Megirigyelte a Nio elektromosautó-gyártó által létrehozott, a kínai nagyvárosokat lefedő akkumulátorcsere-állomáshálózatot a Contemporary Amperex Technology Co. Limited, azaz a CATL. Ezt jelzi, hogy saját, Evogo márkanéven futó cseretelepeiből az egész országra kiterjedő hálózatot hoz létre.
A hírt Gao Huan, az akkumulátorgyártó technológiai igazgatója (CTO) kürtölte világgá a hét végén, a délnyugat-kínai Szecsuán tartománybeli Jibinben megtartott 2024 World Power Battery konferencián. Nem is aprózzák el: Gao szerint 2025-re harminc városban ötszáz, 2026-ban hetven városban 1500, míg 2027-re már háromezer állomásnak kell üzemelnie.
A tízezres darabszám elérésének tervezett időpontjáról nem nyilatkozott az igazgató. A telepítési offenzívát megkönnyíti, hogy a CATL-nek nem az alapokról kell indulnia, a szolgáltatás már elérhető olyan városokban, mint
– igaz, minimális mennyiségben. Az Evogo által a Weibo közösségi portálon megosztott adatok szerint Hsziamenben van a legtöbb CATL-akkumulátorcsereállomás, összesen 12 darab. Ott adták át az elsőt is, 2022 áprilisában, ám azóta a telepítési program csigalassúsággal haladt, az anyacég más beruházásaira koncentrált, így például a nemzetközi terjeszkedésre.
Az Evogo-állomások gyakorlatilag nagyobbacska konténer méretűek, az automatikusan beparkoló jármű „hasán” lévő akkumulátor leszerelésével és a feltöltött cserepakk rögzítésével pár perc alatt már kész is a „tankolás”, éppen úgy, mint a Nio rendszerében.
Az Evogo-telepek abban sokoldalúbbak, hogy a betérő autós az épp aktuális céljának megfelelő töltöttségű és teljesítményű akkumulátorblokkot választhat, s ez az árban is megmutatkozik.
A Nio amúgy kitűnő időzítéssel épp a hétvégén jelentette be, hogy Kínában átadta a 2500. cseretelepét, s ezzel toronymagasan piacvezető ebben a szegmensben, s egyre több autógyártóval szerződik, hogy minél optimálisabban tudja kihasználni a hálózat nyújtotta előnyöket. A CATL egyébként partner is ebben, hiszen a csereakkuk jó része tőle származik.
Amikor a CATL 2022 elején nyilvánosságra hozta új üzletágának az elindítását, a Nio részéről Shen Fei energiaüzletágért felelős alelnök ezt pozitívan értékelte, mondván, az egyedülálló üzleti modelljük méltó követőre talált. Pár év múlva, ha a kéretlen rivális túlszárnyalja őket, minden bizonnyal más lesz a véleménye.
A Nio bő két hete vázolta fel az elmaradottabb vidéki régiókat megcélzó hálózatfejlesztési tervét, a 2500. állomást épp Belső-Mongólia tartományban adták át, s ígérik, hogy felgyorsítják a folyamatot, és
nem marad fehér folt a Nio térképén.
A cég mind a 27 tartományban megfelelő lefedettséget céloz meg már a jövő év végére úgy, hogy ha valaki egy Nióba beleült, bárhová megy, talál az úton saját akkumulátorcsere-állomást, még mielőtt lemerülne a jármű energiaforrása. A jelenlegi 2500-ból 838 cseretelepük van az autópályák mentén.
Ám egy Nio semmiképp sem maradhat áramforrás nélkül: egészen pontosan 1 038 725 darab, harmadik fél által üzemeltetett töltőpont is a rendelkezésükre áll, igaz más árazással és sokkal hosszabb töltési idővel. A kínai töltési infrastruktúra már annyira fejlett, hogy egy Nio-tulajdonos 3 kilométeres körzetben garantáltan talál magának valamilyen töltési lehetőséget – legalábbis ezt mondják.
Az is biztos, hogy a Nio felköti a gatyát, évi ezer akkucsere-konténer összeszerelésére képes üzemet épít Vuhanban
a meglévő két kisebb egysége mellé. Az arányok érzékeltetéséhez legyen elég, hogy az Európát cseretelepekkel ellátó, két éve átadott biatorbágyi összeszerelő üzem munkája eredményeképpen jelenleg Európában 54 Nio-akkucseretelep működik, közülük 18-18 Norvégiában és Németországban.
De térjünk vissza a CATL-hez. Az akkugyártó a függőleges fel- és leszállásra képes, elektromos utasszállító repülő alkalmatosságok, gyűjtőnevükön az eVTOL-ok energiaellátásában is nagy fantáziát lát.
Az elektromos helikopterek és a repülő autók iránti elkötelezettségét jelzi, hogy Robin Zeng elnök a jibini akkukonferencián bejelentette: a cége közreműködésével készülő eVTOL első éles „bevetésére” még az idén sor kerül.
Júniusban, a kínai Davos üzleti konferencián Zeng azt mondta, hogy egy négytonnás eVTOL-lal már tavaly megkezdődtek a teszteléseik, míg egy civil használatra fejlesztett, nyolctonnás változattal 2027–2028-ra lehetnek készen, ezeket speciális, kondenzációs áramforrások tartják mozgásban. Nem tréfa a megadott specifikáció sem, eszerint
a nyolctonnás elektromos helikopter 2-3 ezer kilométer megtételére is képes lehet majd egy feltöltéssel.
A CATL az eVTOL-iparágban partnert is talált magának, a 2017-ben alapított, sanghaji AutoFlight startuppal kötött múlt hónap elején stratégiai szerződést, konkrétan nem közölt, de több százmillió dolláros invesztíció keretében.
Légitaxizás: már csak két évet kell várni – és jöhet a menetAz AutoFlight első légitaxija felszállt, a próbarepülés sikeres volt. Kínában a légitaxizás 2026-tól már elvileg mindenki számára elérhető lesz, ám a gyermekkori álmok fizikai megéléséhez egyelőre vastag pénztárca szükségeltetik. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.