Csalók hívnak telefonon magánszemélyeket, és a jegybank nevében próbálják megszerezni az ügyfelek adatait, pénzét – figyelmeztetett a Magyar Nemzeti Bank (MNB) csütörtökön a Világgazdaságnak is eljuttatott közleményében. Kifejtették: az MNB nevében törvénytelenül eljárók magánszemélyektől kérnek sürgős intézkedést, és például „vírusirtó” programot ajánlanak nekik az állítólagosan „megtámadott” bankszámlájuk elleni védekezéshez. A telefonálók arról érdeklődnek, hogy az ügyfél indított-e utalást bankszámlájáról, mert csalás gyanúja merülhetett fel. Ha a hívott fél nem működik együtt, a csalók a bankszámla befagyasztásával „fenyegetőzhetnek” – fűzték hozzá.
A jegybank leszögezte, hogy továbbra sem végez közvetlenül lakossági vagy vállalati ügyfelek számára semmiféle kereskedelmi banki elszámolási vagy adminisztrációs tevékenységet, így nem is vesz részt a banki utalásokban, és nem kezdeményez telefonhívásokat. A kereskedelmi bankokkal együtt soha nem kérik el az ügyfelektől telefonon vagy elektronikus úton azok bizalmas azonosítóit.
A megkeresett vagy megkárosított állampolgároknak azt tanácsolták, hogy jelezzék az esetet az MNB-nek és forduljanak a rendőrséghez. Ha egy ügyfél esetleg küldött pénzt a csalóknak, érdemes haladéktalanul bejelenteni a bankjának is az összeg visszaszerzése reményében.
Arról lapunk is beszámolt korábban, hogy az utóbbi időben megszaporodtak a telefonos – főleg SMS-es – csalók Magyarországon, akik az OTP, a DHL és a Netflix nevével is rendszeresen visszaélnek. A Világgazdaságnak nyilatkozó kiberbiztonsági szakértő összegyűjtötte, hogy szöveges üzenetek esetén milyen jelekre kell figyelnünk.
A bankok rémálma: hekkerek és kiberbűnözőkA világhálón bármilyen közösségi oldalon beszivárogva csalhatják ki a legfontosabb adatainkat. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.