BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Megérkezett a válasz: az állam nem drágítja az üzemanyagot a törvénymódosítással

A legkeresettebb üzemanyagok jelenleg 607 forint körüli literenkénti átlagárából a kereskedők tényleges, az energiahatékonysági kötelezettségi rendszerrel (EKR) kapcsolatos költsége körülbelül 2-3 forint – mondta a Világgazdaságnak adott interjúban Steiner Attila, az Energiaügyi Minisztérium energetikáért és klímapolitikáért felelős államtitkára. Az üzemanyagszektorra eső EKR-kötelezettség több mint 70 százaléka az öt legnagyobb forgalmazót terheli.

Megnöveli a hazai üzemanyag-kiskereskedők adófizetési kötelezettségét az energiahatékonysági törvény küszöbönálló módosítása, emelkedő kiadásaik miatt pedig emelni fogják a benzin és a gázolaj árát a jövő évtől. A nagy feszültséget, felháborodást kiváltó helyzet hátteréről a Világgazdaság Steiner Attilát, az Energiaügyi Minisztérium energetikáért és klímapolitikáért felelős államtitkárát kérdezte.

energia
Steiner Attila: visszautasítunk minden olyan híresztelést, amely szerint a törvénymódosítással az állam növelné az üzemanyag árát / Kallus György / Világgazdaság

Miért van szükség az energiahatékonysági törvény módosítására?

Brüsszel nagyarányú energiamegtakarításra, az e célt szolgáló energiahatékonysági intézkedésekre kötelezi a tagállamokat. Ha nem teszünk meg bizonyos lépéseket, kötelezettségszegési eljárást indítanak ellenünk, és büntetést kell fizetnünk, vagy forrásokat vonnak meg hazánktól. A szigorú uniós elvárást legutóbb abban egyértelműsítették, hogy a Nemzeti Energia- és Klímaterv felülvizsgálata során kifejezetten ragaszkodtak a korábbinál alacsonyabb végső energia felhasználási célszám kitűzéséhez.

Magyarországnak ezért kellett a néhány hete benyújtott dokumentumban az eredeti szándékainkhoz képest erőteljesebb vállalást tennie. Az átdolgozott klímaterv szerint az ország végső energiafogyasztása 2030-ra 740 petajoule lesz. Ezt a lakossági és ipari energiaigények várható növekedését is ellensúlyozva úgy kell elérnünk, hogy az energiaválság előtti utolsó évben, 2021-ben kimutatott 787 petajoule-hoz képest fokozatos, de markáns csökkentést produkálunk.

E kötelezettség kétféleképpen teljesíthető: egyrészt a közös teherviselés okán az egyik legnagyobb energiafogyasztó ágazatot, az energiaszektort bevonva 2021-ben elindítottuk az Energiahatékonysági Kötelezettségi Rendszert. Másrészt a kormány számos programmal tesz a hatékonyabb energiafelhasználásért:

  • Az otthonfelújítási program a lakóépületek korszerűsítésében segíti a családokat, így takarítva meg energiát, és csökkentve a rezsiterheket.
  •  A Zöld Busz Program a közösségi közlekedés tiszta energiafelhasználását ösztönzi.
  • Vállalataink társasági adókedvezményben részesülhetnek, ha energiahatékonysági beruházást valósítanak meg.

Számunkra ugyanis egyértelmű: a valós helyzetfelmérésen alapuló, tehát reális zöld célokat úgy kell elérni, hogy közben a magyar családok érdekei nem sérülnek, és erősítjük a nemzetgazdaságot, a versenyképességünket.

Hogyan működik az Energiahatékonysági Kötelezettségi Rendszer?

Az Energiahatékonysági Kötelezettségi Rendszerben, röviden EKR-ben az energiaszolgáltatóknak, az áramot, földgázt és üzemanyagot értékesítő kereskedőknek olyan intézkedéseket kell végrehajtaniuk, amelyek a végfogyasztóknál energia-megtakarítást eredményeznek, ezzel energiahatékonysági célokra mobilizáljuk a privátszféra pénzügyi forrásait. Ha a kötelezettek erre valamilyen okból nem képesek, a szervezett piacon hitelesített energia megtakarítást vásárolhatnak. Végső eszközként a kötelezettségüket járulék formájában meg is válthatják, az állami bevételt energiahatékonysági programokra fordítjuk.

