Hirdetménnyel induló koncessziós beszerzési eljárást indított a BKV szeptember elején a reklámhelyeinek reklámcélú hasznosítására. Bár a tender frissen jelent meg, a tárgya nem új, erre a BKV és a BKK már 2016 januárjában közös közbeszerzést indított. Az elbírálás rendkívül nehézkesen haladt, de a legvégül megállapított 2019. augusztusi ajánlattételi határidőig érkezett be érvényes ajánlat.
A francia hátterű JCDecaux Hungary Zrt. (JCD) havi 142 millió forintot, vagyis évente több mint 1,7 milliárdot ajánlott a járműágazathoz, illetve a tömegközlekedési infrastruktúrához tartozó reklámfelületek négy plusz opcionálisan további négy évre szóló hasznosítási jogáért.
Ez az összeg hiába volt két és félszer magasabb a budapesti tömegközlekedés reklámhelyeinek bérbeadásából származó 2019-es havi összegnek (55 millió forint), az akkor frissen főpolgármesterré választott Karácsony Gergely kezdeményezésére a közgyűlés 2019. november elején határozatban tiltotta meg a megállapodás aláírását.
A főpolgármesteri javaslat kimondta, hogy a fővárosi cégeknek tilos egy évnél hosszabb időre a tulajdonukban, használatukban vagy vagyonkezelésükben lévő reklámfelületek hasznosítása, így a BKV – mivel legalább négy évre adta volna ki a felületeit – kénytelen volt megtagadni a szerződéskötést a JCD-vel. (Az eset nyomán a Közbeszerzési Döntőbizottság egyetemlegesen 115 millió forint bírságot szabott ki a BKV-ra és a BKK-ra, amit a városháza felszólítására ugyan több fronton is megtámadtak a cégek, de a jogerős bírósági döntés nem nekik adott igazat.)
Ezért is némiképp meglepő, hogy ezúttal a fővárosi közlekedési vállalat már hat évre fixálná az üzletet, ami ráadásul egy alkalommal további két évvel meghosszabbítható. A BKV négy csoportra osztotta a kínált reklámhelyeit, amelyekre külön-külön is befogad ajánlatot. Ennek dátuma október 12-e, vagyis a 2019-es novemberi vétózáshoz képest szinte pontosan két év telhet el addig, mire esetlegesen nyertest hirdethetnek a megismételt reklámtenderben. Ez a tetemes időveszteség különösen érthetetlen, mivel a főváros annak idején a befejezetlen eljárás után rögtön azt ígérte, hogy új közbeszerzést folytat majd le. Erre a valóságban idén szeptemberig kellett várni, noha Karácsony Gergely például idén januárban is arról beszélt az InfoRádiónak, hogy
a főváros egy új beszerzés kiírását fogja elindítani.
A BKV igazgatósága ráadásul július közepén azt közölte, döntött a korábban eredménytelenül zárult reklámtender ismételt kiírásáról. De ehhez képest is csak két hónapos csúszással jelent meg a konkrét felhívás. A lassúság ráadásul pénzügyi szempontból is súlyosan érinti a budapesti tömegközlekedést, ami azért is fájó, mert a városvezetés a napokban több mint hatvan ponton módosította a 2021-es fővárosi büdzsét, részben éppen a közösségi közlekedés forráshiányára hivatkozva.
Ha 2019 novemberében a BKV képes megegyezni a JCD-vel, az azóta eltelt 22 hónapban 3,1 milliárd forint fölötti összeg folyt volna be a reklámfelületekből, szemben a jelenlegi szerződéses jogviszonnyal (Promix Zrt. és Peron Reklám Kft.), amely az elmúlt 22 hónapban nagyságrendileg 1,4 milliárdot termelt.
A kieső összeg tehát már most a kétmilliárdhoz közelít, miközben a járvány sújtotta budapesti tömegközlekedésnek minden forintra szüksége lenne.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.