Figyelemreméltó céges változást vett észre a Budflyer. A légiközlekedési blog pénteken este számolt be róla, hogy a céges nyilvántartásokban megjelent egy új vállalat, amely a Hungary Cargo Airlines Kft. nevet kapta.
A titokzatos társaság már meg is jelent a közösségi médiában, a Facebook-oldalán pedig nyilvánosságra hozott egy logót, amely a magyar zászló színeit viseli. Igaz, mostanra meglehetősen lecsupaszították a felületet, de a logó továbbra is elérhető.
A Hungary Cargo Airlines megjelenése mindenképpen különleges, de a tényleges jelentőségét egyelőre nehéz megmondani. A Budflyer mindenestere arra a következtetésre jutott, hogy
akár új magyar cargo légitársaság is létre jöhet hamarosan.
Nem lehet kizárni, hogy valóban eljut erre a végkifejletre a folyamat, de egyelőre még nem tart itt. A cégbíróság adataiból átszik, hogy a Hungary Cargo Airlines nevet ugyan valóban frissen, március legvégén vette nyilvántartásba a Budapest Környéki Törvényszék Cégbírósága, azonban nem új cégalapítás történt, hanem egy létezőnek az átnevezése. Egészen pontosan a 2021 áprilisában létrehozott Universal Translink Airline Hungary Kft. (UTA Kft.) vette fel a Hungary Cargo Airlines nevet.
Az UTA Kft.-t Vecsésen, a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér Cargo City bázisán jegyezték be, mostanra a ferihegyi repülőtér egyik legnagyobb cargoszereplője. Varga Gábor ügyvezető egy 2022-es interjúban arról beszélt, hogy kínai háttérrel bírnak, legfontosabb céljuk pedig a Kína–Európa közötti legstabilabb és legmegbízhatóbb légi híd biztosítása folyamatosan bővülő légi kapacitásokkal.
Varga Gábor a 2022 novemberi nyilatkozatában felidézte, hogy két évvel korábban indultunk a Hainan charterrel, amit a Coid-világjárvány alatt kialakult kereslet és kínálat nyomán átalakított preighter járatokkal (eredetileg kereskedelmi repülőgépek, de az utasterüket teherforgalomra használják – a szerk.) teljesítettek. Aztán 2022 végén már nyolc légi járattal biztosítottak kapacitást Csengcsou (CGO, az ottani reptér Kína ötödik legnagyobbja) és Budapest (BUD) között.
Ebből hetente négy BUD–CGO–BUD körjáratot a magyar kormány Wizz Air üzemeltetésű A330-200F cargogépével bonyolítottak.
Ez gépenként 60 tonna import- és 50 tonna exportvolument jelent, azaz havi szinten 1700 tonna árumennyiséget mozgattak. Az itt is említett, a magyar állam tulajdonában álló A330-200F repülőgép kulcsszerepet játszhat a Hungary Cargo Airlines feltűnésében.
Még 2020 szeptemberében vált hivatalossá, hogy a Külgazdasági és Külügyminisztérium egy Airbus A330-200F típusú áruszállító gépet vásárolt a Qatar Airways légitársaságtól.
Néhány hónappal később az is kiderült, hogy a vételár 57,5 millió dollár, átszámítva hozzávetőlegesen 17 milliárd forint volt. Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter aztán 2021. december 11-n bejelentette, hogy megkezdődik a koronavírus-járvány első hullámát követően vásárolt teherszállító repülőgép kereskedelmi üzemeltetése, amelynek keretében a Wizz Air hetente háromszor fog megfordulni a géppel Magyarország és Kína között. Összefoglalva tehát egy kétségkívül stratégiai fontosságú beszerzéssel az A330-200F
Már csak az a kérdés, miért nevezeték át az UTA Kft.-t Hungary Cargo Airlinesra. A Budflyer ismer egy lehetséges magyarázatot: azt pletykálják, hogy a jövőben a Wizz Air helyett egy új cég fogja végezni a magyar Airbus A330-200F üzemeltetését. Ez lehetne a Hungary Cargo Airlines. (Pláne, hogy a kisebbségi tulajdonosa, a kínai Universal Translink Airlines Co. Ltd. jelenleg is a flottája tagjaként mutatja be a repülőgépet.)
Tény, hogy a Hungary Cargo Airlines már álláshirdetéseket is feladott karbantartó, biztonsági menedzser, HR, üzemeltetési és A330-as pilóta pozíciókban. Igaz, ezeket mostanra törölték, de mindenképpen alátámaszthatják a Budflyer információit. De a végére még így is maradt egy kérdés: vajon csak a nevében lesz magyar az új légitársaság vagy esetleg az állam tulajdonosi szinten is megjelenik benne?
Utóbbinak egyelőre nincs nyoma, a Hungary Cargo Airlines tulajdonosai ugyanazok, akik az UTA Kft.-nek is, azaz Wu Jiang magyar állampolgár, aki 50 százalék fölötti mértékű szavazati joggal bír, illetve a már említett Universal Translink Airlines Co. Ltd. Hogy ebben lesz-e változás, az rövidesen elválik.
Addig is érdemes felidézni a 2022 őszént feltűnt Aeroexpress Regional sztoriját. Akkor új magyar légitársaság született, de már a legelején leszögezték, hogy nem akarnak Malév lenni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.