Ennek a képnek egyik változata a Magyar Nemzeti Galéria állandó kiállításán látható, a Szépművészeti Múzeum – Magyar Nemzeti Galéria ezzel a kivételes kulcsművel reklámozza magát a nagy nyugati kiállításokon. A Párizsban született festmény igazi nemzeti ikon, a 19. századi végi modern magyar képzőművészet kulcsműve. Az álmodozó, karcsú szecessziós nőalak zöld kalitkájával a legtöbb Rippl-Rónai-monográfia címlapján szerepelő kép, és méltán vált az egyik legismertebb, ikonikus magyar festménnyé a születése óta eltelt 130 évben.
A Kieselbach Galéria karácsonyi aukcióján a Kalitkás nő I. szerepel majd: az ihletett, személyes, érzékeny ecsetvonásokkal megjelenített első variáns. Ez az első variánsa a Kalitkás nőnek, nagy szenzációt keltve bukkant fel 2005-ben, száz évnyi lappangás után. A magyar sajtót bejárta a főmű megkerülésének híre, Kieselbach Tamás már akkor felhívta a széles közvélemény figyelmét a ritka nemzeti műkincsre. A chicagói Leslie Hindman aukciósház árverésén hosszas licit után a rekordot jelentő 590 400 (azaz ötszázkilencvenezer-négyszáz) dollárnál koppant a kalapács. Ezzel megszázszorozta legelső kikiáltási árát, de még a – kutatás és beazonosítás utáni – megemelt végleges indulási árat is példátlan módon megtízszerezte.
A chicagói Leslie Hindman Aukciósháznál a budapesti Ernst Galéria tulajdonos-házaspárja vette meg jutalékkal együtt 590 ezer dollárért (akkori árfolyamon 122 millió forint) Rippl-Rónai József Kalitkás nő I. című olajfestményét, amely előképe a Nemzeti galériában őrzött és sokat reprodukált Kalitkás nőnek. A vásárlás után Ernsték sikertelenül lobbiztak, hogy ne kelljen kifizetniük a kép után az áfát, ez akkor nem sikerült. Most viszont a műtárgyak behozatali áfáját 5 százalékra csökkentették, a kép hazahozatalát ez biztosan segíti.
Mielőtt a festmény Nyugat-Európába került volna új tulajdonosához, 2006 októberében egy rövid időre bemutatkozott a Magyar Nemzeti Galériában. A jelenleg Budapesten aukcióra kerülő alkotás – az első Kalitkás nő – most már végre tényleg hazatérhet. A közel két évtizeddel ezelőtti helyzethez képest talán megváltozott annyira Magyarország gazdasági helyzete, hogy egy ilyen ikonikus remekmű nem tűnik el ismét nyugat-európai magántulajdonosnál vagy egy tőkeerős nemzetközi múzeumóriás kollekciójában, mint történt sok Rippl-Rónai-főművel. Talán sikerül itthon tartani: egy kvalitásos magángyűjteményben vagy egy nemzeti rangú közgyűjteményben.
Rejtélyessége a 19. század végi párizsi széplelkek múzsájához, a Mona Lisához hasonlítható. Festői szépsége az amerikai-angol John Singer Sargent finom ecsettel festett, bársonyruhás Madame X (Madame Gautreau) című női portréjához (1883–1884) mérhető. Nemzeti ikon-jellege pedig ahhoz a Klimt műtermében készült, Adele Bloch-Bauerról festett arany képmásához hasonlatos (1907), ami az osztrák nemzeti galéria, a bécsi Belvedere őrzött, majd
Amerikába került, és Ronald Lauder vásárolta meg New York-i múzeuma számára a rekordot jelentő 135 millió dolláros vételárért 2006-ban.
A Kalitkás nő I. a magyar modern festészet kulcsműve, aukciós felbukkanása igazi szenzáció. Ehhez hasonló jelentőségű volt a régióban a neves cseh kubista festő, Bohumil Kubista prágai látképe (Régi prágai motívum, 1911), ami 1,6 milliárd forintért (4 635 000 USD) kelt el tavaly. A Kalitkás nő I. 180 millió forintos kikiáltási ára példátlan hazai rekordnak számít. Soha ilyen értékről nem indul műalkotás a magyar aukciós piacon korábban.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.