Teljes a fejetlenség a Twitter háza táján. Azt követően, hogy Elon Musk végül kénytelen volt megvásárolni a céget, tömeges elbocsátások történtek a közösségimédia-óriásnál. A The Verge arról írt, hogy Musk az egész platform fizetőssé tételéről is beszélt. Ennek az első lépése már megtörtént, az oldal hitelesítési rendszerét 8 dolláros havidíjért biztosítják a felhasználóknak. A cég alkalmazottai szerint a Twitter Blue névre keresztelt monetizációs modell visszafelé fog elsülni, és veszteséget okoz majd a vállalatnak. A vitatható gazdasági döntések mellett a Twitter ráadásul most azon is dolgozik, hogy a pénteken kirúgott alkalmazottak egy részét visszacsábítsa.
A cégnél uralkodó szervezetlenséget az is jól bizonyítja, hogy a felvásárlás óta a Twitter alkalmazottai még semmilyen hivatalos közleményt sem kaptak Elon Musktól. Egy vállalati találkozót sem tartottak, de még egy kör-e-mail sem ment ki a dolgozók felé. A múlt hét végi kirúgási sokk után, hétfőn az sem volt világos, hogy miként változott a vállalat belső szerkezeti struktúrája, vagy hogy ki kinek felel.
A pénteki elbocsátások sokkolóan hatottak az egész cégre. A hírek szerint még olyan embereket is kirúgtak a nap folyamán, akiknek néhány órával korábban más embereket kellett elbocsátaniuk. A cég egyes részlegeinél eltérő volt a kirúgási hullám mértéke, csapatonként változott, hogy hány fej hullott a nap végére.
A hírek szerint a Twitter különböző osztályainak kiadták feladatul, hogy mindössze két mondatból álló jelentéseket adjanak le az alkalmazottakról. Az első mondatban össze kellett foglalni a dolgozó tevékenységét, a másodikban pedig közölni, hogy folytatja-e a munkát a cégnél. Egy, a The Verge-nek nyilatkozó Twitter-vezető, akinek készítenie kellett ilyen jelentést, elmondta, hogy próbálták úgy teljesíteni ezt a feladatot, hogy a kiszolgáltatottabb helyzetben lévő csoportok munkáját megőrizhessék. Ilyenek a várandós nők, a rákos betegek vagy a munkavállalói vízummal rendelkező dolgozók.
A kirúgási parancs olyan jól sikerült, hogy voltak osztályok, amelyeket teljesen megszüntettek. Azonban túlteljesítették a feladatot.
Szombaton, néhány órával a tömeges kirúgások után a Twitter vezetői azt a parancsot kapták, hogy keressék fel az elbocsátott alkalmazottakat, és hívják vissza őket dolgozni.
A hír a Blind és a Slack vállalati üzenetküldő csatornáról szivárgott ki. Ezeken keresztül a cég vezetői jelezték az alkalmazottaknak, hogy aki vissza akarja kapni a munkáját, az jelentkezzen a megadott időpontban. Azt is kérték, hogy a hírt a dolgozók adják tovább az ismerőseiknek, akik esetleg már nem látják a vállalati levelezéseket.
A Mastodonra mennek a Twitter-árvákElon Musk felvásárolta a Twittert, ettől azonban nem mindenki boldog. A csalódottak közül egyre többen vándorolnak át a Mastodon nevű közösségi oldalra. |
A Twitter az elbocsátott alkalmazottaknak azt ígérte, hogy 60 napra kiutalják a fizetésüket, illetve további egy hónap végkielégítést is kapnak. A visszahívás miatt most sokan aggódnak, és nem tudják, mit tegyenek. Az exalkalmazottak attól tartanak, hogy ha nem állnak újra a Twitter szolgálatába, akkor a cég hivatalosan visszavonja a pénteki elbocsátásról szóló döntést. A munkavállalók eligazításáról és átképzéséről szóló törvény a The Verge szerint erre lehetőséget adhat. Ha ez megtörténik, de a volt Twitter-dolgozók mégsem mennek vissza az irodába, akkor megvan rá az esély, hogy a cég a beígért bértámogatások nélkül fogja újra kirúgni őket.
