A Boeingot sorra érik a csapások mostanában. Az elmúlt évben kiderült, hogy a megrendeléseket alig tudja teljesíteni, január első hetében egy utasszállítójának ajtaja nemes egyszerűséggel kiszakadt 5 ezer méter magasságban, most pedig a dolgozók lengettek be egy óriási fizetésemelés-követelést.
A Boeing legnagyobb szakszervezete, a Gépészek és Repülési Dolgozók Nemzetközi Szövetsége
40 százalékos fizetésemelést követel a következő három-négy év leforgása alatt.
Az érdekvédők azért merték meglépni ezt a hatalmas béremelés-követelést, mert az elmúlt időszak rámutatott, hogy világszerte kevés a szakképzett repülőgépipari munkás, miközben a Boeing óriási megrendeléseke kap.
A dolgozók képviselőinek további célkitűzése az évekkel ezelőtti minőség-ellenőrzés és a fix nyugdíjak visszaállítása, egészségbiztosítás alacsony hozzájárulással, a túlórákkal kapcsolatos nagyobb rugalmasság, valamint elérni a cég kötelezettségvállalását arra, hogy évtizedekig Seattle-ben gyártson repülőgépeket.
A szakszervezetet más iparágak érdekképviselőinek sikeres nyomásgyakorlása is bátoríthatja. Az elmúlt hónapokban Hollywood írói és színészei, a detroiti autógyárak, valamint a Boeing egyik beszállítójának, a Spirit AeroSystemsnek a dolgozói is sztrájkig vitték a követeléseiket, és mind sokkal jobb megállapodással jöttek ki a tárgyalásokból, mint amit kezdetekben a munkaadók ajánlottak nekik.
A tárgyalások március 8-án kezdődnek.
Az előző, 2014-ben megkötött kollektív megállapodás alapján a dolgozók bére csak kismértékben emelkedett, így a szakszervezet most próbálja kiküszöbölni annak hátrányát. A vállalat akkor azzal gyakorolt nyomást a seattle-i dolgozókra, hogy a gyártás egy részét átviszi az Egyesült Államok másik részére. Mivel akkoriban a repülőgépgyártó jelentős szerepet játszott az ottani munkaerőpiacon, sokan munka nélkül maradhattak volna. Habár a helyi szakszervezeti vezetők blöfföt láttak, az érdekképviselet washingtoni központja átvette a tárgyalások vezetését, és meghátrált. A szűk körben elfogadott szerződéssel a Boeing elérte a nyugdíjkedvezmények eltörlését, valamint hogy a bérek mindösszesen 4 százalékkal emelkedjenek a következő évtizedben.
A dolgozók pedig úgy érezték, hogy cserben hagyták őket.
Cliff Collier, a repülőgépgyártásban több évtizedes tapasztalattal rendelkező tanácsadó szerint az alacsony juttatások miatt magas a fluktuáció a repülőgépgyártónál. Emiatt sok a tapasztalatlan munkás és vezető, sokan pedig olyan munkát kénytelenek végezni, amelyet nem szeretnek, ráadásul túlórában. Ezek pedig mind hozzájárulhattak a januári balesethez.
A gyártónak most nincs zsarolási lehetősége, és nem engedhet meg magának egy munkabeszüntetést. A cég egyik jelenlegi kihívása a megbízható, egyenletes termelés elérése – írja a Bloomberg.
A szakszervezeti követelések veszélyeztethetik a cég nyereségességét. Csak a gépészek bérének 10 százalékos emelése 260 millió dollárral csökkentheti a cash flow-t két év alatt Sheila Kahyaoglu, a Jefferies elemzője szerint.
Ráadásul nemcsak ez okozhat problémát a cégnek. Mint korábban beszámoltunk róla, január elején az Alaska Airlines egyik Boeing 737 MAX 9 repülőgépének menet közben kiszakadt az ajtaja, és valaki kertjében landolt. A repülő szerkezeti hibája rámutatott a Boeing minőségi problémájára. A Boeing 737 MAX 7-es repülője pedig egyelőre nem kap felszállási engedélyt.
Boeing: hiába faragtak a veszteségből, újabb bizalmi válságba sodródott a repülőgépgyártóÉpp kezdett egyenesbe jönni a Boeing, amikor a levegőben elszabadult egy vészkijárati panel, s vele együtt az indulatok is – derül ki a cég mai gyorsjelentéséből. Előrejelzést már ki sem adnak, most a legfontosabb teendőjük a biztonsági problémák megnyugtató rendezése. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.