Látványosan megugrott a kereslet a használt és felújított laptopok iránt az utóbbi években, nem beszélve arról, hogy sok esetben a már lecserélt termékek a kukában végzik, vagy még hosszú éveken keresztül a polcon porosodnak. A kidobott laptopok nagyban hozzájárulnak a világ rohamosan növekvő elektromoshulladék-kibocsátásához is, miközben a legtöbb esetben a kukába került termék még használható, felújítható állapotban van. A Furbify ezt a piacot célozta meg, amikor 2007-ben Keszeli Ákos és Angyal Tamás létrehozta kis garázscégét a szlovákiai Gútán, amely mára egy több millió eurós vállalkozássá nőtte ki magát.
A két alapító korábban már adott interjút a Világgazdaságnak, melyben elárulták, hogy az esetek 50 százalékában kkv-k vásárolnak, tehát ez a piac szépen megoszlik a magánszemélyek és a szervezetek között. Azt viszont, hogy hogyan lesz az e-hulladékból újra használható termék, egy üzemlátogatás keretén belül mutatta meg nekünk a Furbify.
Az üzemlátogatás előtt a két társpartner, Forró Tibor és Kelemen Krisztián mesélt a cég mostani helyzetéről és a használt laptopok piacáról. Elmondásuk szerint
a világon jelenleg minden 13. laptop kerül felújításra,
a többi valószínűleg e-hulladékként végzi. Ez nagy pazarlás, ugyanis átlagosan a fennmaradó 12 laptop felét is még tökéletesen fel lehetne újítani, a másik feléből pedig értékes alkatrészeket lehetne kimenteni. Emiatt szerepel a cég kitűzött céljai között az elektromos hulladék növekedési trendjének megállítása. Ehhez tartozik az is, hogy próbálnak a lehető legkörnyezettudatosabban dolgozni, tehát minimumra csökkenteni az automatizált folyamatokat, és kézzel végezni a feladatokat.
Forró Tibor elmondta, az elmúlt években rakétaszerű növekedésnek indult a cég, és az idei célkitűzésük, hogy az eddigi legnagyobb termelést és bevételt produkálják. Elmondása szerint a magyar cégük tavalyi bevétele 2,3 millió euró volt (897 millió forint), a
a teljes Furbify 2023-as bevétele meghaladta a 13 millió eurót (ötmilliárd forint).
A társpartnerek elmondták, hogy az idei cél a 15 millió eurós (5,8 milliárd forint) bevétel elérése. A cég jelenleg 150 dolgozóval működik, és több mint 250 ezer felújított laptopot számlálnak, valamint több mint 5000 üzleti partnerrel rendelkeznek. Továbbá arról is beszámolt, hogy idén terveznek terjeszkedni, ugyanis folynak a tárgyalások, hogy megkezdhessék a munkát Indiában is.
A társpartnerek elmondása szerint a Fubify 2020-ban tapasztalt először erős termelési és bevételnövekedést, amikor a Covid–19-járvány miatt karanténba kényszerültek az emberek.
A már 2019-ben kitört csiphiány és a hirtelen megjelenő, alacsonyabb igények indokolták a használt laptopok iránti érdeklődést.
A négy fal közé kényszerült emberek gyorsan szerettek volna jól működő, olcsó laptopokhoz jutni, és erre a legjobb megoldás a használt termékek piaca volt. Elmondásuk szerint a megnövekedett igényt nemcsak a jó ár-érték arány indokolja, hanem az is, hogy mára már trenddé vált a használt, régi termékek megvásárlása. Forró Tibor szerint a fiatalok körében a legnépszerűbbek a használt termékek: kimutatásuk szerint a Z generáció képviselői teszik ki a vásárlók több mint 25 százalékát.
Az üzemben Veszprémi István termelési osztályvezető mutatta be, hogyan zajlik a beérkezett és/vagy megrendelt laptopok felújítása, bővítése, módosítása. A termelés legfontosabb szakaszai
Veszprémi István elmondása szerint egy laptopot rengeteg módon lehet módosítani, ők pedig eleget tesznek minden kérésnek. „Megoldjuk!” – hangzik a cég eredeti szlogenje, ami ma is igaz. Leggyakrabban a laptopok hátlapját és billentyűzetet módosítják: természetesen a leggyakoribb kérés a színes hátlap, de az sem meglepő, ha más nyelvű vagy világító billentyűzetet kérnek a vásárlók.
Az egyedi hátlapokat – mint ahogy a legtöbb folyamatot – manuálisan módosítják,
a billentyűzethez használnak automatizált gépeket. A termelési osztályvezető azt mondta, hogy a rendelés pillanatától átlagosan 2 óra 7 perc alatt állítanak össze egy laptopot, amiben benne van már a csomagolás is. A környezettudatosságukat bizonyítja a manufaktúraszerű, manuális munkavégzés, valamint az újrahasznosított csomagolópapírok és dobozok is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.