BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
A Boeing manufacturing plant seen in Seattle. The aviation

Boeing-vesszőfutás: a 737-es blama után most bekeményíthetnek a dolgozók is

Óriási béremelést követel a Boeing legnagyobb szakszervezete. A repülőgépgyártó szorult helyzetbe kerülhet, mivel egyrészt aligha látszik olyan zsarolási lehetősége, mint a korábbi kollektív munkaszerződés megkötésénél, másrészt pedig minőségi problémák is sújtják. A Boeing szakszervezete ráadásul egyéb követelésekkel is előállt.

A Boeingot sorra érik a csapások mostanában. Az elmúlt évben kiderült, hogy a megrendeléseket alig tudja teljesíteni, január első hetében egy utasszállítójának ajtaja nemes egyszerűséggel kiszakadt 5 ezer méter magasságban, most pedig a dolgozók lengettek be egy óriási fizetésemelés-követelést.

A Boeing manufacturing plant seen in Seattle. The aviation
Óriási béremelést követel a Boeing legnagyobb szakszervezete.
Óriási béremelést követel a Boeing legnagyobb szakszervezete. A kép a vállalat seattle-i gyáránál készült.
Fotó: Getty Images

A Boeing legnagyobb szakszervezete, a Gépészek és Repülési Dolgozók Nemzetközi Szövetsége 

40 százalékos fizetésemelést követel a következő három-négy év leforgása alatt.

Az érdekvédők azért merték meglépni ezt a hatalmas béremelés-követelést, mert az elmúlt időszak rámutatott, hogy világszerte kevés a szakképzett repülőgépipari munkás, miközben a Boeing óriási megrendeléseke kap. 

A dolgozók képviselőinek további célkitűzése az évekkel ezelőtti minőség-ellenőrzés és a fix nyugdíjak visszaállítása, egészségbiztosítás alacsony hozzájárulással, a túlórákkal kapcsolatos nagyobb rugalmasság, valamint elérni a cég kötelezettségvállalását arra, hogy évtizedekig Seattle-ben gyártson repülőgépeket.

A szakszervezetet más iparágak érdekképviselőinek sikeres nyomásgyakorlása is bátoríthatja. Az elmúlt hónapokban Hollywood írói és színészei, a detroiti autógyárak, valamint a Boeing egyik beszállítójának, a Spirit AeroSystemsnek a dolgozói is sztrájkig vitték a követeléseiket, és mind sokkal jobb megállapodással jöttek ki a tárgyalásokból, mint amit kezdetekben a munkaadók ajánlottak nekik.

A tárgyalások március 8-án kezdődnek.

Haragosak a dolgozók

Az előző, 2014-ben megkötött kollektív megállapodás alapján a dolgozók bére csak kismértékben emelkedett, így a szakszervezet most próbálja kiküszöbölni annak hátrányát. A vállalat akkor azzal gyakorolt nyomást a seattle-i dolgozókra, hogy a gyártás egy részét átviszi az Egyesült Államok másik részére. Mivel akkoriban a repülőgépgyártó jelentős szerepet játszott az ottani munkaerőpiacon, sokan munka nélkül maradhattak volna. Habár a helyi szakszervezeti vezetők blöfföt láttak, az érdekképviselet washingtoni központja átvette a tárgyalások vezetését, és meghátrált. A szűk körben elfogadott szerződéssel a Boeing elérte a nyugdíjkedvezmények eltörlését, valamint hogy  a bérek mindösszesen 4 százalékkal emelkedjenek a következő évtizedben.

A dolgozók pedig úgy érezték, hogy cserben hagyták őket.

Illustration: Boeing In Seattle, United States In April, 1998.
A kollektív munkaszerződésről nemsokára elkezdődik a tárgylás, amelynek a szakszervezet a Boeingénál jobb helyzetből vág neki.
Fotó: Getty Images

Cliff Collier, a repülőgépgyártásban több évtizedes tapasztalattal rendelkező tanácsadó szerint az alacsony juttatások miatt magas a fluktuáció a repülőgépgyártónál. Emiatt sok a tapasztalatlan munkás és vezető, sokan pedig olyan munkát kénytelenek végezni, amelyet nem szeretnek, ráadásul túlórában. Ezek pedig mind hozzájárulhattak a januári balesethez.

Veszélybe kerülhet a Boeing nyeresége?

A gyártónak most nincs zsarolási lehetősége, és nem engedhet meg magának egy munkabeszüntetést. A cég egyik jelenlegi kihívása a megbízható, egyenletes termelés elérése – írja a Bloomberg.

A szakszervezeti követelések veszélyeztethetik a cég nyereségességét. Csak a gépészek bérének 10 százalékos emelése 260 millió dollárral csökkentheti a cash flow-t két év alatt Sheila Kahyaoglu, a Jefferies elemzője szerint.

Ráadásul nemcsak ez okozhat problémát a cégnek. Mint korábban beszámoltunk róla, január elején az Alaska Airlines egyik Boeing 737 MAX 9 repülőgépének menet közben kiszakadt az ajtaja, és valaki kertjében landolt. A repülő szerkezeti hibája rámutatott a Boeing minőségi problémájára. A Boeing 737 MAX 7-es repülője pedig egyelőre nem kap felszállási engedélyt.

Boeing: hiába faragtak a veszteségből, újabb bizalmi válságba sodródott a repülőgépgyártó

Épp kezdett egyenesbe jönni a Boeing, amikor a levegőben elszabadult egy vészkijárati panel, s vele együtt az indulatok is – derül ki a cég mai gyorsjelentéséből. Előrejelzést már ki sem adnak, most a legfontosabb teendőjük a biztonsági problémák megnyugtató rendezése.

 

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.