Az idén nőtt a hazai lízingpiac: a harmadik negyedév végén a finanszírozott összeg 512 milliárd forintra emelkedett, azaz 14,5 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbi 446 milliárdot. A bővülés azonban elsősorban az eszközök, járművek drágulásával magyarázható, ugyanis az új szerződések száma ugyanis mindössze 1 százalékkal emelkedett – derült ki a Magyar Lízingszövetség közleményéből.
A harmadik negyedévi adatok 7 százalékkal maradnak el a járvány előtti, 2019 első kilenc hónapjában elért 550 milliárd forintos szinttől.
Az új szerződések száma gyakorlatilag változatlan, alig haladta meg a 60 ezer darabot, és 17 százalékkal elmarad a 2019-es szinttől.
A kihelyezések és a szerződések száma közötti jelentős eltérés több tényezővel magyarázható. Részben az autók és más járművek drágulásával, ezt mutatja, hogy az egy szerződésre jutó finanszírozás és a bruttó gépérték folyamatosan növekszik. Az új szerződések visszafogott növekedése a bizonytalansággal magyarázható, a járvány újabb és újabb hullámai miatt sok cég és magánszemély kivár
– értékelte a közleményben az adatokat Zs. Nagy István, a Magyar Lízingszövetség elnöke.
Hozzátette, vannak cégek, amelyek beruháznának új eszközökre, ám sok esetben nem érhető el a globális ellátási láncok problémái miatt.
A személy- és kishaszongépjármű esetében a finanszírozott összeg meghaladta a 197 milliárd forintot, ez közel 17 százalékkal múlta felül az egy évvel korábbit, ugyanakkor 2019-hez képest 1 százalékos visszaesésnek felel meg. A flottákat kevésbé érintették a járműpiaci problémák, a 69 milliárd forintot meghaladó finanszírozott összeg éves szinten 26 százalékos növekedést jelent, és megközelíti 2019 azonos időszakáét.
A flottafinanszírozás a lízingpiac egyik legstabilabb, leginkább válságálló szegmense. A nagyobb flottát működtető cégek rendszeresen, előre meghatározott időben cserélik a járműveiket, így ezekre a beszerzésekre kevésbé hat a krízis
– árulta el Zs. Nagy István.
A lízingpiac számára szintén kulcsfontosságú nagyhaszongépjármű-finanszírozási szegmens 100 milliárdos kihelyezést ért el, ami a tavalyi 75 milliárddal szemben jelentős emelkedés, de elmarad az egy évvel korábbi 125 milliárdtól. Az agrárgép-finanszírozás viszont stabil: az elmúlt három év első kilenc hónapjában mindig 70 milliárd feletti kihelyezés történt, köszönhetően a mezőgazdasági vállalatok beruházási kedvének, a pályázatoknak és a kedvezményes finanszírozási programoknak. Az építőipari bővülés is látható a lízingpiacon, az építőgépek esetében a finanszírozott összeg az idén meghaladta a 22 milliárd forintot. Ez 21 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbit, de 14 százalékos pluszt jelent 2019-hez képest is.
A szervezet elnöke a hitelmoratórium október végi lezárásáról azt mondta, a lízingcégek nem tapasztaltak komolyabb problémákat, de pontos adatokat majd a következő hónapokban lehet közölni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.