Radikálisan fel kell turbózni az Amazon személyi asszisztensét, az Alexát, mert látványosan alulmaradt a versenytársakkal szemben. A tíz évvel ezelőtt az Echo hangszórócsaláddal együtt bevezetett hangalapú szolgáltatás folyamatosan veszteséget termel, de nem mondhatnak le róla, mert a cégalapító Jeff Bezos szívszerelméről van szó.
A csevegőtársként, információs forrásként és digitális házvezetőként egyaránt használható Alexa felett kissé eljárt az idő, de a mesterséges intelligencia (MI) segít megfiatalítani a szolgáltatást. Két tudásszintet céloznak meg, az emelt szintűért várhatóan havi 5-10 dollárt kell fizetni – tudta meg a Reuters a Banyan-kódnéven futó projekt névtelenséget kérő fejlesztőitől.
Lesz tehát az alap „Classic Alexa” és a „Remarkable Alexa”, azaz a figyelemre méltó jelzővel illetett felokosított változat. A Banyan-projektet Andy Jassy vezérigazgató személyesen felügyeli és augusztusra készen kell lenniük a fejlesztéssel. A határidők azonban nem kőbe vésettek, ahogy az árképzést és a megjelenési dátumokat is változtathatják, a tartalomról már nem is beszélve.
Most már nem lehet mellényúlni
– ez a legfontosabb szempont az Amazonnál. A cég már az Alexa egyes komponenseibe beépítette a generatív MI-t, de még rengeteg a teendő, mire komplex szolgáltatást tudnak vele nyújtani a világszerte mintegy félmilliárd Alexa-képes eszközön.
A Google, a Microsoft, az OpenAI chatbotjai már kerek, összetett mondatokban és azonnal képesek a feltett, komplikáltabb kérdésekre is válaszolni, ettől az Alexa még távol áll. Hasonlóan az Apple Siri asszisztenséhez, de az iPhone fejlesztői is gőzerővel dolgoznak a MI integrálásán, a Siri okosításán.
A Banyan-projekten dolgozó amazonosok közül többen kétségbeesett utolsó kísérletként illették a velük szemben felülről megfogalmazott elvárásokat, azt mondták nekik, hogy ez az év kritikus fontosságú a szolgáltatás számára, hogy végre egyszer bizonyítsa, képes érdemi forgalmat generálni az Amazon számára.
A szolgáltatási terület szélesítése is alapvető a bevételtermeléshez, mert most a Alexát jellemzően a várható időjárásról faggatják, vagy
Az e-kereskedelmi szolgáltatások igénybevételére – amiből extra bevételt szerezhet a szolgáltató – azonban nem ideális az Alexa, mivel az elsősorban vizuális műfaj. A pandémia idején az online termékértékesítés még viszonylag jól ment, de az újranyitással ennek vége lett, ennek eredményeként 2023 végén ezrével építették le az Alexa-üzletágban dolgozókat.
Tavaly szeptemberben az Alexa új MI-funkcióit felvillantották a szakmai közönség előtt, robothangját barátságosabb emberközeli tónusúra váltották, az eszköz kifogástalan választ adott például arra hogy mikor kezdődik valamelyik focimeccs és hol nézhető meg.
De a hétvégére tervezett kiránduláshoz illő fejfedőre is tett ajánlásokat a várható időjárással összehangolva. A fizetős változat egyszerűbb e-mailek megírására és elküldésére is képes lesz, tud ételt rendelni mondjuk az Uber Eatsen. Az akkor bemutatott funkciók azonban máig nem elérhetőek az Alexán, miközben a riválisok sorra mutatják be újdonságaikat.
Az Amazon a mai ingyenes Alexába is integrálja az MI-t, és a fizetős változatot a jelenleg 139 dolláros éves Prime tagság nélkül is hozzáférhetővé teszi.
Hogy mekkora siker lesz, azt nem tudni, maguk a fejlesztők is tamáskodtak, mondván nem értik, hogy a jelenleg a mobilon pár mozdulattal és ingyenesen megrendelhető vacsora házhoz szállításához miért vegyék igénybe Alexa közreműködését – pénzért. Abban is van rizikó, hogy az MI-szoftver félreértelmezi a gazdája igényeit és nem a vágyott ételt hozza ki a futár.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.