A The Verge azt írja, hogy
hétfő este már elkezdődött néhány értekezlet, ahol felvázolták a megmaradt embereknek a vállalat új felépítését.
Elon Musk hatalomátvételével az érintettek szerint gyakorlatilag a Twitter két cégre szakadt. Vannak azok, akik a Musk által elindított projekteken, például a Twitter Blue-n dolgoznak, illetve mindenki más.
Akik Musk projektjein dolgoznak, azok napi 20 órában melóznak. Mindenki más csak üldögél. Nincs szervezeti felépítés, nincs parancsnoki lánc, azt se tudjuk, hogy ki kinek felel
– mondta egy a neve elhallgatását kérő alkalmazott. A dolgozók, mivel hivatalos utasításokat nem kapnak, annak alapján próbálnak dolgozni, amit Musk a nyilvánosság előtt mond. Például egy tweetjében arról írt, hogy mindenkit kitiltanak a platformról, aki hamis személyazonossággal van jelen a Twitteren. A cég jogi és politikai csapata a bejegyzés alapján elkezdte kidolgozni egy ilyen rendelet végrehajtásának menetét, annak ellenére, hogy ezt egyébként nem kapták feladatba.
A hivatalos vállalati kommunikáció hiányát egyébként az elbocsátásokon is érezni. A kirúgott dolgozók nem kaptak felvilágosítást a munkájuk elvesztésének okairól. Az exdolgozóknak azt tanácsolták, hogy ha akarják, akkor hallgassák meg Musk tanácsadójának, David Sacksnak a podcastját, aki a technológiai ágazaton belüli elbocsátásokról és azok szükségességéről beszélt.
A dolgozók kétségbeesésükben a Slack-felületen próbáltak meg információkhoz jutni a helyzetükről, de a vállalat irányítása nem reagál a kérdéseikre.
Sokan joggal vetik fel a kérdést azzal kapcsolatban, hogy Elon Musk és csapata egyáltalán tudja-e, hogy mit csinál. A Twitter jelenleg azt kommunikálja a hirdetői felé, hogy virágzik a cég, és a második negyedév vége óta napi 15 millióval bővült a felhasználói létszám.
Hogyan gombolja le adósságát a Twitter?A vételár mintegy negyede a vállalat adósságaként jelenik meg a szerződés értelmében. Ennek csak a kamata több, mint a cég nyeresége a tranzakció előtt. |
A mázas szavak ellenére viszont az látszik, hogy
Musk első valódi projektje, a Twitter Blue katasztrófa volt.
A cég szombaton kiadta az alkalmazás új verzióját, ami a leírása szerint már tartalmazta az új előfizetéses modellt. Ez azonban nem volt igaz, majd
az amerikai félidős választások keltette aggodalmak miatt végül el is halasztották a Blue bevezetését.
Sokan aggódtak amiatt, hogy az új hitelesítési rendszer, ami 8 dollárért bárkinek megadja a kék plecsnit, veszélybe sodorhatja a választások tisztaságát.
Az egyelőre nem világos, hogy a Twitter Blue végül miként fog megjelenni és előfizetőket vonzani. Musk ezt úgy próbálná megoldani, hogy a Blue előfizetéssel részleges reklámmentesség is járna. Az ígéret szerint, aki előfizet a Blue szolgáltatásra, az 50 százalékkal kevesebb reklámot fog látni az oldalon. Becslések szerint egy ilyen megoldás felhasználónként nagyjából 6 dollár hirdetésekből származó bevételt hozna csak az Egyesült Államokban.
Sokak szerint a Blue előfizetés, csak a kezdet lehet.
Musk valószínűleg a teljes Twittert fizetőssé akarja tenni.
Egy az ügyet ismerő forrás szerint az elképzelés az, hogy minden hónapban korlátozott ideig ingyenes lenne a Twitter, de a böngészés folytatásához előfizetésre lenne szükség. Ez hasonló lehet a Tinder társkereső profil monetizációs rendszeréhez.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.