BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kevesebb lehet a dugó ennek a magyar fejlesztésnek köszönhetően

Mesterséges intelligenciával csökkentenék a forgalmi dugókat a Budapesti Műszaki Egyetem és két vállalkozás. A közlekedésirányítási rendszert 2,3 milliárd forintból fejlesztették ki.

A szoftverfejlesztéssel foglalkozó Gamax Informatikai és Munkaerő-kölcsönző Kft. MTI-hez eljutatott közleményében arról tájékoztatott, hogy a BME Hálózati Rendszerek és Szolgáltatások Tanszékével, valamint a RacioNET Számítástechnikai Kereskedelmi és Szolgáltató Zrt.-vel alkotott konzorciumuk 2,312 milliárd forint összköltségből a forgalom csökkentésére irányuló projektet  valósított meg. Az összeghez 1,388 milliárd forint támogatást nyertek a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal versenyképességi és kiválósági együttműködések programjában.

Integrated,Control,System,Simulation,And,Autonomous,Driving,In,Smart,City
A BME és két másik cég fejlesztése segíthet elkerülni a dugókat.
Fotó: bigshot01

A konzorcium egy olyan, bármely városra adaptálható közlekedésirányító rendszert fejlesztett ki, amely mesterséges intelligencia alapján képes a közlekedést hatékonyan vezérelni úgy, hogy a járművek a lehető legkevesebb időt töltsék a forgalomban.

A City AI névre keresztelt szisztéma a városokban fellelhető érzékelő pontok segítségével képes megfigyelni a forgalmat. A rendszer a működéséhez a forgalomfigyelő kamerák, a saját fejlesztésű mobilapplikáció, a tömegközlekedési eszközökről származó valós idejű adatokat veszi figyelembe. 

Az adatokat az architektúra mesterséges intelligenciával elemzi és előre jelzi a forgalmat. A szoftver szükség esetén beavatkozási javaslatokat ad egy diszpécsernek, aki a közlekedési lámpák programjainak azonnali megváltoztatásával hatékonyabbá teheti a közlekedést, vagy akár értesítést küldhet a tömegközlekedési cég utastájékoztató rendszerére, illetve a mobilapplikációra. A diszpécser térképen láthatja a város teljes fogalmi helyzetére vonatkozó előrejelzéseket, a kamerai képelemzésből származó forgalmi statisztikákat, az aktuális forgalmi akadályokat és a tömegközlekedési járművek helyzetét.

A projekt mobilalkalmazásával a városlakók a megszokott útvonaltervező alkalmazások helyett egy hatékonyabb, az adott település igényeire szabott, mesterséges intelligenciával és hatékony beavatkozással támogatott útvonaltervezőt használhassanak.

Az alkalmazás nemcsak az autóval közlekedőknek jelenthet nagy segítséget, hanem a tömegközlekedést használóknak is, ugyanis a térképen láthatók a városban közlekedő tömegközlekedési eszközök aktuális helyzete, útvonala, menetrendje és késése.

A közlemény kiemelte, hogy a City AI pilotrendszerét a pécsi önkormányzatnak adták át március végén.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.