A VG információi szerint a főváros és a BKV is értetlenül fogadta, hogy Karácsony Gergely a napokban bejelentette, Budapest villamosgyártásba kezd. A főpolgármester február 19-én vett részt a Müncheni Biztonságpolitikai Konferencia egyik panelbeszélgetésén.
Ennek során tért ki arra, hogy a városvezetés „mindig harcol a kormánnyal, és mindig kitalál valami újat”, így most például „a város elhatározta, hogy saját magának fog gyártani villamosokat”. Ennek a lépésnek a szükségességét azzal indokolta, hogy a járművek vásárlását nem tudják finanszírozni.
Arról nem beszélt, hogy egy gyártási kapacitás felépítését miből fedezné a városháza. Mindenesetre azzal érvelt a döntés mellett, hogy a budapesti villamosok átlagéletkora 45 év. „Annyi, amennyi én vagyok” – jegyezte meg. Tény, hogy az elmúlt időszak új járműbeszerzései ellenére a BKV villamosállománya zömmel, mintegy 80 százalékban magas padlós, korszerűtlen járművekből áll, viszont ezek átlagéletkora távolról sem 45 év, hanem 35. Több, a városháza, illetve a BKV működésére rálátó forrásunk egyebek mellett e tévedés miatt is vélekedett úgy, hogy Karácsony Gergely bejelentése a villamosgyártásról valamiféle banális félreértésen alapszik, ugyanis döntéshozói szinten nem ismert olyan koncepció, amely önálló villamosellátásról szólna.
Egy lehetséges magyarázat lehet a főpolgármester által elmondottakra: a valóban 45 év körüli Tátra és TW6000/6100-as járművek korszerűsítése. Erről a projektről frissen határozott a Fővárosi Közgyűlés
: 30 darab Tátra és 5 darab TW6000/6100 modellt újítanak fel, nagyjából 1,65 milliárd forintért.
A vonatkozó előterjesztésben az olvasható, hogy a Tátra esetében a tervezett 30 jármű korszerűsítésével kiváltható egy altípus, ezzel egyidejűleg pedig homogénné válik a Tátra T5C5 villamosok állománya (a 2014 óta nagyjavítást még nem kapott darabok kivételével). Ennek az is az előnye, hogy a felújítási program előrehaladtával nagyban leegyszerűsödik a típussal a járműgazdálkodás.
Az öt TW6000/6100-as villamos felújítását azzal magyarázzák a dokumentumban, hogy az új járművek nem kielégítő darabszáma miatt elengedhetetlen nagyobb mennyiség további üzemeltetése. „Ennek érdekében a TW6000/6100-as járművek ütemezett felújítása elengedhetetlen” – szögezte le a városüzemeltetési főosztály, amely a javaslatot jegyzi.
Akárhogy is, Karácsony Gergely a Müncheni Biztonságpolitikai Konferencia panelbeszélgetésén később sem pontosított, és mindvégig kitartott az új villamosok gyártása mellett. Egy másik gondolatmenetében úgy fogalmazott, hogy
olyan mérnökeink vannak, akik életben tartják ezeket a villamosokat, vagy akár újakat is tudnak építeni.
Lapunk írásban és szóban is kereste a főpolgármesteri hivatalt, hogy tájékoztatást kérjen a budapesti villamosgyártás ügyéről, de nem érkezett reakció. Így bár valószínűsíthető, hogy a főpolgármester állítása téves, azonban hivatalosan egyelőre nem ismert, hogy valóban szándékában áll-e a városházának, hogy a BKV villamosgyártásba kezdjen.
Nem lesz sikló a Gellért-hegyenA Fővárosi Önkormányzat eláll a Gellért-hegyi sikló és az alsó állomásnál tervezett autóbusz-parkoló megépítésére vonatkozó 2009-es szerződéstől. A Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes jegyezte javaslat indoklása szerint „a szerződésben foglaltak teljesítése a beruházó érdekkörében felmerülő okból a továbbiakban már nem lehetséges”. Bagdy Gábor (Fidesz–KDNP) arról beszélt, hogy a döntés hatalmas pénzügyi kockázatokat rejt. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.