A Toyota világelsőhöz méltatlan számokkal szomorította el befektetőit, a japán autóipari óriás az idei első hat hónapban kevesebb autót gyártott és értékesített, mint egy évvel korábban. A globális éves eladásokat tekintve a Volkswagen csoportot három évvel ezelőtt megelőző Toyota 5,074 millió autót gyártott, ez 9,8 százalékos visszaesés.
Az értékesítés kicsit jobban ment, ott „csak” 4,7 százalékos mínusznak felel meg a kedd reggel kiadott statisztikában szereplő 5,162 milliós darabszám. A járműkereslet globális mérséklődése mellett a japánok két ellentétes irányú tényezővel magyarázták a gyengébb teljesítményt.
Az egyik a kínai értékesítés váratlan, 10,8 százalékos visszaesése, a Toyota a „szomszédban” 784,6 ezer autót adott el. A pozitív hír az, hogy Észak-Amerikában az elektromos átállásban megtörtént irányváltás a japánok malmára hajtotta a vizet, a villanyautók helyett a megbízhatóbbnak tartott hibridek taroltak a piacon.
Ennek köszönhetően 1,186 millió Toyota kelt el ott, ami 14,3 százalékos éves növekmény.
Az értékesítés csaknem felét a hibridek tették ki, 527 ezret adtak el belőlük az első hat hónapban,
éves összevetésben ez 60 százalékos növekedés a kategórián belül.
Hazai pályán nem remekeltek a japánok, a 682 ezer darabos féléves forgalom 22,3 százalékkal marad el a bázisidőszakétól. Ebben kínálati akadályok is közrejátszottak, a Toyota a népszerű Prius hibridek gyártását minőségi problémák miatt áprilistól június közepéig felfüggesztette, egyidejűleg tömeges visszahívást is bejelentettek. Fokozta a gondokat, hogy három modelljük,
gyártását júniustól átmenetileg leállíttatta a szakhatóság. A Honda és a Mazda mellett a Toyota is a főszereplője volt annak a nagyüzemi hamisításnak, melynek során a cégek a biztonsági vizsgára vagy manipulált, megerősített tesztjárművekkel jelentkeztek, vagy fals adatokat küldtek be, hogy gond nélkül megkapják a törésteszteken a megfelelő eredményt. A gyalogosbiztonsági, azaz gázolási teszteken is hibás adatokat adtak meg.
Ami az új generációs autógyártást illeti, a Toyota továbbra is a hibridekre alapoz. Mutatóba villanyautókat is tart a portfóliójában, de ezekből csak 73 ezret adott el, ez az összeladásokból 1,4 százalékot képvisel csupán.
Az üzemanyagcellás kísérletek a Mirai szedánnal nem tűnnek túl sikeresnek – legalábbis értékesítési oldalról. Fél év alatt 1134 darabot adtak el szerte a világon, szemben az egy évvel korábbi 2353-mal. A Miraik fele Japánban talált gazdára.
A belső égésű motorral szerelt kocsik és az alternatív hajtásúak (villanyautók, hibridek, üzemanyagcellás autók) közötti megoszlás egyre inkább az utóbbiak irányába tolódik el, ez az arány az első fél év végén 60-40 százalékos volt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.