Az ősz elejére várható, hogy a kormány dönt a hazai víziközmű-ágazat gazdálkodásának javítását célzó javaslatokról
– válaszolt a VG megkeresésére a Magyar Víziközmű Szövetség főtitkára.
Nagy Editet azért kérdezte lapunk, mert az érintett vállalatok helyzete évek óta lényegében kezeletlen. A probléma gyökere az, hogy a szolgáltatók a hatósági árak bevezetése óta jellemzően nem jutnak akkora bevételhez, amennyi elég lenne a fejlesztéseikre vagy akár a szükséges karbantartásaikra. Nagy Editnek mindazonáltal nincs információja a javaslatok tartalmáról, és fontosnak tartaná, ha a fenti időpontnál korábban foglalna állást a kormány.
2020-ban a víziközmű-szolgáltatók a lakosságnak és a lakossági díjon elszámolt felhasználóknak továbbra is a 2013. január 31-én jogszerűen alkalmazott szolgáltatási egységre jutó összeg (beleértve az alapdíjat) legfeljebb 90 százalékával számlázhattak a rezsicsökkentésről szóló törvény alapján – mutat rá a napokban közzétett országgyűlési beszámolójában a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH). A jelenlegi szolgáltatási díjak reálértéke évek óta csökken, 2020-ban a lakossági díjak reálértéke 54,1, a nem lakossági díjaké pedig 60,1 százalék volt. Mindez azzal a következménnyel jár, hogy a víziközmű-ágazat évek óta veszteségesen működik. Bár az összefoglaló legfrissebb adata 2020-ra vonatkozik, nagy biztonsággal kijelenthető, hogy a helyzet azóta romlott, hiszen a szolgáltatók továbbra is a rezsicsökkentett árat számlázhatják ki, közben az energia- és más költségeik megugrottak.
2020-ban a szolgáltatók 60 százalékának veszteséges volt az engedélyes tevékenységből származó egyenlege, az összesített üzemi eredményük pedig mínusz 1,01 milliárd forintot tett ki.
A törvény teremtett egy kiutat az ellehetetlenülésüktől tartó szolgáltatóknak: ezek a cégek térítésmentesen átadhatják eszközeiket, ezzel szolgáltatási kötelezettségeiket is az államnak (konkrétan az állami Nemzeti Vízműveknek). Ám a szolgáltatók, illetve tulajdonos önkormányzataik húzódoznak tevékenységük feladásától, saját pénzből létrehozott eszközvagyonuk átadásától, ráadásul nem tudni, hogy a Nemzeti Vízműveknek honnan lesz elég pénze az átvett feladatok ellátására, ha hatósági árakkal kell dolgoznia. Ugyanakkor van példa a Nemzeti Vízművekhez való csatlakozásra – ez év februárjától az Alföldvíz is odatartozik –, de bedőlésre is: a Hajdúkerületi és Bihari Víziközmű Szolgáltató Zrt. (HBVSZ) utoljára 2021 utolsó napján szolgáltatott, mert a szolgáltatásának engedélyezési feltételt jelentő gazdasági mutatói nem érték el a jogszabályban foglalt mértéket. (Feladatait a Debreceni Vízmű Zrt., az ÉRV Zrt. és a Nyírségvíz Zrt. vette át.) Ezzel 17-ről 40-re nőtt a közérdekű üzemeltetésű települések száma.
A 40 – a HBVSZ nélkül az idén már csak 39 – hazai víziközmű-szolgáltató helyzete nem egyformán rossz. Az állami többségi tulajdonú regionális szolgáltatók általában kapnak akkora tőkepótlást, hogy pozitív nulla eredményt mutathassanak fel, emellett van némi más forrás is. A szolgáltatók közszolgáltatási ellentételezés címen 2020-ban 27,8 milliárd forintban, továbbá veszteségtérítési és önkormányzati támogatásban is részesülhetnek, végül pedig 4,5 milliárd forintra pályázhattak a lakossági ivóvíz- és csatornaszolgáltatás ráfordításainak támogatására a hivatal felsorolása szerint. Ez utóbbi lehetőség meglehetősen szerény ahhoz képest, hogy a 4,5 milliárdon egy teljes, ráadásul stratégiai fontosságú ágazatnak kellett osztoznia.
„Ha nem vesszük figyelembe a víziközmű-ágazat üzemi eredményében az állami és önkormányzati támogatásokat, a különféle szubvenciós formák nélkül 2020-ban az ágazati szintű üzemi veszteség mintegy 50 milliárd forint lenne” – szögezi le a hivatal. Ráadásul számottevő a társaságok kinnlévősége is, 2020 végi együttes, határidőn túli követelésállományuk 19,8 milliárd forintot tett ki, miközben elvitte a bevételeik 4,6 százalékát a tovább nem hárítható különadó.
Az, hogy mekkora a baj, a napokban Solymáron elrendelt vízkorlátozás kapcsán is kiderült: a tűzoltás 500 millióba került, de ahhoz, hogy egyedül e város térségének a vízellátása középtávon stabil legyen, 16 milliárd forintnyi beruházásra lenne szükség Menczer Tamás, Pest megye 2. számú választókerületének fideszes országgyűlési képviselője szerint.
Hivatkozott beszámolójában az energiahivatal a hazai víziközmű-szolgáltatást magas színvonalúnak nevezi, és azt írja, hogy annak korlátozására jellemzően csupán a közműves ivóvíz valamely minőségi határértékének túllépésekor vagy karbantartás idején kerül sor. A korábbi évekhez hasonlóan most is megállapította, hogy az ágazat gazdasági helyzetét az támogatná a leghatékonyabban, ha a szolgáltatásával összefüggésben felmerülő indokolt költségeket elismernék a szolgáltatási díjban. Rámutatott, hogy az ágazat veszteséges működése, ezzel összefüggésben a fejlesztések elmaradása miatt romlik a víziközművek műszaki állapota. A víziközművagyon rekonstrukciója jelentős anyagi ráfordítást igényel, de ennek a fedezete a halasztást nem tűrő karbantartás költségein túl nincs biztosítva.
A bruttó bérek a villamosenergia- és a gázellátásban sokkal magasabbak, mint a víziközmű-szolgáltatásban. Míg az első kettőben a 2020-as bruttó átlagbér 651,9 ezer forint volt 2020-ban, addig a vizes szakmában ennek nagyjából a fele, bruttó 364,6 ezer. Vagyis a keresetek sem a meglévő dolgozók megtartására, sem újak bevonzására nem alkalmasak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.