BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
tetris

Egy 13 éves oklahomai fiúnak sikerült a lehetetlen: végigvitte a Tetrist

Eddig 40 év alatt nem volt igazolt példa arra, hogy valakinek sikerüljön befejeznie a Tetrist. Az 1984-ben kifejlesztett logikai játék a világ leghíresebb videójátéka, amiből több mint 520 millió darabot értékesítettek. Egy a napokban a YouTubera feltöltött videó szerint egy 13 éves oklahomai fiú most elérte a lehetetlent és legyőzte a Tetrist.

Egy amerikai tinédzser olyan rekordot ért el, amiről eddig az sem volt biztos, hogy egyáltalán lehetséges. A 13 éves Willis Gibson a világon első emberként végigvitte a Tetrist.

tetris
Fotó: Youtube

A Tetris egy logikai játék, amit 1984-ben fejlesztett ki a szovjet szoftvermérnök, Alekszej Leonyidovics Pazsitnov. A 40 éves Tetris végigjátszását Willis Gibson egy a YouTube-ra feltett videója igazolja. A több mint 40 perces videón látszik, ahogy a fiú a legelső szinttől kezdi el játszani a klasszikus játékot és rendkívül ügyesen gyűri le a szinteket. Végül a játék 157. szintje után nem érkezik több alakzat, a Tetris megáll – írta meg a CNN. Korábban azt sem lehetett tudni, hogy a Tetrisnek egyáltalán van vége, mindenki egy végtelenített folyamatnak gondolta a különféle formák sorokba rendezését. A bravúrt a cikk végén megosztott videóban megtekinthetik.

El fogok ájulni, nem érzem az ujjam

– mondta Willis Gibson miután a 157. szinten a játék megadta magát. A videó leírásában azt írta, hogy

amikor elkezdtem játszani ezzel a játékkal, nem számítottam rá, hogy valaha legyőzöm.

A 13 éves fiú egyébként versenyszerűen Terisezik, 2023-ban a Classic Tetris World Championship versenyen a harmadik helyezést érte el.

A világ leghíresebb videójátéka: a Tetris

A Tetrist 1984-ben fejlesztette ki a szovjet szoftvermérnök, Alekszej Leonyidovics Pazsitnov. A játék egy egyszerű logikai feladat, amiben 7 geometriai alakzatot, úgynevezett tetrominókat kell egy 20-szor 10 kockából álló mezőre elhelyezni. A tetrominók a mező tetejéről érkeznek és egyenletes ütemben süllyednek a mező aljára. Amennyiben egy játékos kiölt egy sort, akkor az a sor eltűnik, ezzel lehet kitisztítani a mezőt. Egy egy alakzat már nem fér be a mezőbe, akkor a játékos vesztett.

A blue digital game of game blocks
Fotó: Getty Images

A Tetris az elmúlt 40 évben számos rekordot megdöntött, ezek közül pedig a legfontosabb, hogy a világ legnagyobb példányszámban értékesített videójátéka. A Tetris több mint 200 hivatalos változatban jelent meg az évek alatt, ezekből pedig 

a hivatalos értékesítési számok alapján több mint 520 millió példány kelt el. 

Természetesen ez a szám akár magasabb is lehet, hiszen szinte lehetetlen feltérképzeni a játék újrakiadásait, lehet számos egyéb legális, vagy illegális változat is.

A Tetris legnépszerűbb változata az Electronic Arts (EA) által 2006-ban kiadott mobilos verzió, amiből 100 milliót adtak el. Ha a Tetrist magában kivesszük  legnagyobb példányszámban eladott játékok listájáról, akkor ez az EA-változat számít minden idők harmadik legtöbbször eladott videójátékának.

Hogyan lehet végigvinni a Tetrist?

Érdekesség, hogy a Tetris-világbajnokságokon versenyzők már jutottak a 157. szinten túl, ahol Willis Gibson esetében a játék véget ért. Egy Tetrisre fejlesztett mesterséges intelligencia még a 236-os szintig is eljutott 2021-ben, ami rekordnak számít. Akkor hogyan lehetséges, hogy a 13 éves fiúnál a játék véget ért a 157. szinten?

A választ a Waterloo Egyetem matematikaprofesszora, John Brzustowski adta meg 1992-ben. A professzor egy tanulmányt írt a Tetrisről, amiben azt vizsgálta, hogy lehetséges-e a végtelenségig játszani a játékot. Brzustowski arra jutott, hogy statisztikailag a Tetris egyszer mindenképpen véget ér. 

Amennyiben egy menet alatt kellően nagyszámú S és Z tetrominó halmozódik fel, akkor a játékos számára elkerülhetetlen, hogy lyukakat hagyjon a mezőn, amik így felgyűlve végül a játék végét jelentik. 

A professzor arra jutott, ha a Tetris az alakzatokat véletlenszerűen generálja, akkor statisztikailag elkerülhetetlen ez a végkimenetel.

Ez a végkimenetel azonban csak a 2001 előtt megjelent Tetris-variánsokban merülhet fel. A játék 2001 után megjelent hivatalos változataiba beleprogramozták azt a szabályt, hogy a játék soha nem generálhat négynél több S és Z alakzatot egymás után.

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.