A Magyar Nemzeti Bank (MNB) a tudomására jutott információk alapján célvizsgálatot folytatott le a CIB Banknál, melynek során a hitelkártyához és a fizetési számlához kapcsolódó hitelkeret-túllépésre vonatkozó gyakorlatot vizsgálta a 2016. május 1-jétől kezdődő ötéves időszakot érintően. A jegybank megállapította, hogy a CIB Bank megsértette a kamat, díj és egyéb költség vagy feltétel pénzügyi szolgáltatásra irányuló szerződésben való egyértelmű meghatározására vonatkozó jogszabályi rendelkezést.
A pénzintézet a hitelkártyák esetében a jóváhagyott és szerződésben rögzített hitelkereten felül további kölcsönösszeg lehívását engedélyezte a fogyasztók számára, amely lehetőségről azonban – tekintettel arra, hogy a vonatkozó információ sem a hitelkártya-szerződésekben, sem az általános szerződési feltételekben, sem a kondíciós listákban nem szerepelt – nem tájékoztatta az érintett fogyasztókat.
A jogszabályi rendelkezések alapján a fogyasztókkal kötött hitelkártya-szerződésben a bank egyértelműen köteles meghatározni a hitelkeret-túllépés esetköreit és annak jogkövetkezményeit rögzítő szerződési feltételeket.
Ugyanakkor a CIB Bank a hitelkártyák esetében a hitelkeret túllépésének díját a világos és egyértelmű tájékoztatás és szerződési feltételek hiánya ellenére olyan esetekben is felszámította, amikor a szerződésben rögzített hitelkeret összegén túli lehívást vissza kellett volna utasítania.
Mindezek miatt az MNB a célvizsgálatot lezáró határozatában felhívta a CIB Bankot, hogy mindenkor tartsa be a kamat, díj és minden egyéb költség vagy feltétel pénzügyi szolgáltatásra irányuló szerződésben való egyértelmű meghatározására vonatkozó jogszabályi rendelkezést. A feltárt jogsértés miatt az MNB 10 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki a bankra, valamint a hitelkártya-szerződésben nem szabályozott hitelkeret-túllépés miatt a 2016. április 30. napját követően felszámított díjak visszatérítésére is kötelezte a bankot.
A vizsgált időszakban összesen közel 58 millió forint értékben történt jogosulatlan díjterhelés. Az MNB kötelezése nyomán a CIB Bank a hitelkártyaszámlával rendelkező fogyasztóknak jóváírta a jogtalan díjterheléseket, míg a hitelkártyával már nem rendelkező ügyfelek esetében pénztári kifizetés útján biztosítja a jogosulatlanul terhelt díjak visszatérítését, melyről az érintett fogyasztókat tájékoztatta.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.