Az Uber több százezer dollárt fizetett magas rangú európai és amerikai akadémikusoknak azért, hogy olyan jelentéseket készítsenek, amelyeket a cég a lobbikampányában felhasználhatott – írja a The Guardian.
A brit sajtónak szivárogtatták ki az Uber utazásmegosztó 124 ezer online dokumentumát, melyekből kiderült, hogy
az évi 90 millió dolláros büdzséjű lobbizással és PR-tevékenységgel miként toboroztak baráti politikusokat, hogy azok segítsenek az európai taxisipart a tönk szélére sodró kampányban.
Macron és Neelie Kroes egyengette az Uber útját Európában – derült ki a kiszivárogtatott dokumentumokbólA brit sajtónak szivárogtatták ki az Uber 124 ezer online dokumentumát, melyekből érdekes képet nyerhetünk az európai lobbitevékenység kulisszák mögötti boszorkánykonyhájáról. |
A brit lap cikke szerint az Uber által megfizetett kutatók a jelentéseket akkor készítették el, amikor a cég a világ kulcsfontosságú városok döntéshozóival egyezkedett. Augustin Landier professzor, a Toulouse School of Economics munkatársa egy jelentés megírásáért 100 ezer eurós tanácsadói díjat kért. A pártpolitikai kampányokban megszokott technikákat alkalmazva az Uber akadémikusokat és agytrösztöket célozta meg, hogy
segítsenek felépíteni egy pozitív narratívát, nevezetesen azt, hogy jól fizetett, a sofőrök által kedvelt munkahelyek hozz létre az Uber, amely olcsó szállítást biztosít a fogyasztóknak.
Landier együttműködést javasolt David Thesmarral, aki Franciaország legjobb üzleti iskolájának, az École des Hautes Études Commerciales de Paris másik magas rangú professzora volt. Egy 2015. februári megbeszélésen a vállalat vezetői megjegyezték, hogy a kifizetett összeg a szakmai jelentésért elég drága volt, azonban megérte, „hogy ne jelenjenek meg potenciálisan negatív színben” a cég döntései.
A jelentés az Uber által okozott munkahelyek megszűnéséről szóló heves viták közepette született, mialatt Emmanuel Macron Franciaország gazdasági minisztere volt, és megpróbált gazdasági átalakításokat végrehajtani az országban.
A tanácsadói díj fejében Landier egy külön, nem fizetett tanulmányt is akart készíteni az Uber-adatok felhasználásával. A nyilvánosságra hozott iratok szerint az Uber vezetői aggódtak, ami azt jelenti, hogy elveszítik a kontrollt a jelentés felett, de egy vezető munkatárs azt mondta, hogy
Csekély kockázatot látunk itt, mert együttműködhetünk Landierrel a tanulmány összeállításán, és azt is eldöntjük, hogy milyen adatokat osztunk meg vele.
A jelentésnek volt egy harmadik társszerzője, Daniel Szomoru, az Uber belső közgazdásza, akinek a munkaviszonyát és az Uberrel elismerték, de a a díjazását nem tisztázták. Landier és Thesmar elmondta, hogy az Ubernek nyújtott fizetett tanácsadásuk deklarált és átlátható volt, azonban elzárkóztak a további kommentártól.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.