Elindult a debreceni hidrogénbusz-mintaprojekt. A hidrogénbusz több magyar várost is megjár egy év alatt: Debrecen után Miskolcon, Kecskeméten, Kaposváron, Zalaegerszegen és Győrben lehet majd kipróbálni – minden városban kétszer négy héten keresztül. A Solaris hidrogénbuszt a Messer Hungarogáz látja el üzemanyaggal a Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. kísérleti programjában.
A jármű Debrecenben több útvonalon is közlekedik az erről kiadott közlemény szerint, majd fél év múlva újabb négy hétre visszatér. Az utasok díjmentesen próbálhatják ki a helyi légszennyezéstől mentesen és nagyon csekély zajkibocsátással üzemelő buszt. A 89 utas szállítására képes, háromajtós, 12 méter hosszú Solaris Urbino 12 electric H2 február 1-jéig közlekedik a DKV Debreceni Közlekedési Zrt. menetrend szerinti vonalain. Hidrogén-üzemanyagcellája elektromos áramot termel, amely a jármű villanymotorját hajtja.
A busz csupán vízpárát bocsát ki, amely az üzemanyagcellában lezajló hidrogén-oxigén reakció végterméke.
A mintaprojekt során 200 kilométeres napi futásra alakították ki az ellátási rendszerét, ez a városi közösségi közlekedésben való teszteléshez messzemenően elegendő.
A mintaprojekt helyszínéül szolgáló hat városban a Messer Hungarogáz Kft. hidrogéngyártóként és technológiai szakértőként biztosítja a hidrogén-üzemanyagcellás autóbusz folyamatos üzemanyagellátását. A Messer célja, hogy a hidrogénhajtás iránt érdeklődő közösségiközlekedés-szolgáltatók megismerjék az üzemanyagcellás buszt, és tapasztalatot szerezzenek a hidrogéntöltés terén. A hidrogéntöltés mobil, traileres berendezéssel történik, amely gyorsan és egyszerűen üzembe helyezhető, és egyetlen nap alatt áthelyezhető az egyik városból a másikba. A Messer tavaly januárban a paksi tömegközlekedésben tesztelt egy hidrogénnel hajtott buszt, amelyet szintén mobil hidrogénkútról töltöttek.
A Messernek van Magyarországon a hidrogén közúti szállításához szükség legnagyobb traileres járműflottája a közlemény szerint. A cég azonban kész fix, nagynyomású hidrogéntöltőkutak telepítésére és üzemeltetésére, a szükséges hidrogén folyamatos beszállítására vagy akár helyszíni előállítására is. Integrált hidrogénellátási megoldását One Stop Shop néven kínálja a járműflotta-üzemeltetőknek.
Tisztán elektromos buszból több mint kétszázat helyeztek már forgalomba Magyarországon, mintegy háromnegyedük a közösségi közlekedést erősíti. Még nem dőlt el, hogy a közösségi buszközlekedésben a tisztán elektromos vagy a hidrogén-üzemanyagcellás megoldás lesz-e a befutó, illetve hogy milyen módon élhet majd egymás mellett, egészítheti ki egymást ez a kétféle modern hajtás. Mindkét technológiának vannak előnyei és hátrányai.
A hidrogén esetében nagyobb kihívás a zöldhidrogén hatékony és olcsó előállítása, továbbá általában többe kerül a hidrogénhajtás elemeinek és alkatrészeinek az előállítása.
A tisztán akkumulátoros megoldások ugyanakkor járműtömegben, hatótávban, az akkumulátorok nyersanyagigényében és környezetterhelésében maradhatnak alul a hidrogénesekhez képest.
A Messer a világ legnagyobb magánkézben lévő ipari-, orvosi- és különlegesgáz-szakértője. Ipari gázait
Termékeit és szolgáltatásait Európában, Ázsiában és Amerikában is értékesíti. A több mint 11 ezer fős társaság a piac egyik legszélesebb gázipari termékportfólióját kínálja, míg a gyógyszeriparnak orvosi és gyógyszerészeti gázokat, valamint kulcsrakész megoldásokat szállít.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.