Nem kevesebb, mint 34 százalékos növekedést értek el luxusmárkák márkaértékben az idén az elmúlt év számaival összevetve – derül ki a Kantar piackutató cég legújabb BrandZ márkarangsorából. Az első tíz legértékesebb márka között javarészt francia és olasz brandek találhatók.
Kétszáz évvel azután, hogy a francia Louis Vuitton megalapította hasonló nevű cégét, a márka a világ legértékesebbje lett a BrandZ és a Kantar piackutató cégek elemzése szerint. És az szinte magától értetődő, hogy a divat- és luxuspiacon a francia cégek dominálnak: a tíz legnagyobb értékű divatcégből hat francia.
A Louis Vuitton anyacége, az LVMH tehát a világ vezető luxusmárkája: márkaértéke 75,5 milliárd dollárra tehető.
A luxus divat- és kereskedőházat 1854-ben alapította Louis Vuitton. A francia vállalkozó 1821-ben, egy francia kisvárosban született, 1837-ben költözött Párizsba, ahol tanoncként a Maréchal-féle táskás cégnél kezdett dolgozni. Hamarosan önállósult, 1854-ben nyitotta első párizsi, 1885-ben londoni üzletét, 1860-ban pedig megépítette saját műhelyét. A cég több mint 120 ezer főt foglalkoztat, mára a Moet Hennessy–Louis Vuitton cégcsoport része, melyben vezető márkának számít.
Szintén francia a második legértékesebb luxuscég: a Chanel márkaértéke ugyanakkor jócskán alatta van a listavezetőének, „mindössze” 47 milliárd euró.
Az ikonikus divatcéget Coco Chanel alapította 1910-ben, és jelenleg Alain Wertheimer és Gérard Wertheimer tulajdonában van, akik annak a Pierre Wertheimernek az unokái, aki Coco Chanel üzleti partnere volt a kezdetekkor. Az alapító – akiről Christian Dior azt mondta: „Fekete ruhája és fehér gyöngyei forradalmasították a nőt és a női öltözködést” – eredeti neve Gabrielle volt, szerény körülmények között nevelkedett, fiatalon megtanult varrni, majd egy ideig sanzonénekesként kereste a kenyerét. Ekkoriban ragadt rá a Coco név, innentől kezdve mindenki így hívta. Később Párizsba költözött jómódú szerelméhez, akinek segítségével kalapszalont nyitott – a többi pedig már történelem.
A harmadik helyezett brandértéke alig marad el a Chanelétől: a Hermès 46,4 milliárd dollárral került a listára.
A nem meglepő módon szintén francia divatcéget Thierry Hermès alapította 1837-ben Párizsban, eredetileg hám- és nyereggyártó vállalkozás volt, és ma is főként az alapító örököseihez tartozik.
A dobogóra ugyan nem fért fel, de a negyedik helyen egy olasz cég áll – bár francia kötődéssel. A Gucci márkaértéke 33,8 milliárd dollár.
A Gucci Group a francia Kering vállalat tulajdonában van, az előbb Párizsban, majd később Londonban élő bevándorló Guccio Gucci alapította 1923-ban Firenzében. A Gucci család története meglehetősen viharos – az Egyesült Államokban egyébként november 24-én kerül a mozikba Ridley Scott vadonatúj filmje, a House of Gucci.
Az 1995-ben játszódó film Maurizio Gucci olasz üzletembernek, a Gucci divatház vezetőjének meggyilkolását, valamint a tragédia következményeit mutatja be. Az alapító unokája, Patricia Gucci pedig könyvet írt a Gucci-dinasztiáról, amely 2016-ban jelent meg.
Két óra- és ékszermárka következik sorban: a Rolex 8,1 milliárdos, a Cartier pedig 7,3 milliárd dolláros márkaértékkel került a tízes listára.
Őket újra egy nagy francia név követi, a Christian Dior divatház márkaértéke 5,4 milliárd dollár. A céget 1945-ben alapította a tervezőként dolgozó névadó, Christian Dior. Már az első kollekció, amelyet Dior 1947-ben tervezett, meghódította a sajtót, Amerikában New Look néven ünnepelték. A cég többségi tulajdonosa ma közvetve az LVMH.
Szintén a francia oldalt erősíti az Yves Saint Laurent, 5,2 millárd dolláros márkaértékével a nyolcadik a tízes listán. A kilencedik helynél visszatérünk Olaszországba, az 1913-ban Milánóban, a Prada fivérek által alapított Prada cég márkaértéke ma 4 milliárd dollár. És egy kakukktojás a végére: a brit textilkereskedő, Thomas Burberry jellegzetes kockás motívumáról ismert cége ma már 3,9 milliárd dolláros márkaértékkel dicsekedhet.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.