BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Szinte minden magyar eszik virslit, pedig sokan azt se tudják, miből készül

Nem minden virsli, ami annak tűnik – hívta fel a figyelmet közleményében a Pick Szeged Zrt. A cég azt írta, hogy a magyarok 95 százaléka rendszeres virslifogyasztó, de a negyedük azt se tudja, hogy miből is van a virsli. A Pick emlékeztetett arra, hogy a Magyar Élelmiszerkönyvben szigorú kritériumok vannak a virslire vonatkozóan, ám a polcokon sok virslinek tűnő, de annak nem minősülő terméket lehet találni. Ezek a virsli jellegű készítmények általában olyan néven futnak, mint rudacska, pálcika vagy vürstli.

A virsli a legnagyobb volumenben vásárolt termékkategória a feldolgozott húskészítmények közül – írta közleményében a Pick Szeged Zrt. Annak köszönheti népszerűségét a termék, hogy könnyen és gyorsan elkészíthető, meleg étel.

20221229_Tatabánya 
Húsbolt  Hentesáru bolt
Virsli a tatabányai Rotyis Gábor hentesnél.  Szilveszter   

Fotó: Novotni Ákos  NÁ  Komárom-Esztergom Megyei 24 Óra  HUSZ
Fotó: Novotni Ákos / Mediaworks

A Pick közleménye szerint 

a magyarok 95 százaléka rendszeresen fogyaszt virslit, miközben negyedüknek fogalma sincsen róla, hogy miből készül a termék.

Az élelmiszerüzletek polcain rengeteg fajta virslit lehet kapni, illetve virslinek látszó más terméket. Ez a megkülönböztetés azért fontos, mivel a Magyar Élelmiszerkönyvben szigorú szabályok vonatkoznak arra, hogy a gyártók milyen terméket nevezhetnek virslinek. A Pick Szeged Zrt. megbízásából készült kutatás szerint a virslit vásárlók 77 százaléka nem nézi meg a kosárba kerülő termék összetevőit. 49 százalék próbál az ismert márkák közül választani, illetve 39 százalék mondta azt, hogy virsliből mindig a magasabb árkategóriát választja. Virslivásárlásban a 60 év felettiek a legtudatosabbak, ők nézik meg elsősorban a termék összetevőit, a 18–39 év közöttiek viszont jellemzően a minél olcsóbb virslit keresik.

Holnaptól 15 százalékra nő a kötelező akciózás mértéke

Augusztus 1-jétől 15 százalék lesz a kötelező akciózás mértéke, és bővül a programban részt vevő élelmiszerek köre is – emlékeztetett a Gazdaságfejlesztési Minisztérium.

A felmérésben megkérdezettek 51 százaléka volt tisztában azzal, hogy 

a Magyar Élelmiszerkönyv szerint csak azok a termékek nevezhetők virslinek, amelyek hústartalma legalább 51 százalék. 

A szabályoknak megfelelő virslikategórián belül is eltérő az egyes készítmények hústartalma, a válaszadók 29 százaléka pedig azt mondta, hogy nem tudja, mely termékekben lehet megbízni.

A virsli összetevőiről sokféle legenda kering, ugyanakkor fontos leszögezni, hogy a Magyar Élelmiszerkönyv pontos meghatározással szolgál arra vonatkozóan, milyen terméket tekinthetünk virslinek: legalább 51 százalékos hústartalommal készül, a csontokról mechanikusan lefejtett hús mennyisége ezenfelül legfeljebb 10 százalék lehet, a készítmény átmérője pedig nem haladhatja meg a 26 millimétert

– mondta a Bonafarm Zrt. operatív minőségirányítási és termékfejlesztési igazgatója, Haluska Adrienn. Hozzátette, hogy az előírások még kitérnek többek között a termék alakjára, burkolatára, ízére és illatára is. A vásárlóknak azt javasolta: mindig ellenőrizzék, hogy virslit tesznek-e a kosarukba, vagy pedig virsli jellegű készítményt.

A Pick közleményében azt is kiemelte, hogy 

azokat a termékeket, amelyek nem felelnek meg a Magyar Élelmiszerkönyvben meghatározott virsli elnevezésnek, legtöbbször fantázianevekkel illetik az eladók. Ilyen nevek a rudacska, pálcika vagy a vürstli.

Ezek többnyire baromfi- és ízesített baromfitermékek, de sertésalapanyagból készült termékeknél is előfordul. Az utóbbiaknál általában a zsír- vagy a víztartalom határérték feletti, ezért nem felelnek meg a virsli kategória előírásainak. A csontokról mechanikusan lefejtett hús nem számítható bele a hústartalomba, ezért ezt külön jelölni kell a címkén.

Végezetül a kutatásból az is kiderült, hogy a magyar lakosság 60 százaléka átlagosan havonta, 35 százalék pedig hetente-kéthetente fogyaszt virslit. A válaszadók 8 százaléka kinézet alapján választ, 14 százalék pedig arra törekszik, hogy minél pénztárcabarátabb legyen a vásárlás, így nem érdeklik az összetevők.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.