A CNN szerint a BYD nem véletlenül választotta Magyarországot: azzal, hogy a kínai elektromosautó-gyártó nálunk nyitott új üzemet, könnyen megkerülheti a magas vámokat és csökkenthetik a geopolitikai feszültségeket. A cikk emlékeztet: az ázsiai cég már az 1998-as rotterdami leányvállalatának megalapítása óta fokozatosan építi nemzetközi jelenlétét, így nem új keletű a globális terjeszkedése.
A héten a BYD teherhajója 7 ezer elektromos járművel a fedélzetén elindult Európa felé Kínából, ráadásul nemcsak Magyarországon, Indonéziában, de Mexikóban is új üzemet húz fel. A lépés meglehetősen fajsúlyos a globális piacon, hiszen ezzel a BYD megelőzheti a Teslát, amely 2023-ig egyértelműen a világ vezető elektromosautó-gyártója volt. Ennek a stratégiának a kulcsa Magyarország és Mexikó, amelyeket az európai és észak-amerikai piacok kapujának tekintek a kínai óriásnál.
A BYD decemberben jelentette be, hogy Szegeden hozza létre első európai gyárát, amelyet a magyar kormány az ország egyik legjelentősebb beruházásaként üdvözölt.
Orbán Viktor miniszterelnök megjegyezte, hogy a beruházás több ezer munkahelyet teremt Szegeden. Eközben a BYD egy mexikói gyár terveit is fontolgatja, bár ezt még nem erősítették meg.
„Két dolgot vállalt a kormány a BYD tervezett szegedi beruházása kapcsán: az infrastruktúra fejlesztésére 47-48 milliárd forintot fordít, illetve ígért állami támogatást is, amelynek összegét akkor hozzuk nyilvánosságra, amikor azt jóváhagyja az Európai Bizottság” – mondta Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter a csütörtöki kormányinfón. Az is kiderült, hogy mintegy 192 milliárd forintos alaptőkével az elektromosautó-gyár mögötti vállalat, a BYD Auto Hungary Kft. is bejegyzésre került – ez az összeg a város éves költségvetésének a kétszerese.
A CNN-nek nyilatkozó Matthias Schmidt, a Schmidt Automotive Research céget vezető európai autóipari elemzője szerint a szegedi létesítménnyel a BYD szabadkereskedelmi hozzáféréshez jut, és nemcsak a hosszú ideje Kína kereskedelmi partnerének számító Magyarországhoz, hanem az Európai Unió többi tagországához is. Schmidt kiemelte: a döntő faktor mégis az lehetett, hogy
nálunk olcsóbb a munkaerő és alacsonyabbak az energiaköltségek olyan autós nagyhatalmakhoz képest, mint Franciaország vagy Németország.
Az írás kitér arra is, hogy a BYD elkerülheti az importált autókra kivetett 10, továbbá a folyamatban lévő uniós vizsgálatok utáni esetleges további vámokat, bár a szakértő úgy véli, a kínai elektromosautó-gyártó ennek ellenére is el tudja majd kerülni, hogy többet kelljen fizetnie.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.