A Meta 798 millió eurós (324,7 milliárd forint) bírsággal sújtották az Európai Unió szabályozói, mivel a Facebook Marketplace szolgáltatását összekapcsolta saját közösségi hálózatával – tehát, hogy csak a Meta (Facebook, Instagram) felhasználói használhatják. Ez az amerikai tech óriás első bírsága az EU versenyjogi szabályainak megsértéséért. Az Európai Bizottság áttörést jelentő döntése szerint a Meta köteles megszüntetni a Facebook apróhirdetési szolgáltatásának a közösségi médiaplatformhoz való kötését, valamint tartózkodnia kell a tisztességtelen kereskedelmi feltételek kiszabásától a rivális használtcikk-platformokra.
„A Meta a Facebook Marketplace online apróhirdetési szolgáltatását összekapcsolta a személyes közösségi hálózatával, és tisztességtelen kereskedelmi feltételeket rótt más online apróhirdetési szolgáltatókra” – mondta Margrethe Vestager, az EU versenyjogi biztosa, aki szerint „ezt azért tette, hogy a saját szolgáltatását, a Facebook Marketplace-t támogassa”. A bírság valószínűleg az egyik utolsó intézkedés Vestager részéről, aki az év vége előtt távozik posztjáról. Az elmúlt évtizedben ő volt az egyik legkeményebb kritikus a Szilícium-völggyel szemben, több milliárd eurós versenyjogi bírságot szabva ki, köztük több mint 8 milliárd euró összegű büntetést a Google ellen – írja a Bloomberg.
A döntés egy vizsgálatot követett, amely azt elemezte, hogyan használja ki a Meta a Facebook többmilliárdos felhasználói táborát a versenytársak kiszorítására. Az EU felügyelői azt is megállapították, hogy
a Meta olyan adatokat használt fel a Facebookon hirdető rivális platformoktól, amelyekkel a saját Marketplace szolgáltatását erősítette.
A Meta megfogadta, hogy fellebbez az uniós bíróságokon, ami több évig is elhúzódhat. Azt állította, hogy a bírság „figyelmen kívül hagyja a virágzó európai piac valóságát”, és „védelmet nyújt a nagy, bejáratott cégeknek”. A Facebook Marketplace-t más szabályozók is célba vették. A brit versenyhatóság lezárta saját vizsgálatát, miután több engedményt tett a Meta.
A Meta 40,6 milliárd dolláros bevételt jelentett a szeptember 30-án végződött negyedévben, ami 19 százalékos növekedés az egy évvel korábbihoz képest. Az utóbbi években a Meta azon dolgozik, hogy egyensúlyba hozza a mesterséges intelligenciába és a virtuális valóságba irányuló hatalmas beruházásait, miközben igyekszik fenntartani digitális hirdetési üzletágának növekedését.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.