BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Rekordot döntött a BYD, szárnyalnak az eladások

A kínai új generációs autógyártó történelmi értékesítési rekordot állított fel júniusban. A BYD ezt elsősorban a tölthető hibrideknek köszönheti, a kategória reneszánszát éli – az elektromos autók rovására.

A decemberi történelmi csúcsot átadta a múltnak a BYD, amely a múlt hónapban 341 658 új generációs (NEV) autót értékesített, ami az esetében elektromos autókat (NEV) és tölthető hibrideket (PHEV) jelenti, mivel a kínai autógyártó a harmadik idetartozó zöldkategóriában, azaz az üzemanyagcellás autók készítésében nem érdekelt, ahogy immár több mint két éve csak belső égésű motorral szerelt autókat sem gyárt.

BYD 
240523_dunaauto_034_VZ
A BYD több modelljével már a magyar piacon is megjelent / Fotó: AFP

Igaz, a rekorddöntés nem volt túl ütős: a decemberi csúcs 341 043 volt, ezt alig több mint félezerrel lépték túl. Éves összevetésben viszont mutatós, 35 százalékos bővülést értek el, tavaly júniusban 253 046-nál állt meg a számláló, míg most májushoz képest 3 százalékos volt az előrelépés. 

A BYD immúnis a büntetővámokra

A két járműkategóriában eltérő irányú mozgás tapasztalható, a BYD 145 179 darab elektromos autót értékesített, ez éves összevetésben 13,2 százalékkal több, májushoz viszonyítva viszont majd 1 százalékos volt a csökkenés, ami ugyan nem számottevő, de rávilágít a villanyautók piacán eluralkodott bizonytalan hangulatra, amit a kínai–EU vámvita csak kiélezhet a jövőben. Mint ismert, az Európai Bizottság a Kínában gyártott elektromos járművekre

  • 17,4 százalék,
  • 20 százalék,
  • 21 százalék
  • és 38,1 százalék

ideiglenes vámot vet ki a szokásos 10 százalékos vámon felül. A büntetővám július 4-étől hatályos, ám a vámot a novemberi végső döntés meghozataláig nem kell megfizetni, elég hozzá egy bankgarancia felmutatása. Az importőrök és a EU vámhatósága akkor számol el egymással, de addig rengeteg ponton változhat a helyzet, lehet, hogy a Kína és az EU kiegyezik döntetlenben.

A plug-in hibridekkel más a helyzet, a kategória visszanyerte a népszerűségét, 

a BYD egy olyan modellt is bemutatott nemrég, amely egy feltöltéssel és normál tankkal 2000 kilométert is képes megtenni egyhuzamban.

A PHEV-autókból júniusban 195 032 darabot adott el a BYD világszerte, ez éves alapon 58, havi alapon 6 százalékos növekmény. A Szegeden hatalmas autógyárat építő BYD sorozatban negyedik hónapja ad el egyre többet a tölthető hibridekből.

Még egy fontos adat: a BYD júniusban 26 995 autót exportált, ez az egy évvel korábbinál 156 százalékkal több, viszont májushoz képest 28 százalékos visszaesés. 

BYD New Energy Vehicles Export
Számos elektromosautó-gyártónak megemelték a vámtarifáját. Kína azonnal jelezte, hogy kész a megtorlásra.
Az Európába áthajózott BYD járművekre 17,4 százalék a büntetővám mértéke  / Fotó: Getty Images

Mintha a vámvita körüli asszók köszönnének ebben vissza, de minden bizonnyal másról van szó, mert a céget deklaráltan hidegen hagyják a büntető intézkedések, ráadásul az esetében alkalmazták a legalacsonyabb, 17,4 százalékos vámkulcsot, amivel még a nyereséges kategóriában tudja tartani az Európai Unió piacra szánt autóit. A 7,9 százalékos exportarány magasnak nem, a dinamikus terjeszkedési tervekhez képest pedig kifejezetten alacsonynak mondható.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.