A Google végét ígérte, ám közel egy év után szinte semmit sem tud letenni az asztalra az új, ChatGPT-vel felturbózott Bing keresőmotor, amelyet hiába próbál népszerűsíteni a Microsoft, egyszerűen nem tud magának stabil felhasználói bázist kialakítani – írta a Bloomberg.
Amikor a Microsoft tavaly februárban bejelentette, hogy beépíti a ChatGPT mesterségesintelligencia- (MI) szoftvert a Bing nevű keresőmotorjába, a lépést sok elemző a vállalat „iPhone-pillanatának” nevezte, amely fenekestül felforgatja majd a keresőpiacot, és végre megdönti a Google évtizedes dominanciáját.
Az egész keresőkategória mostanában nagy változáson megy keresztül. A Bing egy piacvezető termékké vált, amely a felhasználók és a vállalatok számára is kiváló platformot fog jelenteni
– jelentette ki akkor Satya Nadella vezérigazgató. Majdnem egy évvel később már látható, hogy a forradalom elmaradt, és a Bing nem tudott kitörni a Google árnyékából.
Az új Bing – amely az OpenAI által kifejlesztet mesterséges intelligenciával működik – chatbotként kiválóan funkcionál, és személyi asszisztensként is jó munkát végez, ám ez nem volt több egy érdekes újdonságnál, és nem tudta megmozgatni az internetezők fantáziáját.
A Microsoft keresőmotorja a StatCounter adatelemző cég szerint 2023-ban a globális piac mindössze 3,4 százalékát tudta megszerezni, vagyis a ChatGPT beépítése és a többmilliárdos befektetés mindössze 1 százalékpontos növekedést eredményezett.
A Bing régóta küzd a relevanciáért, ám az évek során több gúnyt, mint elismerést kapott a Google alternatívájaként.
A 2009-es debütálása óta, többszöri névváltoztatás, újratervezés és rendszerszintű átalakítás után a népszerűsége folyamatosan csökkent: egy hónappal a generatív MI bevezetése előtt a SensorTower jelentése szerint 33 százalékkal kevesebben használták, mint egy évvel korábban.
Ismét fellángolt a keresőháború: a ChatGPT-vel felturbózott Bing lenyomhatja a Google-tA Google húsz éve ül az internetes keresés trónján, a Bing még csak a közelébe férkőzni is képtelen volt. |
A ChatGPT-kiegészítő legalább segített megfordítani ezt a zuhanást, és 2023 második negyedévében az amerikai aktív felhasználók száma több mint kétszeresére, 3,1 millióra nőtt, a felhasználók pedig összességében 84 százalékkal több időt töltenek a keresőmotoron, mint egy éve.
A lendület megtartása érdekében a Microsoft folyamatosan újabb és újabb MI-eszközökkel ruházza fel a Binget, többek között szöveg- és képgenerálási funkciót is kapott –, ez azonban egyelőre nem elég ahhoz, hogy jelentős teret tudjon nyerni a szektorban.
Miközben a Bing csapata keményen dolgozik a keresőmotor tökéletesítésén, a Google gyorsan felzárkózott a saját MI-eszközeinek bevezetésével, s bár eddigi fejlesztéseik hemzsegtek a hibáktól, a piacon ez nem okozott nagyobb térvesztést.
A Google előnye óriási: a piac több mint 90 százalékát birtokolja, még az általában házon belüli fejlesztéseket kedvelő Apple hardverein is alapértelmezett keresőmotorrá vált, miközben a világ egyik legfelismerhetőbb szolgáltatása.
A keresőmotorok közti fegyverkezési versenyben mindkét vállalat a generatív mesterséges intelligenciákra fogad, mivel meg vannak győződve arról, hogy a technológia alapjaiban fogja megváltoztatni az internetet. Az eddigi minimális előretörések azonban egyértelművé teszik, hogy a Bingnek nem elég csak az MI bevezetése, ha valódi piaci részesedést akar szerezni.
A Google monopóliumára panaszkodik a Microsoft-vezérA Google a keresés terén monopolhelyzetet vívott ki, és ezen a mesterséges intelligencia sem segít. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.