BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
XINHUA PHOTOS OF THE DAY

CATL: földön és levegőben is brutális terveket szőnek

Grandiózus tervekről számolt be a hét végén a Debrecenben gigantikus akkumulátorgyárat építő CATL, amely tízezer akkumulátorcsere-állomással kívánja lefedni a kínai nagyvárosokat, és a robbanásszerű fejlődés előtt álló eVTOL- (elektromos helikopter) iparágban is nagypályás szereplőként debütálna még az idén. A CATL terjeszkedésére a piacvezető Niónak is volt válasza.

Megirigyelte a Nio elektromosautó-gyártó által létrehozott, a kínai nagyvárosokat lefedő akkumulátorcsere-állomáshálózatot a Contemporary Amperex Technology Co. Limited, azaz a CATL. Ezt jelzi, hogy saját, Evogo márkanéven futó cseretelepeiből az egész országra kiterjedő hálózatot hoz létre. 

CATL Gao Huan
Gao Huan, a CATL technológiai igazgatója nagy ívű tervekről rántotta le a leplet / Fotó: AFP

A hírt Gao Huan, az akkumulátorgyártó technológiai igazgatója (CTO) kürtölte világgá a hét végén, a délnyugat-kínai Szecsuán tartománybeli Jibinben megtartott 2024 World Power Battery konferencián. Nem is aprózzák el: Gao szerint 2025-re harminc városban ötszáz, 2026-ban hetven városban 1500, míg 2027-re már háromezer állomásnak kell üzemelnie. 

A CATL akkucsere-hálózatot épít 

A tízezres darabszám elérésének tervezett időpontjáról nem nyilatkozott az igazgató. A telepítési offenzívát megkönnyíti, hogy a CATL-nek nem az alapokról kell indulnia, a szolgáltatás már elérhető olyan városokban, mint

  • Hsziamen,
  • Fucsou,
  • Kujjang
  • és Hofej

– igaz, minimális mennyiségben. Az Evogo által a Weibo közösségi portálon megosztott adatok szerint Hsziamenben van a legtöbb CATL-akkumulátorcsereállomás, összesen 12 darab. Ott adták át az elsőt is, 2022 áprilisában, ám azóta a telepítési program csigalassúsággal haladt, az anyacég más beruházásaira koncentrált, így például a nemzetközi terjeszkedésre.

Az Evogo-állomások gyakorlatilag nagyobbacska konténer méretűek, az automatikusan beparkoló jármű „hasán” lévő akkumulátor leszerelésével és a feltöltött cserepakk rögzítésével pár perc alatt már kész is a „tankolás”, éppen úgy, mint a Nio rendszerében. 

Az Evogo-telepek abban sokoldalúbbak, hogy a betérő autós az épp aktuális céljának megfelelő töltöttségű és teljesítményű akkumulátorblokkot választhat, s ez az árban is megmutatkozik.

CATL Evogo
Az Evogo-telepeken pár perc alatt végez az automata az akkumulátorcserével / Fotó: CATL

A Nio amúgy kitűnő időzítéssel épp a hétvégén jelentette be, hogy Kínában átadta a 2500. cseretelepét, s ezzel toronymagasan piacvezető ebben a szegmensben, s egyre több autógyártóval szerződik, hogy minél optimálisabban tudja kihasználni a hálózat nyújtotta előnyöket. A CATL egyébként partner is ebben, hiszen a csereakkuk jó része tőle származik.

A Niónak résen kell lennie – ők is gyorsítanak

Amikor a CATL 2022 elején nyilvánosságra hozta új üzletágának az elindítását, a Nio részéről Shen Fei energiaüzletágért felelős alelnök ezt pozitívan értékelte, mondván, az egyedülálló üzleti modelljük méltó követőre talált. Pár év múlva, ha a kéretlen rivális túlszárnyalja őket, minden bizonnyal más lesz a véleménye.

A Nio bő két hete vázolta fel az elmaradottabb vidéki régiókat megcélzó hálózatfejlesztési tervét, a 2500. állomást épp Belső-Mongólia tartományban adták át, s ígérik, hogy felgyorsítják a folyamatot, és 

nem marad fehér folt a Nio térképén. 

A cég mind a 27 tartományban megfelelő lefedettséget céloz meg már a jövő év végére úgy, hogy ha valaki egy Nióba beleült, bárhová megy, talál az úton saját akkumulátorcsere-állomást, még mielőtt lemerülne a jármű energiaforrása. A jelenlegi 2500-ból 838 cseretelepük van az autópályák mentén. 

NIO Power Station
Egy a 2500 Nio-akkucsereállomásból / Fotó: NurPhoto via AFP

Ám egy Nio semmiképp sem maradhat áramforrás nélkül: egészen pontosan 1 038 725 darab, harmadik fél által üzemeltetett töltőpont is a rendelkezésükre áll, igaz más árazással és sokkal hosszabb töltési idővel. A kínai töltési infrastruktúra már annyira fejlett, hogy egy Nio-tulajdonos 3 kilométeres körzetben garantáltan talál magának valamilyen töltési lehetőséget – legalábbis ezt mondják. 

Az is biztos, hogy a Nio felköti a gatyát, évi ezer akkucsere-konténer összeszerelésére képes üzemet épít Vuhanban

 a meglévő két kisebb egysége mellé. Az arányok érzékeltetéséhez legyen elég, hogy az Európát cseretelepekkel ellátó, két éve átadott biatorbágyi összeszerelő üzem munkája eredményeképpen jelenleg Európában 54 Nio-akkucseretelep működik, közülük 18-18 Norvégiában és Németországban.

Levegőbe emelkedik a CATL elektromos helikoptere

De térjünk vissza a CATL-hez. Az akkugyártó a függőleges fel- és leszállásra képes, elektromos utasszállító repülő alkalmatosságok, gyűjtőnevükön az eVTOL-ok energiaellátásában is nagy fantáziát lát. 

Az elektromos helikopterek és a repülő autók iránti elkötelezettségét jelzi, hogy Robin Zeng elnök a jibini akkukonferencián bejelentette: a cége közreműködésével készülő eVTOL első éles „bevetésére” még az idén sor kerül. 

XINHUA PHOTOS OF THE DAY
Az AutoFlight elektromos helikoptereihez a CATL szolgáltatja majd az energiát / Fotó: Xinhua via AFP

Júniusban, a kínai Davos üzleti konferencián Zeng azt mondta, hogy egy négytonnás eVTOL-lal már tavaly megkezdődtek a teszteléseik, míg egy civil használatra fejlesztett, nyolctonnás változattal 2027–2028-ra lehetnek készen, ezeket speciális, kondenzációs áramforrások tartják mozgásban. Nem tréfa a megadott specifikáció sem, eszerint 

a nyolctonnás elektromos helikopter 2-3 ezer kilométer megtételére is képes lehet majd egy feltöltéssel. 

A CATL az eVTOL-iparágban partnert is talált magának, a 2017-ben alapított, sanghaji AutoFlight startuppal kötött múlt hónap elején stratégiai szerződést, konkrétan nem közölt, de több százmillió dolláros invesztíció keretében.

Légitaxizás: már csak két évet kell várni – és jöhet a menet

Az AutoFlight első légitaxija felszállt, a próbarepülés sikeres volt. Kínában a légitaxizás 2026-tól már elvileg mindenki számára elérhető lesz, ám a gyermekkori álmok fizikai megéléséhez egyelőre vastag pénztárca szükségeltetik.

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.