Nincs szüksége ezentúl strómanra az okostelefonjai után immár elektromos okosautóival (EV) is sikert arató Xiaominak, miután megszerezte a független autógyártói minősítést az illetékes kínai szakhatóságtól. Legalábbis erre utal, hogy a kínai Ipari és Információs Technológiai Minisztérium (MIIT) társadalmi véleményezés céljából nyilvánosságra hozott hivatalos járműlistáján először tűnt fel a technológiai óriás neve.
A szakhatóság rendszeresen közli a gyártási engedélyt kapó, valamint az ezt kezdeményező modellek hosszas listáját, amelyben a Xiaomi első EV-modellje, az SU7 luxusminőségű szedán is szerepel. Az MIIT egy hetet ad a társadalmi egyeztetésre, utána saját hatáskörben értékeli a véleményeket, és megalapozottan dönt a gyártási engedély sorsáról.
A Xiaomi négy modellváltozattal szerepel a listán az XMA kód alatt – vette észre a kínai szaksajtó. Mind a négy autótípus – amely vélhetően a március végén debütált és azóta gyártott SU7-es egyes változatait fedi – a Xiaomi Automotive Technology Co Ltd. név alatt szerepel a lajstromban, azaz a márkajelzés a korábbi Beijing Xiaomiról sima Xiaomi EV-re változott.
A Xiaomi SU7 2023. november 15-én került be először a MIIT katalógusába, de akkor az oldalon gyártóként a BAIC Group terepjáró üzletága, a BAIC Off-road Vehicle nevű cég szerepelt.
A furcsa kettősségre az volt a magyarázat, hogy a Xiaomi mielőbb be szeretett volna lépni elektromos autójával a túltelített kínai autópiacra, de mivel az ehhez szükséges engedélyek beszerzése a pekingi bürokrácia lassan őrlő malmai miatt bizonytalan ideig is elhúzódhatott volna, ezért a gyorsabb és kézenfekvő megoldást választotta:
bebújt a BAIC háta mögé, az ő hitelesítési adatait felhasználva kezdte meg autógyártói pályafutását.
Mindezt teljesen legálisan tehette, sőt a kínai sajtó szerint a termelés kezdetektől fogva már a Xiaomi saját, pekingi gyárában folyt. Mostantól, hogy a független autógyártói státusz is meglett, nincs tovább szüksége a BAIC által nyújtott hivatalos szakmai támogatásra. A kocsik specifikációiban semmilyen változás sem történt, csak a gyártó neve lett más.
Kínában a helyi autógyártóknak előzetesen meg kell szerezniük a népgazdasági tervezést végző Nemzeti Fejlesztési és Reformbizottság (NDRC) jóváhagyását ahhoz, hogy saját márkanéven járműveket forgalmazhassanak. Ezt a kötelezettséget a feltörekvő startupok egy-egy régóta a piacon lévő cég felvásárlásával teljesítették, majd a cégér átnevezésével már saját márkanéven dolgozhattak a piacon.
Alanyi jogon nagyon kevesen szereztek járműgyártói szakképesítést, a Nio például az üdítő kivételek közé tartozik. Az engedélyezési procedúrát egyébként 2017-ben szigorították, elkerülendő a veszélyes túlkapacitások kialakulását az új energiaforrásokra támaszkodó autógyártásban.
Nem csak a hatóság, a nagyközönség is visszaigazolta, hogy a Xiaomi autógyártói ambíciói megalapozottak.
A cég már a forgalmazás hivatalos, áprilisi megkezdése előtt győzelmet aratott, a frissen induló autógyártók körében rekordszámú megrendelést zsebelt be, s az SU7-es teljes idei gyártókapacitását lefedték, pedig százezer járműről van szó.
A cég a beszállítókkal való egyeztetést követően és a második műszak bevezetésével 120 ezerre emelte a tétet, ennyi villanyautót adnának át az idén. Jelenleg 30 hetes a várakozási idő a népszerű szedánra.
A Xiaomi magasra tette a mércét a SU7-essel. A jármű három változatban (Standard, Pro és Max), átszámítva 10,6 és 15 millió forint közötti áron érhető el Kínában, exportban még értelemszerűen nem gondolkoznak. A csúcsváltozat, a Max
S hogy a fogyasztói érdeklődést is fenntartsák, már bejelentették jövő évi megjelenéssel egy olcsóbb, 20,7 ezer dolláros (7,61 millió forint) személyautó tervét és egy a Tesla Model Y-ra hajazó elektromos SUV-t (Lemang kódnéven), valamint most frissen 2026-ra egy Kunlun fantázianéven futó projektet: ez egy olyan SUV-t fed, amely kiterjesztett hatótávolságú motort kap, azaz ha kifogyna az erő az akkumulátorból, akkor egy benzines kisegítő apparáttal áramot tudnak generálni a további kilométerekhez.
Az ilyen EREV járművek nagyon népszerűek Kínában,
a Leapmotor, a Neta Auto, az IM Motors és a Li Auto is a kínálatában tartja őket, ez utóbbi számít a kategória királyának. Kisvártatva a Szegeden és Törökországban is gyárat építő BYD is előáll saját, 2000 kilométer megtételére is alkalmas EREV-jével.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.