Megkezdheti első vezető nélküli taxijainak éles tesztjét Kína fővárosában a Baidu. A kínai Google-ként is ismert technológiai óriás tíz teljesen önjáró autójával Peking egyik állami tulajdonú iparipark-komplexumában róhatja az utakat, hogy aztán sikeres vizsgát téve elindíthassa robotaxi-szolgáltatását a metropoliszban.
A Baidu az Apollo Go nevű robotaxi-szolgáltatását két kínai nagyvárosban már működteti, s az idén már viteldíjat is felszámolt utasainak. Közleményük szerint Vuhanban és Csungkingben októberrel bezáróan 1,4 millió fuvart teljesítettek az immár biztonsági sofőr nélkül közlekedő, fáradhatatlan elektromos robotaxijaik, amelyekből 2023-ban további kétszázat állítanak csatasorba. A pekingi székhelyű Baidu felső vezetőit jó esetben jövőre már saját robotaxijaik vihetik munkába, igaz, a limuzinokhoz képest spártaibb körülmények között.
Az automatizált taxit a hagyományoshoz képest nagyjából féláron lehet igénybe venni,
emiatt a kezdeti idegenkedést legyőzve a szolgáltatás hamar népszerű lehet a kínaiak körében – vélik a Baidunál, amely amerikai „testvércége”, a Google-t birtokló Alphabet példáján felbuzdulva öt éve szállt be az önvezető technológia fejlesztésébe. (Az Alphabet a Waymo nevű leánycége révén érdekelt az autonóm autózás technikai feltételeinek megteremtésében.)
A Baidu töretlen lelkesedéssel, anyagiakat nem kímélve fejleszti és terjeszti a robotaxizást, miközben
a hangzatos ígéretekkel operáló riválisok vagy visszavonulót fújtak, vagy nem tudják teljesíteni a vállalásaikat.
A Reuters felemlíti a Tesla példáját, amely vezetői kontrollt nem igénylő Full Self Driving rendszert ígért, s Elon Musk alapító-vezérigazgató három évvel ezelőtti víziója szerint egymillió autonóm járművük rója majd hamarosan az utakat. Napjainkra ebből csupán annyi valósult meg, hogy a Full Self Driving üzemképes ugyan, de számos baleset figyelmeztet arra, hogy egyelőre nem nélkülözheti a hús-vér sofőrök által nyújtott biztonságot.
A Tesla ellen büntetőeljárás is folyik az Egyesült Államokban azon megtévesztő marketingfogása miatt, amellyel azt sugallja, hogy elektromos járművei képesek önvezetésre. Igaz, a cég minden esetben rögzíti, hogy az Autopilot segíti ugyan, de nem helyettesítheti a sofőrt.
A General Motors robotaxit fejlesztő leányvállalata, az egyelőre masszívan veszteséges Cruise Kaliforniában és Texasban szűkített idősávban és területen teljesít fuvarokat. A cég jövőre több ezer autonóm járművel bővítené flottáját, ha megnyugtató eredménnyel zárul az ellenük indított közlekedésbiztonsági hatósági vizsgálat. A Cruise robotaxijai ugyanis több ráfutásos balesetet okoztak, és előfordult, hogy egyszerűen leálltak, megbénítva San Franciscó járműforgalmát.
A Ford és a Volkswagen nagy reményeket fűzött közös önvezető startupjához, ám az Argo AI nem igazolta ezeket, ezért felhagytak az önvezetéssel kapcsolatos próbálkozásokkal. A két cég vezetői úgy értékelték, hogy túl sok időt, pénzt és energiát pocsékolnának el a várható haszonhoz képest, s jobban járnak, ha az elektromos átállás gyártásai problémáinak menedzselésére fókuszálnak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.