A magyar vállalatok is példát vehetnének a kínai elektromos autókat gyártó vállalatok javadalmazási politikájáról. Ezúttal az amerikai Nasdaq tőzsdén jegyzett kínai trió – Nio, Xpeng, Li Auto – közül az utóbbi jelezte, hogy 2023-as értékesítési tervének teljesülését megköszönve négy-nyolchavi keresetnek megfelelő bónuszban részesíti valamennyi dolgozóját, hiszen a takarítónőtől a vezérigazgatóig mindenkinek megvolt a maga szerepe abban, hogy a Li Auto 182,2 százalékkal lőtte túl a 2022-es eladásait. 

2023 Guangzhou International Automobile Exhibition in China
A Li Auto ultramodern egyterűje, a Mega a nagycsaládosok kedvence lehet  Kínában – bár ott épp nem jellemző a nagy család. Fotó: AFP 

A tavalyi terv persze nem ennek a bővülési tempónak a megismétlődését várta el a kollektívától, elég lett volna egyetlen autóval átlépni a 300 ezernél meghúzott prémiumküszöböt. Ezt a lelkes kínaiak 76 030 darabbal toldották meg. 

Viszonyításképpen, a teljes magyar piacon a Datahouse adatai szerint 107 715 darab új autó kapott rendszámot tavaly, azaz 

a Li Auto háromszorosan, kényelmesen le tudta volna fedni a teljes hazai piacot. 

A Jiemian kínai lap értesülése szerint a Li Auto dolgozói különösen elégedettek lehetnek, hiszen a szokásos év végi bónusz a havi kereset kétszerese szokott lenni a képzett munkaerőhiánnyal folyamatosan küszködő kínai autógyártóknál, ahol az új évre a fizetésemelések megállapításánál az inflációt is figyelembe veszik. 

A Li autó árfolyama 2022-től
 

A legnépszerűbb kínai közösségi portálon, a Weibón keringő hírt végül megerősítette Li Hsziang alapító-névadó-elnök-vezérigazgató is, aki szerint a kiemelkedő munkát kiemelkedő bérrel illik honorálni. Li emlékeztetett arra, hogy cége 2022-ben mindössze 133 200 járművet értékesített, jelentősen elmaradva a 170 ezer darabos céljától, 

emiatt „maluszként” csak legfeljebb félhavi prémiumot fizetett arra az évre, egyúttal utalva arra, hogy a dolgozók akkor is megtették a magukét, 

amikor a külső körülmények nem voltak éppenséggel ideálisak. A pandémia a kínai autóértékesítésekben nagy törést okozott, de ez nem a dolgozóik hibája. Mondjuk a kereskedelmi osztálynál azért hullhattak volna a fejek a túl magasra növelt célt miatt, de nem ez történt. 

Talán majd az idén, hiszen Li Auto igencsak magasra emelte a mércét: 2024-ben 800 ezer autó értékesítését tűzték ki célul, s ennek az elérésére jó kínai szokás szerint kifüggesztett tacepaók biztatják a dolgozókat. 

Tévedés lenne arra gondolni, hogy a Li Autónál mindenki szorgos hangyaként dolgozik munkaidőben meg sokszor azon is túl,             

a cégnél alkalmazott teljesítményértékelési rendszert szakértők a kemény jelzővel illették. A kollektíva munkáját egyénekre lebontva negyedévente értékelik, s azon az derült ki hogy minden ötödik dolgozójuk nem tudja hozni a normát. 

Ez az arány a kínai autóiparban magasnak számít. A negyedéves méricskélés nemcsak a dolgozók moráljára van hatással, hanem közvetve az év végi bónuszokra, valamint a jövőbeli fizetésemelésekre és előléptetésekre is.                       

A BYD szűkmarkúan, de megjutalmazta a kereskedőit   

A szegedi óriásberuházást tervező kínai BYD átszámítva autónként 32,5 ezer forintos bónuszt fizet a tervet teljesítő kereskedőinek, megünnepelendő a 3 millió darabos tavalyi értékesítési rekordot. Ez a Li Auto tervszámának a tízszerese volt. A villanyautó-eladásoknál a BYD-del vívott csatát a Tesla nyerte 2023-ban.