Bár az egyezmény mind a két országnak fontos, nem lehet figyelmen kívül hagyni, hogy az Egyesült Államokból Magyarországra érkező befektetések volumene nagyságrendekkel nagyobb, mint fordítva.
Épp ezért, a jogbiztonság megteremtése miatt inkább érdeke az USA-beli társaságoknak, hogy legyen megállapodás, mint a magyaroknak
– hangzott el az EY podcastjában, amelyben Módos András és Sánta Miklós, a vállalat nemzetközi adózással foglalkozó partnerei beszélgettek.
Az Egyesült Államok július 8-án értesítette Magyarországot, hogy egyoldalúan felmondja a két állam között 1979-ben megkötött kettős adóztatás elkerüléséről szóló egyezményt. A megállapodás ténylegesen csak másfél év múlva szűnik meg, ám a történtek nem megszokottak a nemzetközi adózásban, éppen ezért az amerikai lépés üzenetértékű: az USA nyomást kíván gyakorolni a magyar kormányra, hogy az ne blokkolja a globális minimumadó európai uniós elfogadását.
Módos Andrásék közölték, az amerikai befektetők nagyon kedvező helyzetben vannak. A magyar belső szabályok alapján a kamat-, osztalék- és jogdíjkifizetéseken egyáltalán nincs forrásadó, fordított helyzetben – vagyis ha egy hazai cég az USA-ban ruház be – viszont 30 százalékot kellene fizetni az egyezmény hiányában. Most tehát hatalmas védettséget jelent a megállapodás, hiszen ezt az adót a jogdíj és a kamat esetén nulla százalékra csökkenti.
Ez jól mutatja, hogy nemzetközi összehasonlításban is kiemelkedően jó megállapodásról van szó, ami ráadásul mindkét fél érdekeit szolgálja
– hangzott el a beszélgetésben, majd a szakértők megerősítették, hogy az amerikaiak egyértelműen politikai okokból léptek. Kiemelték, senkinek nem érdeke, hogy megvalósuljon az ex-lex állapot, a legfontosabb, hogy folytatólagosan, mindenféle szünet nélkül legyen egyezmény a két ország között. Mindenképpen el kell kerülni azt a helyzetet, hogy a régi már nem, az új még nem érvényes. Erre több lehetőség is van, például életben marad a jelenlegi egyezmény, a két állam elfogadja a korábban letárgyalt megállapodást vagy még időben születik egy teljesen új.
Az ügyet nehezíti, hogy ezek az egyeztetések nem haladnak gyorsan, a 2010-ben ratifikált egyezmény újratárgyalása 2000-ben kezdődött.
„Adózási oldalról talán nem lennének drasztikus következményei az ex-lex helyzetnek. Ami miatt viszont ez mindenképpen elkerülendő, hogy a nemzetközi jogban egy ilyen egyezmény komoly védettséget biztosít. Egy beruházásnál – például ha egy amerikai cég azon gondolkozik, hová helyezze ki az új gyártósorát – érzékelhető versenyhátrányt okoz, ha az adott ország nem, míg a régió egy másik állama kötött egyezményt" – mutattak rá, hozzátéve, Magyarország tőkevonzó képességének ez csak egy kis része a számtalan előny mellett, mint amilyen például az alacsony társasági adó.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.