A vonatkozó előirányzat szerint csaknem bruttó 230 milliárd forint kiadást jelent a gyorsforgalmi úthálózat rendelkezésre állási díja (rád) 2023-ban – derül ki a jövő évi központi költségvetés törvényjavaslatából. A Technológiai és Ipari Minisztérium fejezetében ismertetett szám a május elején odaítélt sztrádakoncesszió költségét jelölheti. A tétel bőséggel finanszírozható a büdzséből, ennek forrása ugyanis az e-útdíj, ami az elektronikus útdíjszedési rendszert felügyelő Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt.-hez (NÚSZ) folyik be a teherszállítást végző járművektől a megtett úttal arányos mértékben.
Ez a tervezet értelmében több mint bruttó 309 milliárd forint közvetlen bevételt jelenthet az államkasszának 2023-ban. Vagyis mintegy 25 százalékkal magasabb fedezet állhat rendelkezésre a dedikált koncessziós rád finanszírozásához. A 309 milliárdos e-útdíj teljesülése egyébként abszolút reális az elmúlt évek hasonló adatait figyelembe véve: 2019-ben, tehát a koronavírus berobbanása előtti utolsó békeévben bruttó 276,32 milliárd forintot könyvelt el ezen a címen a NÚSZ, 2020-ban ez már bruttó 278,26 milliárdon állt meg. Ennél jóval markánsabb felfutást mutat a 2021-es év, amikor bruttóban több mint 317 milliárd forint folyt be. Az idei első három hónapban töretlen maradt a bővülés, január és március között bruttó 85,71 milliárdot fizetett a cargo a magyarországi úthasználatért. Ez mintegy tíz milliárddal több a 2021-es hasonló periódus adatához viszonyítva.
Kinyílhatnak az M5 és az M6 autópálya aktáiÖsszességében több száz milliárdot bukik az állam az 1994 és 2008 között megkötött sztrádakoncessziókon. |
Ahogy arról a VG korábban többször is beszámolt, a sztrádakoncesszió hirdetménnyel induló, többszakaszos, nyílt uniós beszerzését a magyar hátterű Themis Magántőkealap által vezetett konzorcium nyerte el. A tender összességében 1662 kilométer hosszúságú gyorsforgalmi út alaphálózatának felújítási, építési, valamint üzemeltetési és karbantartási tevékenységét szervezte ki 35 évre, főképp az állami tulajdonú Magyar Közút Zrt.-től. Ez további 381 kilométer kiegészítő hálózattal bővülhet. Ennek a feladatnak az ellátásáért az állam évente nettó 96,201 (bruttó 122,17) millió forintot fizet kilométerenként. Ez az úgynevezett rendelkezésre állási díjból (rád), valamint a rendelkezésreállás-alapú szolgáltatási díjból (ráaszd) tevődik össze.
A szűk kétezer kilométernyi gyorsforgalmi utat érintő sztrádakoncesszó díja kifejezetten mértéktartónak tekinthető az M5-M6 autópályák rendelkezésre állási díjához viszonyítva. Mindez ugyanis jövőre már 151,3 milliárd forintnyi kifizetést jelenthet az államkasszának a gazdaságfejlesztési célú központi kezelésű előirányzatok felsorolása alapján. Jóllehet, az M5 és M6 autópályák hossza együttesen a teljes útdíjköteles úthálózatnak csupán mintegy 6 százaléka, mégis, az M5 és M6 koncesszorainak járó rád még 2020 ban is az állam teljes úthasználati, azaz valamennyi e-útdíj és e-matrica értékesítéséből származó díjbevételének körülbelül 40 százalékát tette ki.
A 2010 előtt kötött PPP-konstrukciós megállapodások pénzügyi vonzatait jelentősen súlyosbítja, hogy azok jellemzően euró alapú rád-ot rögzítettek, tehát a forint árfolyam gyengülése masszívan kedvezőtlen az állam számára. Szakértői számítások szerint csak az M6 koncessziós szerződések esetében 2020-ig a gyengébb forint árfolyam miatt összesen 120 milliárd forinttal több díjat fizettek ki forintban, mint amennyivel a szerződés aláírásakor számoltak. Egyebek mellett ez az egyik oka annak, hogy a Koncessziós Tanács a múlt hónapban arra tett javaslatot a kormánynak, hogy fontolja meg az M5 és az M6 autópályák koncessziós szerződéseinek újratárgyalását.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.