BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Szakadoznak az ellátási láncok: már a Maersk is súlyos fennakadásokra figyelmeztet

A jelentősebb hajózási vállalatok felfüggesztették a Vörös-tengeren és a Szuezi-csatornát érintő útvonalaikon a forgalmat.

Globális szállítási fennakadásokra figyelmeztetett csütörtökön a Moller-Maersk dániai szállítmányozási és logisztikai óriásvállalat. 

Yantian,Port,,Yantian,District,,Shenzhen,,China,-,October,28,,2022:
Fotó: Shutterstock

A cég honlapján részben a húszik támadásai miatt a Vörös-tengeren kialakult romló helyzettel és az észak-európai kikötőket sújtó rossz időjárással összefüggő fennakadásokkal indokolta figyelmeztetését. A Maersk valamennyi hajója, amely a Vörös-tengeren és az Ádeni-öblön haladt volna át, Afrika déli része, a Jóreménység-fok felé tesz kerülőt január eleje óta. Észak-Európában pedig az ünnepi időszak és a kedvezőtlen időjárási viszonyok terminálbezárásokhoz és a hajózás leállásához vezetett – közölte a társaság.

 Az Ovrsea fuvarszervező vállalkozás számításai szerint Afrika megkerülése a Jóreménység-foknál átlagosan 10-20 nappal meghosszabbítja és jóval meg is drágítja az Ázsia és Európa közötti hajóutat. 

Korábban a Világgazdaság is megírta, hogy Izrael Gázai övezet ellen indított háborúja óta a húszik – közlésük szerint a palesztinok iránti szolidaritásból – rendszeresen támadnak Izrael felé haladó hajókra a térségben,

emiatt pedig a jelentősebb hajózási vállalatok felfüggesztették a Vörös-tengeren és a Szuezi-csatornát érintő útvonalaikon a forgalmat.

A Földközi-tengert a Vörös-tengerrel összekötő, 163 kilométeres Szuezi-csatornán halad át a világkereskedelem mintegy 10 százaléka.

Az útvonal hiányában a hajóknak a Dél-afrikai Köztársasághoz tartozó Jóreménység foka felé kell kerülniük, ez pedig körülbelül két héttel megnöveli útjuk hosszát.

A vörös-tengeri válság is terítékre került Davosban, Zelenszkij még több szankciót követelt

A vörös-tengeri válság még néhány hónapig tarthat, ugyanakkor az események annyira kiszámíthatatlanok, hogy  akár még jobban is elhúzódhat – jelentette ki a Maersk tengeri fuvarozó vállalat vezérigazgatója, Vincent Clerc. Hozzátette: a Vörös-tengert az Indiai-óceánnal összekötő Báb el-Mandeb tengerszoros a globális ellátási láncok egyik legfontosabb ütőere, az események az ellátási láncok megszakadásával fenyegetnek.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.