BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
Lightyear 0

Tolonganak a vevők az első napelemes autókért

Bő másfél hónap alatt több mint harmincezer előrendelést vettek fel az első napelemes személyautókra. Könnyen lehet, hogy a holland Lightyear mind árban, mind termelési volumenben kicsit túlvállalta magát.

Az első sorozatgyártásban készülő piacérett napenergia-hajtású személyautóból már 31 ezer megrendelése van gyártójának, a holland Lightyearnek. A helmondi székhelyű startup az Arval lízingcéggel egy 10 ezres kontingens szállítására kötött most szerződést. Korábban 21 ezer Lighyear 2 átadására szerződtek más cégekkel, például a MyWheels autómegosztó társasággal és a LeasePlan lízingcéggel.

Lightyear 0
A Lightyear 0 felületét öt négyzetméternyi napelem borítja.
Fotó: Lightyear

Emellett a startupnak az első modelljére, a Ligthyear 0-ra is van közel ezer élő megrendelése. Ennek a modellnek az összeszerelését tavaly decemberben a finn Valmet Automotive Uusikaupunkiban lévő üzemében kezdték meg, míg a továbbfejlesztett, de sokkal olcsóbbra ígért változatának, a Ligthyear 2-nek a tömeggyártását 2025-re ígérik, s rá egy évre már el akarják érni a 200 ezres kapacitást – írja a NOS. A Lightyear 0-ből egyelőre heti egy összeszerelését vállalta a finn bérgyártó, ezt hamarosan napi háromra szeretnék feltornászni.

A Lightyear 0 nem olcsó, negyedmillió eurót, azaz százmillió forintnál is többet kell leszurkolnia annak, aki a garázsában szeretne tudni belőle egyet. 

A 800 kilométeres hatótávolságú 2-es verzió viszont nem kerül majd többe 40 ezer eurónál, ami igen erős vállalás a startup részéről. 

Megjegyzendő, az előzetes árcímkén másfél hónapja még a 30 ezer eurós szám szerepelt. A megrendelők azonban az ártól függetlenül tolonganak, a december eleji állapot még 150 Lightyear 0-ról szólt, és a 2-es előértékesítése akkor még nem kezdődött meg. Azóta a cég marketingesei, úgy látszik, jobban teljesítenek, mint a mérnökei.

A 2016-ban alapított vállalat elsősorban holland befektetőkre támaszkodik, tavaly 110 millió eurót szedtek össze, most szeptemberben egy meg nem nevezett konzorcium 81 millió eurót bocsátott a rendelkezésükre a gyártás megindításához, valamint az egyelőre koncepciószinten létező Lightyear 2 fejlesztéséhez.

Lightyear 2
Sokat sejtető fotó a Lighyear 2-ről, amelyre állítólag már csak két évet kell várni.
Fotó: Lightyear

Ami viszont kézzel is fogható, az a Lightyear 0, amelynek motorházát és tetejét 5 négyzetméteres felületen beborító napelemerdő napi 70 kilométer megtételéhez elegendő energiát biztosít napsütötte tájakon. 

Amszterdamban nyáron napi használatban két hónapig jártak vele, 

Portugáliában pedig hét hónapnyi tartós teszt után kívánkozott csak konnektor után. Hivatalosan 625 kilométert tud megtenni egy szuszra a Lightyear 0, amelynek akkumulátora 62 kilowattórás. 

Az ötüléses, négykerék-meghajtású, rendkívül alacsony légellenállású modell formatervezését az olasz GranStudióra bízták. A kocsi akkumulátorait 782 darab, a holland Solar Team által fejlesztett és gyártott napelem tölti fel napenergiával.

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.