BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
Xiaomi

Hivatalos: újabb autógyártó a fedélzeten

Kilépett a fényre a Xiaomi elektromosautó-gyártó üzletága. A korábban okostelefonjaival világhírre szert tett Xiaomit hivatalosan is regisztrálták a kínai járműgyártók közé, amit egy új, benzines-elektromos EHEV-modell bejelentésével ünnepelt a társaság.

Nincs szüksége ezentúl strómanra az okostelefonjai után immár elektromos okosautóival (EV) is sikert arató Xiaominak, miután megszerezte a független autógyártói minősítést az illetékes kínai szakhatóságtól. Legalábbis erre utal, hogy a kínai Ipari és Információs Technológiai Minisztérium (MIIT) társadalmi véleményezés céljából nyilvánosságra hozott hivatalos járműlistáján először tűnt fel a technológiai óriás neve. 

Hivatalos:  The SU7 electric vehicle at the Xiaomi Corp. booth on the opening day of the Mobile World Congress (MWC) at the Fira de Barcelona venue in Barcelona, Spain, on Monday, Feb. 26, 2024. The annual flagship mobile industry and technology event runs from Feb. 26 to Feb. 29. Photographer: Angel Garcia/Bloomberg via Getty Images
Má a hivatalos start előtt is fokozott érdeklődés övezte a Xiaomi első modelljét / Fotó: Angel Garcia / Bloomberg / Getty Images

A szakhatóság rendszeresen közli a gyártási engedélyt kapó, valamint az ezt kezdeményező modellek hosszas listáját, amelyben a Xiaomi első EV-modellje, az SU7 luxusminőségű szedán is szerepel. Az MIIT egy hetet ad a társadalmi egyeztetésre, utána saját hatáskörben értékeli a véleményeket, és megalapozottan dönt a gyártási engedély sorsáról. 

Négy modellel szerepelnek a hivatalos listán

A Xiaomi négy modellváltozattal szerepel a listán az XMA kód alatt – vette észre a kínai szaksajtó. Mind a négy autótípus – amely vélhetően a március végén debütált és azóta gyártott SU7-es egyes változatait fedi – a Xiaomi Automotive Technology Co Ltd. név alatt szerepel a lajstromban, azaz a márkajelzés a korábbi Beijing Xiaomiról sima Xiaomi EV-re változott. 

A Xiaomi SU7 2023. november 15-én került be először a MIIT katalógusába, de akkor az oldalon gyártóként a BAIC Group terepjáró üzletága, a BAIC Off-road Vehicle nevű cég szerepelt. 

A furcsa kettősségre az volt a magyarázat, hogy a Xiaomi mielőbb be szeretett volna lépni elektromos autójával a túltelített kínai autópiacra, de mivel az ehhez szükséges engedélyek beszerzése a pekingi bürokrácia lassan őrlő malmai miatt bizonytalan ideig is elhúzódhatott volna, ezért a gyorsabb és kézenfekvő megoldást választotta:

 bebújt a BAIC háta mögé, az ő hitelesítési adatait felhasználva kezdte meg autógyártói pályafutását.

Mindezt teljesen legálisan tehette, sőt a kínai sajtó szerint a termelés kezdetektől fogva már a Xiaomi saját, pekingi gyárában folyt. Mostantól, hogy a független autógyártói státusz is meglett, nincs tovább szüksége a BAIC által nyújtott hivatalos szakmai támogatásra. A kocsik specifikációiban semmilyen változás sem történt, csak a gyártó neve lett más.

Peking engedélye mindenhez szükséges 

Kínában a helyi autógyártóknak előzetesen meg kell szerezniük a népgazdasági tervezést végző Nemzeti Fejlesztési és Reformbizottság (NDRC) jóváhagyását ahhoz, hogy saját márkanéven járműveket forgalmazhassanak. Ezt a kötelezettséget a feltörekvő startupok egy-egy régóta a piacon lévő cég felvásárlásával teljesítették, majd a cégér átnevezésével már saját márkanéven dolgozhattak a piacon.

Xiaomi SU7 New Energy Vehicle
A Xiaomi SU7-esből az idén legalább százezret szeretnének gyártani / Fotó: NurPhoto via AFP

Alanyi jogon nagyon kevesen szereztek járműgyártói szakképesítést, a Nio például az üdítő kivételek közé tartozik. Az engedélyezési procedúrát egyébként 2017-ben szigorították, elkerülendő a veszélyes túlkapacitások kialakulását az új energiaforrásokra támaszkodó autógyártásban.

Nem csak a hatóság, a nagyközönség is visszaigazolta, hogy a Xiaomi autógyártói ambíciói megalapozottak. 

A cég már a forgalmazás hivatalos, áprilisi megkezdése előtt győzelmet aratott, a frissen induló autógyártók körében rekordszámú megrendelést zsebelt be, s az SU7-es teljes idei gyártókapacitását lefedték, pedig százezer járműről van szó. 

A cég a beszállítókkal való egyeztetést követően és a második műszak bevezetésével 120 ezerre emelte a tétet, ennyi villanyautót adnának át az idén. Jelenleg 30 hetes a várakozási idő a népszerű szedánra.

Az új modellekre sem kell sokat várni

A Xiaomi magasra tette a mércét a SU7-essel. A jármű három változatban (Standard, Pro és Max), átszámítva 10,6 és 15 millió forint közötti áron érhető el Kínában, exportban még értelemszerűen nem gondolkoznak. A csúcsváltozat, a Max

  • gyorsulása 2,78 másodperc 100 km/h-ra
  • hatótávolsága 800 kilométer,
  • teljesítménye 663 lóerő,
  • végsebessége 265 km/h,
  • súlya 2,5 tonna,
  • hosszúsága közel 5 méter,
  • alapára pedig 299 900 jüan (14,81 millió forint).

S hogy a fogyasztói érdeklődést is fenntartsák, már bejelentették jövő évi megjelenéssel egy olcsóbb, 20,7 ezer dolláros (7,61 millió forint) személyautó tervét és egy a Tesla Model Y-ra hajazó elektromos SUV-t (Lemang kódnéven), valamint most frissen 2026-ra egy Kunlun fantázianéven futó projektet: ez egy olyan SUV-t fed, amely kiterjesztett hatótávolságú motort kap, azaz ha kifogyna az erő az akkumulátorból, akkor egy benzines kisegítő apparáttal áramot tudnak generálni a további kilométerekhez. 

Az ilyen EREV járművek nagyon népszerűek Kínában, 

a Leapmotor, a Neta Auto, az IM Motors és a Li Auto is a kínálatában tartja őket, ez utóbbi számít a kategória királyának. Kisvártatva a Szegeden és Törökországban is gyárat építő BYD is előáll saját, 2000 kilométer megtételére is alkalmas EREV-jével.

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.