A szoftverfejlesztéssel foglalkozó Gamax Informatikai és Munkaerő-kölcsönző Kft. MTI-hez eljutatott közleményében arról tájékoztatott, hogy a BME Hálózati Rendszerek és Szolgáltatások Tanszékével, valamint a RacioNET Számítástechnikai Kereskedelmi és Szolgáltató Zrt.-vel alkotott konzorciumuk 2,312 milliárd forint összköltségből a forgalom csökkentésére irányuló projektet valósított meg. Az összeghez 1,388 milliárd forint támogatást nyertek a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal versenyképességi és kiválósági együttműködések programjában.
A konzorcium egy olyan, bármely városra adaptálható közlekedésirányító rendszert fejlesztett ki, amely mesterséges intelligencia alapján képes a közlekedést hatékonyan vezérelni úgy, hogy a járművek a lehető legkevesebb időt töltsék a forgalomban.
A City AI névre keresztelt szisztéma a városokban fellelhető érzékelő pontok segítségével képes megfigyelni a forgalmat. A rendszer a működéséhez a forgalomfigyelő kamerák, a saját fejlesztésű mobilapplikáció, a tömegközlekedési eszközökről származó valós idejű adatokat veszi figyelembe.
Az adatokat az architektúra mesterséges intelligenciával elemzi és előre jelzi a forgalmat. A szoftver szükség esetén beavatkozási javaslatokat ad egy diszpécsernek, aki a közlekedési lámpák programjainak azonnali megváltoztatásával hatékonyabbá teheti a közlekedést, vagy akár értesítést küldhet a tömegközlekedési cég utastájékoztató rendszerére, illetve a mobilapplikációra. A diszpécser térképen láthatja a város teljes fogalmi helyzetére vonatkozó előrejelzéseket, a kamerai képelemzésből származó forgalmi statisztikákat, az aktuális forgalmi akadályokat és a tömegközlekedési járművek helyzetét.
A projekt mobilalkalmazásával a városlakók a megszokott útvonaltervező alkalmazások helyett egy hatékonyabb, az adott település igényeire szabott, mesterséges intelligenciával és hatékony beavatkozással támogatott útvonaltervezőt használhassanak.
Az alkalmazás nemcsak az autóval közlekedőknek jelenthet nagy segítséget, hanem a tömegközlekedést használóknak is, ugyanis a térképen láthatók a városban közlekedő tömegközlekedési eszközök aktuális helyzete, útvonala, menetrendje és késése.
A közlemény kiemelte, hogy a City AI pilotrendszerét a pécsi önkormányzatnak adták át március végén.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.