tartozó reklámfelületek négy plusz opcionálisan további négy évre szóló hasznosítási jogáért. 

Ez az összeg hiába volt két és félszer magasabb a budapesti tömegközlekedés reklámhelyeinek bérbeadásából származó 2019-es havi összegnek (55 millió forint), az akkor frissen főpolgármesterré választott Karácsony Gergely kezdeményezésére a közgyűlés 2019. november elején határozatban tiltotta meg a megállapodás aláírását. 

Fotó: Jászai Csaba / MTI

A főpolgármesteri javaslat kimondta, hogy a fővárosi cégeknek tilos egy évnél hosszabb időre a tulajdonukban, használatukban vagy vagyonkezelésükben lévő reklámfelületek hasznosítása, így a BKV – mivel legalább négy évre adta volna ki a felületeit – kénytelen volt megtagadni a szerződéskötést a JCD-vel. (Az eset nyomán a Közbeszerzési Döntőbizottság egyetemlegesen 115 millió forint bírságot szabott ki a BKV-ra és a BKK-ra, amit a városháza felszólítására ugyan több fronton is megtámadtak a cégek, de a jogerős bírósági döntés nem nekik adott igazat.) 

Ezért is némiképp meglepő, hogy ezúttal a fővárosi közlekedési vállalat már hat évre fixálná az üzletet, ami ráadásul egy alkalommal további két évvel meghosszabbítható. A BKV négy csoportra osztotta a kínált reklámhelyeit, amelyekre külön-külön is befogad ajánlatot. Ennek dátuma október 12-e, vagyis a 2019-es novemberi vétózáshoz képest szinte pontosan két év telhet el addig, mire esetlegesen nyertest hirdethetnek a megismételt reklámtenderben. Ez a tetemes időveszteség különösen érthetetlen, mivel a főváros annak idején a befejezetlen eljárás után rögtön azt ígérte, hogy új közbeszerzést folytat majd le. Erre a valóságban idén szeptemberig kellett várni, noha Karácsony Gergely például idén januárban is arról beszélt az InfoRádiónak, hogy 

a főváros egy új beszerzés kiírását fogja elindítani. 

A BKV igazgatósága ráadásul július közepén azt közölte, döntött a korábban eredménytelenül zárult reklámtender ismételt kiírásáról. De ehhez képest is csak két hónapos csúszással jelent meg a konkrét felhívás. A lassúság ráadásul pénzügyi szempontból is súlyosan érinti a budapesti tömegközlekedést, ami azért is fájó, mert a városvezetés a napokban több mint hatvan ponton módosította a 2021-es fővárosi büdzsét, részben éppen a közösségi közlekedés forráshiányára hivatkozva. 

Ha 2019 novemberében a BKV képes megegyezni a JCD-vel, az azóta eltelt 22 hónapban 3,1 milliárd forint fölötti összeg folyt volna be a reklámfelületekből, szemben a jelenlegi szerződéses jogviszonnyal (Promix Zrt. és Peron Reklám Kft.), amely az elmúlt 22 hónapban nagyságrendileg 1,4 milliárdot termelt. 

A kieső összeg tehát már most a kétmilliárdhoz közelít, miközben a járvány sújtotta budapesti tömegközlekedésnek minden forintra szüksége lenne. 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.