Az amerikai hálaadást követő pénteket szokták „fekete” jelzővel illetni. Kezdetben nem a kiskereskedelmi árvágásokat, hanem a fenti ünnep utáni hatalmas forgalmat és az amiatt bekövetkezett baleseteket értették alatta. Ezt a szóhasználatot vette át egy tengerentúli kereskedelmi lánc az akciói elnevezésére, amiből világméretű marketingfogás lett. Vannak időszakok, amikor felfut, tarol a Black Friday, s van, amikor alábbhagy az iránta való érdeklődés. (Pont, mint a karácsonyi kiskereskedelmi „őrület”: egyszer nagyobb, másszor kisebb.)
Vélhetőleg jelenleg a gyengébb ciklust éljük a Figyelő szerint, ugyanis a korábbi erősödés után (tavaly például több héten át tartott a már egy ideje nem egynapos esemény) most kisebb lehet az aktivitás a fekete péntekes intervallumban. Egy felmérés szerint
hatezer forinttal kevesebbet szándékoznak költeni a magyar háztartások ezen akciós időszak alatt a korábbi átlag negyvenezernél.
És ez a kisebbik probléma. A nagyobbik az, hogy a lakosság fele egyáltalán nem tervez konkrét vásárlást ebben a periódusban.
Mindebből két következtetést lehet levonni: a fogyasztók a pandémia alatt kissé kiköltekeztek, vagy már nem hisznek a tavalyi hosszú, de vérszegényre sikeredett akcióknak, s decemberre tartogatják a nagybevásárlást, remélve, hogy akkor is lesznek leértékelések. Ez utóbbi akkor válik érvényessé, ha a kereskedők sem találják meg a számításukat a Black Friday időszakában – kisebb bevételt érnek el, vagy kevesebb fogy az árukészletből. Ekkor valóban alkalmazzák majd a gördülő árvágást, amely végigkíséri az utolsó hónapot.
A stratégia kialakítása rizikós, hiszen két ellentétes hatás jelenik meg az év végi fogyasztásban:
a vásárlást visszafogó inflációs szint, illetve a vásárlást ösztönző szja-visszatérítésekre és nyugdíj-kiegészítésekre vonatkozó kormányzati intézkedések.
Utóbbiak csak jövőre várhatók, de biztosnak tűnő többletbevételt jelentenek a háztartásoknak, így azok bátrabban nyúlnak – már ennek terhére – mélyebben a pénztárcájukba. A két hatás erőssége azonban nem ismert – nem érzékelhető, merre billen majd a mérleg. Egyetlen támpontja van most a kereskedőnek a szezonbecsléshez, mégpedig az, hogy a Black Friday alatt kevesebbet akarnak költeni a vevők.
Ugyancsak jelzésértékű, hogy Nagy-Britanniában hetek óta akadozik az ellátás, mert nincs elég ember a szállítmányozásra.
Félő, hogy a kontinensen is megjelenik az ellátási láncokban a munkaerőhiány, s ez problémákhoz vezet. Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára úgy véli, a briteknél a brexit miatt alakult ki ez a helyzet. A kontinensen, így Magyarországon ilyennel senkinek sem kell számolnia; mindenhol árubőség lesz, az ellátás problémamentes marad. Az más kérdés, hogy világszinten tapasztalható egyes árucikkek gyártásának a döcögése, főként a csiphiány miatt, de ez elsősorban a járműipart érinti, az autó pedig jellemzően nem karácsonyi ajándék kategória. A nagy értékű elektronikai termékek (itt is lehetnek csipgondok) vásárlása pedig itthon viszonylag kis kört érint. Itt ugyan lehet egy-egy produktumból hiány, de a teljes kiskereskedelmi volument ez kevéssé befolyásolja.
Ennek ellenére a nemzetközi sajtó is élénken érdeklődik a karácsonyi fogyasztás várható alakulása iránt.
A napokban a CNBC közölt anyagot arról, hogy a kiskereskedelmi és a feldolgozóipari cégek pánikszerűen adnak pluszmegrendeléseket termékekre, alapanyagokra, tartva az ellátás akadozásától.
Ugyanis az a helyzet, hogy a világpiacon nagyon nehéz szállítási konténerhez jutni, a nagy beszállítói láncokat érintve komoly természeti katasztrófák (például áradások) történtek, és persze a koronavírus hatása is jelen van még. (Apró adalék a helyzethez: Vietnam nagy csipgyártó ország, a lakosság átoltottsága viszont rendkívül alacsony szintű.) A CNBC szerint a gazdaságok újraindulása az egekbe repítette a keresletet, ami egyrészt globálisan növekvő inflációval jár, másrészt az ellátás döcögésével, mert ha épp nem happolják el egymás elől a cégek az egyes raktárkészleteket, akkor a gazdaságok más szeletei képtelenek lépést tartani az igényekkel (lásd: ha nincs konténer, hiába van áru, nem lehet elszállítani a raktárból).
Ami a hazai novemberi és decemberi eladásokat illeti, a jelenlegi helyzetben borítékolható (lenne) a növekedés, ugyanis a tavalyi utolsó két hónap nagyon alacsony bázist mutat. Vámos György azonban óvatos. Mint mondja,
nem tudni, hogyan alakul a járványhelyzet. Egy esetleges újabb szigorítás nem tenne jót a piacnak.
Meglehetősen kevés nyilvános adat áll rendelkezésre annak kapcsán, hogy mely termékeket preferálják majd a karácsonyi szezon alatt. Az okostelefon-okosóra „őrület” lecsengőben van ugyan, de a szórakoztatóelektronikát, így a játékkonzolpiacot nagyban behatárolja a csiphiány, s a konkurenciaharc óriásira nőtt e szektorban, csökkentve az elérhető profitot. Persze a számítástechnika most is sláger lesz, ám a pandémia időszakában úgy felszerelték a háztartásokat „kütyükkel”, hogy már csak finomhangolásra kerülhet sor. Ebben a körben az 5G-technológia várhatóan tarol, de más növekedési pontok egyelőre nem látszódnak.
A teljes cikk a Figyelő legfrissebb számában olvasható.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.