Az előző év rendkívül magas bázisa után látványosan visszaesett a fogyasztás a műszaki cikkek piacán – hangzott el a Media Markt háttérbeszélgetésén. Az újságírókkal tartott találkozón a cég ügyvezetője, Szilágyi Gábor és omnichannel igazgatója, Bombera Zsolt elmondták, hogy a 2022-es választási év pénzosztása olyan rendkívül kimagasló évet produkált, amivel 2023-ban már nem lehetett versenyezni.
A tavalyi évhez képest idén 20-30 százalékos visszaesés figyelhető meg a tranzakciók számában. Azonban azt a szakemberek is hangsúlyozták, hogy nem tényleges visszaesésről van szó, mivel több éves visszatekintésben folyamatos növekedés látható az eredményekben. A képet a 2022-es év kiugrása torzítja.
A visszafogott fogyasztás Bombera és Szilágyi több tényezőre vezette vissza. Egyrészt a magas infláció és a reálbérek csökkenése 2023-ban nem kedvezett a fogyasztásnak. A vásárlók sokkal megfontoltabbak lettek azzal kapcsolatban, hogy mire költenek.
Érdekesség, hogy a Media Markt egy másik piacán, Törökországban az infláció nem hat a fogyasztásra.
Törökország az egyetlen olyan ország, ahol az általános trendtől eltérően reagálnak a fogyasztók. A kiemelkedően magas, 70 százalék körüli infláció ellenére nem látszik visszaesés a műszaki cikkek tranzakcióinak számában
– mondta a Szilágyi Gábor.
Emellett tavaly az orosz–ukrán háború miatt egy rendkívüli költekezés volt tapasztalható az energiatakarékos háztartási gépek területén. Az energiaválságra reagálva sok háztartás költötte a megtakarítását fenntartható műszaki cikkekre, ezeket azonban nem kell évente cserélni, így evidens a tranzakciók számában egy visszaesés.
A bevételi oldal ezen a piacon visszaesett, jó esetben stagnált. Az infláció emellett felfalja a végek nyereségét, hiszen a öltségek nőnek. A marketing, a humán erőforrás, az energia és a logisztika mind drágább, a visszafogottabb bevétel pedig ezzel nem tudja tartani a lépést. Bombera és Szilágyi szerint ennek érdekében a vállalkozásoknak arra kell törekedni, hogy 2024-ben visszacsábítsák a vásárlókat, különben kifejezetten nehéz helyzetbe lehet kerülni.
Szilágyi Gábor elmondta, hogy a cég célja amellett, hogy egy műszaki cikkeket áruló vállalkozás legyen, egy szolgáltatóvá is akar válni. A fogyasztók számára számos olyan szolgáltatást kínálna a cég, amivel gyorsabban és kényelmesebb tudják beszerezni azokat a cikkeket, amikre szükségük van. Mondhatni a vállalat a fogyasztók beszerzési láncát akarják lerövödíteni.
Ezt például egy tele-sales szolgáltatással is támogatnák. Azok, akik nem tudnak, vagy nem akarnak a fizikai üzletekbe járni ügyet intézni, vagy érdeklődni, azok számára lehetőség legyen ezt távolról is intézni.
Emellett olyan szolgáltatások bevezetése is már megtörtént, mint a Vodafone-nal közös projekt.
Magyarországon a fogyasztók 70 százaléka a telekommunikációs cégektől szerzi be a mobiltelefonját. A készülékeket valamilyen előfizetéses csomaggal, részletfizetésekkel vásárolják meg. A maradék 30 százalék vesz telefont olyan viszonteladóktól, mint például a Media Markt.
Annak érdekében, hogy a mobiltelefonpiacra is jobban betörhessen a vállalat, a Vodafone-nal kötöttek megállapodást, aminek értelmében a telekommunikációs cég termékeit a Media Markt üzleteiben is elérhetővé tették. Ez azt jelenti, hogy a mobiltelefont Vodafone előfizetéses csomagban az MM-nél is megveheti a fogyasztó.
Bombera és Szilágyi elmondták, hogy a céljuk az, hogy a jövőben a többi telekommunikációs céggel, például a Telekommal, vagy a Yettellel is megállapodhassanak, így minden szolgáltató termékei és csomagjai elérhetőek lennének egy helyen.
A Media Markt úgy látja, hogy 2023-ban jelentős visszaesés van az áruhiteles vásárlásoknál. Ezt azzal lehet magyarázni, hogy a magas kamatkörnyezet miatt a hitelintézetek visszafogták a 0 százalékos THM-mel kínált hiteleiket. Ez azt jelenti, hogy az áruhitelek akár 15 százalékos THM-mel is elkelhetnek, de igazából a fogyasztók kerülik ezeket.
Ez azt is jelenti, hogy a tudatos fogyasztók kevesebbet vásároltak év közben, így várnak azokra az ajánlatokra, amikkel hitel nélkül is beszerezhetnek bizonyos műszaki cikkeket. Közeledik a Black Friday, ami ma már Black November. A Media Makrtnál ehhez a kedvezményes időszakhoz közeledve rendkívül sokan kezdtek el feliratkozni a cég hírlevelére. Bombera szerint ez azt jelenti, hogy a vásárlók már most készülnek arra, hogy az év közben elhalasztott fogyasztást az akciós időszakban intézzék el.
Ennek ellenére nem hisznek abban, hogy utolérik a 2022-es Black November számait, ám hosszú távon így is kiemelkedő évre számítanak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.