A legolcsóbb megoldások megtalálásában az idei év elejétől közvetlen kereskedési lehetőséget kínáló szervezett piac is segít. 

Az EKR-tőzsde legutóbbi negyedéves aukcióján, szeptemberben 1,7 milliárd forint értékű hitelesített energia megtakarítás cserélt gazdát.

 A februári kezdetekhez viszonyítva ez több mint tízszeres növekedés, és a továbbiakban is gyors ütemű bővülésre számítunk. Arra törekszünk, hogy hazánk energiaszuverenitásának erősítése érdekében a magánszektor és az állami szféra közösen dolgozzon azonos célért, miközben a vállalkozásoknak jelentős piacot teremtünk a befektetések ösztönzése, így a gazdaság élénkítése érdekében.

Mekkora áremelést generál a jövő évtől a 95-ös benzin és a gázolaj árában az energiahatékonysági törvény módosítása?

Számításaink szerint a legkeresettebb üzemanyagok jelenleg 607 forint körüli literenkénti átlagárából a kereskedők tényleges EKR költsége körülbelül 2-3 forint. 

Ennek fényében visszautasítunk minden olyan híresztelést, amely szerint a törvénymódosítással az állam növelné az üzemanyag árát.

Éppen a kormány határozott fellépésének köszönhető, hogy a hazai üzemanyag-kereskedőknek a régiós árakhoz kell igazodniuk, határt szabva annak is, hogy a költségeiket milyen mértékben építhetik be az üzemanyagok árába.

Az Energiaügyi Minisztérium a tervezett intézkedéseket a társadalmi véleményezésen felül is több körben egyeztette az iparággal. Az üzemanyag-kereskedőket a benzinárak alacsonyan tartása miatt eddig is megkülönböztetett figyelemmel kezeltük, több kedvezményben részesültek, ettől a gyakorlattól most sem tértünk el. Ezen kívül az EKR kötelezettség alapját jövőre a 2023-ban értékesített energiamennyiség adja. A hazánkban forgalmazott üzemanyag mennyisége tavaly 12 százalékkal csökkent, ami önmagában mintegy harmadával mérsékli a kötelezettség mértékének tényleges növekedését.

A szakmai szervezet szerint a jövő évtől hatályos törvény hatása visszamenőleges, emiatt a kereskedőknek nagyobb adót kell fizetniük, mint amennyit tartalékoltak az üzemanyag 2023-as árában. Erről mit gondol?

Súlyos félreértés, hogy a kormány visszamenőleges adóemelést hajtana végre az EKR célszám emelésével, hiszen a kötelezettség mértéke változik, nem a kötelezettség alapjául szolgáló értékesített energiamennyiség. Így eleve nem beszélhetünk visszamenőlegességről. Aki ezeket a híreket terjeszti, nincs tisztában az EKR működésével.

Az arányok érzékeltetése végett jelzem, hogy az üzemanyag-szektorra eső kötelezettség több mint 70 százaléka az öt legnagyobb forgalmazót terheli. A további több mint hétszáz érintett a fennmaradó szűk harmadon osztozik.

Kimutatható az EKR rendszer eredményessége az energiahatékonyság tényleges javulásában?

A Magyar Energetikai és Közmű-szolgáltatási Hivatal közel 6800, EKR-ben megvalósult intézkedést tart nyilván. A brüsszeli nyomásra megemelt vállalás miatt azonban az eddigi teljesítményt jelentősen felül kell múlnunk ahhoz, hogy célt érjünk. Az EKR-tőzsde beindítása érezhetően élénkítette a piacot, ezzel együtt is növelnünk kell az ambíciókat, ehhez újabb intézkedések kellenek.

A hatékonyabb energiafelhasználás mindenkinek hasznára lesz, a külső kitettségek enyhítésével erősíti az energiaszuverenitást, hozzájárul a környezetterhelés mérsékléséhez, és ami a legfontosabb: piaci pénzügyi források mobilizálásával tovább csökkentheti a magyar családok, közintézmények energiaszámláit.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.