Erre a hétvégére már nem tervezett demonstrációt a Független Benzinkutak Szövetsége (FBSZ), a múlt hétvégi kútbezárásokat azonban eredményesnek tartja a szervezet elnöke, Egri Gábor.
Augusztus 19-én és 20-án elsősorban azért szüneteltette teljesen vagy részlegesen a szolgáltatásait a mintegy ezer töltőállomásból 200-250, mert több hónapja nem férnek hozzá a literenként 20 forintos ártámogatáshoz, ugyanis nem nyílt meg az az IFKA-felület sem, amelyen azt igényelhetik. A támogatásról – az érintett vállalkozói kör más módon történő megsegítése mellett – azért döntött a kormány, mert az üzemanyagok tavaly november 15. óta hatósági áron történő értékesítése miatt keletkező, jelentős veszteséget elsősorban az adott szegmens kisebb szereplői nem képesek elviselni. A felület azonban a tervezett, ráadásul az augusztus 20-i ünnepekre elő kútbezárás bejelentésének a hírére megnyílt.
Az FBSZ tagvállalatai egymás után adják be támogatási igényüket, de Egri Gábor tájékoztatása szerint lehet, hogy még várniuk kell a pénzükre az igénylőknek. A mostani pályázatokon ugyanis olyan, további adatlapokat is be kell küldeniük a kisbenzinkutasoknak, amilyenekre a március óta hozzáférhető támogatás első hónapjaiban még nem volt szükség. Egyelőre azt sem lehet tudni, az igényelthez képest végül mennyi pénzhez jutnak a fehér kutasok, mert a keret az induláshoz képest beszűkült. A startnál egy vállalkozásra – mindegy, hogy a vállalkozásnak egy vagy több kútja van-e – 2,3 millió euró jutott volna, ezt a keretet később levették 400 ezer euróra, most pedig 200 ezer eurónál, vagyis 80 millió eurónál tartunk.
Miután a pályázat az Ukrajnában folyó háború miatti károkra hivatkozva adhatók be, az FBSZ elnöke szerint nem kizárt, hogy uniós forrásból egészül ki a támogatás.
Augusztus 19-én és 20-án végül nem az eredeti felhívás nyomán zárt be az említett 200-250 fehér töltőállomás, mert miután megszületett az agrártárca döntése az IFKA internetes felületének újbóli megnyitásáról, az FBSZ a tagvállalatai egyéni döntésére bízta, hogy mit lépnek. A leállás így vegyes volt: egyes kutakat teljesen és az egész hétvégére bezárták, másokat csak a két nap egyikére, és volt példa részleges szolgáltatásra is, például vagy nem kínálták mind a kétféle hatósági áras terméket, vagy kevesebbet adtak belőle. „Az elmúlt héten nagyon érezték az autósok a kisbenzinkutak mozgolódásának a hatását, mert az előbbieken túl üzemanyaghiány is volt bőven.
Emiatt átterelődött a tankolók forgalma, túlterheléses támadás érte a színes kutakat, vagyis a Molét és más nagy cég hálózatának tagjait.
Egri Gábor értékelése szerint elérte a hatását a demonstráció, mert a figyelemfelkeltés megtörtént, az pedig természetesen nem volt cél, hogy megbénítsák a közlekedést.
A normál benzin és a normál gázolaj literenkénti hatósági ára a mostani állapot szerint 2022. október 1-jéig marad 480 forint. Piaci áron most például a normál benzinért átlagosan 668 forintot kell fizetni a holtankoljak.hu szerint, a normál gázolajért pedig 786 forintot. A maximumárak ennél jóval magasabbak: 784, illetve 858 forint.
A kormánynak az utóbbi időben több olyan intézkedése is volt, amelyben korlátozta a hatósági tarifával eladható, és a piaci áron eladandó üzemanyag mennyiségét: maximálta az egy alkalommal tankolható mennyiséget, eltiltotta a nehézgépjárművek nagy részét, illetve minden külföldi rendszámú járművet a hatósági tarifás üzemanyagtól, utolsóként pedig a cégautókat is elzárta a kevésbé drága benzin és gázolaj vásárlásának lehetőségétől.
Azt azonban nem lehet tudni, hogy ezen intézkedések nyomán mennyivel nőtt a fehér, és mennyivel a színes kutaknál a piaci áron forgalmazott üzemanyag mennyisége.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.