Északról és délről is támadja a BYD az Egyesült Államokat: a világ legnagyobb forgalmú elektromosautó-gyártója kínai sajtóértesülések szerint a mexikói gyárépítési terveinek megszellőztetése után most a kanadai piac megdolgozására készül annak ellenére, hogy a kormány az autógyártó lobbi hathatós fellépésére a kínai villanyautók importvámjának drasztikus emelését fontolgatja.
Ennek az az előzménye, hogy a Biden-kormányzat augusztus 1-jei hatállyal négyszeres, 102,5 százalékos büntetővámot vetett ki a kínai elektromos járművekre, hogy megvédje autóiparát attól, amire Európa szemmel láthatóan nem képes.
Justin Trudeau kormányára egyre nagyobb nyomás nehezedik azóta, hogy májusban Bidenék bejelentették a vámemelést, A kanadai gyártókat képviselő szervezet szerint minimum az amerikai szintre kell növelniük a kínai villanyautók vámját és még akkor sem nullázzák le azt a jogtalanul szerzett versenyelőnyt, amit a kínai autógyártók az állami támogatásoknak köszönhetően élveznek, s amire hivatkozva az Európai Unió július 4-től 17,4-37,6 százalék közötti büntetővámmal sújtja a kínai importautókat.
A kanadai piacot pedig van mitől megvédeni, hiszen a statisztikai hivatal adatai szerint a 2022-es 100 millió kanadai dollárról 2023-ra huszonkétszeresére, 2,2 milliárd dollárra ugrott a kínai járművek importja.
A kanadai autóipar képviselői hangsúlyozzák, nem tehetik meg, hogy az amerikaitól eltérő vámkörnyezetben dolgozzanak, a két ország között ugyanis rendkívül szoros a kapcsolat az autógyártásban és az ellátási láncban egyaránt. A kanadai autóipar első számú exportpiaca az Egyesült Államok. Az amerikai–kanadai–mexikói vámszövetség közelgő újratárgyalásán is napirenden lesz a kínai elektromos autók ügye.
A BYD mindenesetre az importhoz szükséges dokumentumokat a Reuters tudomása szerint pár hete benyújtotta a kanadai hatóságokhoz. Állítólag a kormány illetékeseivel is tárgyaltak az ügyben, de ezt nem erősítették meg a hírügynökségnek.
A dokumentumban nem vázoltak fel konkrét menetrendet határidőkkel, viszont azt is figyelembe vették, ha Kanada valójában vámemeléseket léptetne életbe a jövőben a kínai villanyautókra – ez a BYD vezetésének eltökéltsége mellett
azt is sugallja, hogy az autógyártónak bőven van tartaléka az elektromos járműveinek árazásakor.
Az Automotive News keddi jelentése szerint a BYD nemrég hivatásos lobbistákat szerződtetett, hogy megpuhítsák a politikusokat és a közvéleményt, s ezzel megkönnyítsék a kanadai piacra lépést, illetve az esetleges vámok bevezetésére adandó válaszlépések kidolgozására is felkérték őket.
A BYD emellett helyi kereskedők bevonásával megkezdte az értékesítési hálózatának kiépítését, ez természetesen gyerekcipőben jár, és számos fejleménytől függ, hogy lesz-e belőle valami.
A BYD nem ismeretlen szereplő Észak-Amerikában, hiszen 2013 októbere óta elektromosbusz- és teherautógyára van a kaliforniai Lancasterben, de a személyautó-piacra még nem lépett be. Az erről szóló, rendszeresen felreppenő híreket a BYD kategorikusan cáfolni szokta, legutóbb a mexikói gyárépítésének a híre vetette fel az esetleges amerikai offenzíva lehetőségét.
Az egység a Bloomberg információi szerint az építés alatt álló brazíliai üzeméhez hasonló lesz, ahogy beruházás költségeit ugyanúgy 600 millió dollárra lőtték be.
Márciusi terepszemléjükkor a BYD küldöttsége a legolcsóbb elektromos kisautójuk, a mintegy 3,5 millió forintról induló BYD Seagull (itt Dolphin Mini) mexikói piaci bevezetésére érkezett az országba, s ennek „farvízén” vizsgálták meg az üzleti lehetőségeket. Vagy fordítva.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.