Kedvezményesen hozzájutni egy vagy több akciós termékhez még karácsony előtt – ez a magyar vásárlók felét idén is izgalomban tartja, ám a Black Friday-akciókra fordított összeg csökkenhet.
Míg tavaly 40 ezer forintért tervezett vásárolni az időszakos leárazásokra nyitott fogyasztó, addig az idén valamivel kevesebbet, 34 ezer forintot szándékozik elkölteni
– derült ki az e-kereskedelmi szoftvereket fejlesztő LogiNet Systems és a Reacty Digital friss felméréséből. Ez többek között az egész éven át tartó, folyamatos online vásárlással és eszközbeszerzéssel, valamint az alacsonyabb elkölthető jövedelemmel magyarázható a kutatást végző szakértők szerint.
A reprezentatív felmérés vizsgálta a vásárlás tervezett helyét is: a többség online és offline is élne a kedvezményekkel, de a tavalyi számokkal ellentétben a csak online vásárlást tervezők aránya csökkenhet idén, méghozzá 19-ről 15 százalékra. Szakértők szerint ennek okai sokrétűek lehetnek; közrejátszhatnak a növekvő szállítási díjak, de a korábbi online rendelések során tapasztalt csalódottság is. Nagyon úgy tűnik, hogy a fogyasztók egy része nem felejt: azok a vásárlók, akikhez tavaly késve vagy sérülten érkezett meg az online rendelt termék, idén valószínű, hogy egyáltalán nem vagy nem online fognak vásárolni. Márpedig belőlük nincs kevés: az előző évhez képest többen jelezték, hogy 2020-ban késve érkezett meg a fekete pénteken rendelt csomagjuk. Míg 2019-ben tízből két ember, addig tavaly már tízből három számolt be késésről. A futár távozása után sem mindig ült ki mosoly az arcokra: tavaly a csalódott vásárlók harmada szembesült sérült termékkel a rendelései alkalmával.
A csalódottságot tetézte a már az elmúlt évre is jellemző árukészlethiány: a kinézett termékeket a vásárlást tervezők fele egyszerűen nem találta a virtuális vagy a fizikai polcokon.
Ez idén a globális szállítási nehézségek és a szórakoztató- és számítástechnikai ipart érintő csiphiány miatt tovább fokozódhat. Máriás Zsigmond, a LogiNet Systems Kft. ügyvezetője szerint a vásárlók késésből fakadó csalódottsága sok esetben kivédhető például azzal, ha az e-kereskedők transzparensen megmutatják, merre jár az online rendelés. Sérült vagy hibás termék esetén pedig a könnyű visszaküldhetőség lehet az elégedettség kulcsa.
Az e-commerce szereplőknek fontos észben tartaniuk: az online vásárlás nem a vásárlás gomb megnyomásával, hanem az áru sértetlen kézbesítésével, illetve a garanciakezeléssel ér véget
– mutatott rá a szakember.
Akiket viszont nem ért csalódás, vagy mindezek ellenére is akcióvadászatra indulnak, azok, úgy néz ki, az idén új hobbi felé kacsingatnak: az előző évhez képest az otthonfelújítással kapcsolatos termékek népszerűsége nőhet a legnagyobb mértékben. A barkács- és kerti eszközt forgalmazó kereskedők 17 százalékos keresletnövekedésre számíthatnak, minden ötödik Black Friday-vásárló tervez ilyen terméket beszerezni. Szintén nagyot ugorhat a háztartási és vegyi áruk iránti kereslet, akár 14 százalékkal is nőhet a kedvezményes tisztítószereket választók száma. És hogy legyen mit tisztítani, sokan az akciók keretében veszik meg a régóta vágyott új hűtőt vagy mikrót is: a háztartási kis- és nagygépek iránti kereslet akár 8 százalékkal emelkedhet. A vásárlást fontolgatók 31 százaléka tervez valamilyen fehérárut vásárolni, ezért ez lehet a legnépszerűbb kategória idén.
Míg a koronavírus miatt elterjedt otthoni munkavégzés jót tett ezeknek a termékkategóriáknak, addig nem igazán kedvezett a ruházati cikkek népszerűségének: bár továbbra is előkelő helyet foglalnak el a preferencialistán, az előző évhez képest 6 százalékos lehet a visszaesés. Nem beszélve a szórakoztatóelektronikai eszközök iránti keresletről: az egyik legnépszerűbb kategória számottevő, akár 7 százalékos elfordulást is elkönyvelhet. Egy másik, hagyományosan kedvelt szegmenst sem kímél az idei szezon:
kevesebb vitamint, táplálékkiegészítőt vehetünk, az egészséggel kapcsolatos termékek népszerűsége akár 5 százalékkal is csökkenhet.
Ami viszont nem változik, hogy továbbra is nagy népszerűségnek örvendenek az ár-összehasonlító oldalak; a vásárlást tervezők több mint fele biztosan körbenéz ezeken a portálokon, mielőtt kosárba helyezi a vágyott terméket. Ami az impulzusvásárlásokat illeti, a tavalyi adatokhoz hasonlóan nagyjából minden nyolcadik fogyasztó (13 százalék) vásárol akkor is egy ordító akció láttán, ha nincs is igazán szüksége a termékre. Az ismert, nagyobb kereskedők malmára hajthatja a vizet az a tény, hogy a válaszadók 70 százalékának fontos, hogy a fekete pénteki akciókat csak megbízható, ismert oldalakról vadássza le.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.