Ma megnyílt a nagy márkákhoz nem tartozó, úgynevezett fehér kutak – újabb szóhasználattal kisbenzinkutak – számára az az IFKA-felület, amelyen azért pályázhatnak literenként 20 forintos árkiegészítésre, mert a hatósági árszabályozás miatt veszítenek a normál üzemanyagok értékesítésén, és túl gyengék a szűkös hónapok átvészeléséhez.
Csakhogy most azzal kellett szembesülniük, hogy csökkent a támogatás. „Az erről szóló márciusi határozat még maximum 2,3 millió eurót tartalmazott, ezt azóta módosították 400 ezer euróra, ám most kiderült, hogy abban a három hónapban, amennyi még hátra van a hatósági árak november 1-jéig élő hatályáig, egy pályázó legfeljebb 80 millió forintot kaphat – válaszolt a VG-nek a Független Benzinkutasok Szövetségének elnöke. Mint mondta,
hiába nyílt meg a pályázat, nem volt benne köszönet, a megpróbáltatásunk pedig már 277 napja tart, a kollégák nagyon el vannak keseredve. Sokan bezárnak most hétvégére.
Az IFKA honlapján található tájékoztatás szerint a támogatásra a legfeljebb 50 töltőállomást működtető vállalkozások pályázhatnak a keret kimerüléséig. A támogatás alapja a támogatást igénylő 2021. évi március, április, május, június, július, augusztus és szeptember hónapokban összesen értékesített üzemanyag (benzin és gázolaj) mennyiségének 80 százaléka (literben). A támogatás literenként 20 forint.
A fehér kutak alapvetően azért vannak sokkal nehezebb helyzetben színes riválisaiknál, mert kevésbé tőkeerősek, emiatt nem vagy alig tudják átvészelni a veszteséges hónapokat. Prémiumterméket egyébként is kevesen értékesítenek közülük – bár az ilyen termék az extramagas árai miatt most egyébként is alig fogy –, ha pedig van shopjuk, kávézójuk, azoknak szerény a kínálata a nagy láncokhoz képest. Ám már üzemanyagból sem jutnak eléghez. Egri Gábor megerősítette korábbi közlését, mely szerint a kis kutak továbbra is feleannyi üzemanyagot vásárolhatnak a Moltól, mint amennyit igényelnek. A Mol értelemszerűen elsőként a saját hálózatát és korábbi, szerződéses partnereit látja el elsőként.
A literenkénti hatósági ár bevezetésének további negatív következményeire is felhívták lapunk figyelmét szakmai piaci körökből. A fehér kutakat működtető kis magyar vállalkozások korábbi áraiból ugyanis tudni lehetett, hogy mekkora az az ár, amely mellett még nyereséges a nagy kutakéval azonos minőség termék értékesítése. A kis kutaknak tehát volt egy árjelző szerepük, amely most megszűnt. (A kis kutak üzemanyagának a minősége nem gyengébb a nagyokénál, hiszen ugyanazok a nagykereskedők látják el őket.) Ideiglenesen megszűnt a fehérek versenygeneráló, ezzel árstabilizáló szerepe is. Ezt jól szemlélteti, hogy sok vevőjük átpártolt a színes töltőállomásokhoz. Ám még nagyobb baj a VG-hez eljutott borúlátó, már a piaci újrafelosztását emlegető vélemények szerint, mert a hatósági árak kivezetése utáni nehézkes lesz visszarendeződés, mert addigra sok kisbenzinkút bedobhatja törülközőt.
Márpedig minél kevesebben lesznek, annál inkább halványul az árjelző és a versenygeneráló szerepük, a náluk nagyobb és erősebb a színes riválisok pedig annál könnyebben növelhetik az árrésüket.
Persze ez utóbbiak végleg át is vehetik a kisbenzinkutak hozzájuk részben már egyébként is átszerződött vevőkörét.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.