A bőrápolás a megfelelő fényvédelemmel kezdődik. Különösen igaz ez arcbőrünkre, amely télen-nyáron ki van téve az UV-sugárzásnak. Éppen ezért nem mindegy, hogy milyen krémet választunk arcbőrünk megóvására. A döntés meghozatalában a termékek címkéin lévő információk lehetnek segítségünkre. Feltéve, hogy megfelelő tájékoztatást adnak, ami sajnos nem minden esetben mondható el. Ráadásul nem minden fényvédő óvja meg bőrünket az általa ígérteknek megfelelően. Többek között ez derült ki a Tudatos Vásárlók Egyesületének terméktesztjéből.
Az utóbbi években egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek az arcbőr védelmére kifejlesztett fényvédők. A Tudatos Vásárlók Egyesülete próbára tette, hogy valóban olyan jól védenek-e, mint ahogy a gyártók állítják.
A tesztek során 12 márka
az Avene, Bioderma, Biotherm, Caudalie, Eucerin, Garnier Ambre Solaire, La Roche Posay, Lancaster, Nivea Sun, Riemann P20, Rituals, Yves Rocher
összesen 13 fényvédő arckrémét vizsgálta a Tudatos Vásárlók Egyesülete nemzetközi együttműködésben. Az 50-es és 50+ védelmi faktorú fényvédő arckrémek terméktesztjében öt fő szempont szerint értékelték a termékeket.
Ellenőrizték, hogy
A termékeket megvizsgálva a módszertan egyebek mellett kimutatta, hogy nem minden termék felelt meg a csomagoláson ígért UVB- és UVA-értékeknek. Az UVB-sugárzás elleni védelem – mint ismert – az a faktorszám, amellyel találkozunk a csomagoláson: az SPF-érték. Jellemzően ez a sugárzás okozza a bőr leégését. Ezzel szemben az UVA-sugárzás felel a bőr korai öregedéséért. Az UVA elleni védelem pedig a jelenleg érvényes előírások szerint ennek a faktorszámnak legalább az egyharmada kellene legyen.
A tesztek szerint 9 termék UVB- és UVA-értékei voltak megfelelők, habár a csomagoláson ígérthez képest azért kisebb eltérés mérhető volt.
Négy termék mért UVB-értéke azonban több mint 17 százalékkal eltért a csomagoláson feltüntetett számtól, ezért nem kaphatott jó értékelést.
A tesztelés során elvárás volt az is, hogy fogyasztóként azt kapják a vásárlók, amit a csomagoláson ígérnek nekik. A négy megbukott termék fényvédelme jelen esetben alacsonyabb az ígért 50 SPF-nél.
A használati tesztek során minden termék minimum jó értékelést kapott. A legkényesebb szempont ezeknél a termékeknél általában a zsírosság, kenhetőség, felszívódás szokott lenni. Senki nem szereti, ha egy-egy fényvédő krém maszkszerű réteget képez a bőrünkön, amit az arcon nehezebben tolerálnak, mint a test más részein. Ezenfelül a szakértők értékelték a termékek állagát, illatát, ragadósságát, hogy mennyire könnyű adagolni, és hogy hagynak-e fehér foltokat a bőrön.
A tesztelt fényvédő arckrémek környezetre gyakorolt hatását is vizsgálták. Az értékelésnél figyelembe vették a termékek összetételét, a mikroműanyagok jelenlétét és a csomagolást is.
A teszt eredménye nem mutatott biztató képet: egyik termék sem kapott közepesnél jobb értékelést.
Egy jó hír a végére, hogy a nemkívánatos vegyi anyagok vizsgálata során egy termékről sem derült ki, hogy potenciális endokrinkárosítókat – a különösen megkérdőjelezhető UV-szűrőket, oktokrilént és homoszalátot – tartalmaznának. Vagyis ilyen szempontból mindegyik tesztelt termék jó választás lehet.
A tesztelt termékek átlagára 4500 forint és 11 300 forint között mozgott a teszt publikálásakor, az áruk 100 milliliterre vonatkoztatva 12 750-25 000 forint körül volt.
Az egyesület szerint az UV-sugárzás által okozott bőrkárosodások elkerülése érdekében fontos, hogy időjárástól függetlenül, egész évben védjük arcbőrünket. Jó tudni, hogy a kozmetikai termékekben a gyártók gyakran változtatják az összetevőket az új trendeknek és előírásoknak megfelelően, így az összetevők listáját minden esetben javasolt átnézni. Tény, hogy ezek a speciálisan arcra szánt fényvédő krémek drágábbak a hagyományos, egész testre alkalmazható társaiknál, azonban kifejezetten arcbőrre fejlesztették ki őket. Örök tanulság, de itt is igaz: nem javasolt csak az ár alapján választani, mert a legjobban teljesítő termékek között is lehetett olcsókat és drágákat is találni.
A teljes tesztet a Tudatos Vásárlók Egyesületének oldalán lehet megtekinteni.
A magyarok fele nem használ naptejet, kétharmaduk a déli órákban is napozikEgy friss, reprezentatív kutatás szerint a magyar lakosság jelentős része még mindig nem veszi elég komolyan a napsütés ártalmait, ugyanis mindössze 8 százalék használ egész évben fényvédő krémet, 43 százalék pedig csak nyáron figyel erre oda. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.