Teljes részletességgel rekonstruálták azt az októberi gázolásos balesetet, amelynek részese volt a General Motorshoz (GM) tartozó Cruise társaság robotaxija, s amelynek következményeként a vezető nélküli taxizásra átmeneti tilalmat rendeltek el a kaliforniai szakhatóságok – legalábbis a Cruise esetében.
Ami a legfontosabb, az úttesten szabálytalanul átkelő áldozat életben maradt és felépül, az ő felelősségre vonásáról semmilyen információ sincs, kiléte is ismeretlen az amerikai média előtt. Az egyszerű megítélésűnek tűnő ügy nem is emiatt, hanem a robotaxikat üzemeltető vállalat sumákolása, az incidens bagatellizálása és a különféle machinációk miatt váltott ki hatalmas botrányt az Egyesült Államokban, rámutatva a vezető nélküli autózás technikai feltételeinek tökéletlenségére.
A Cruise által a Quinn Emanuel jogi tanácsadótól megrendelt vizsgálati jelentés részleteit azután hozták nyilvánosságra, hogy a héten a közlekedésbiztonságiak (NHTSA) után az Igazságügyi Minisztérium és a tőzsdefelügyelet (SEC) is jelezte, hogy elindítja a saját vizsgálatát. A Cruise nincs ugyan tőzsdén, anyavállalata, a GM viszont annál inkább, s az ügyben a részvényesek megtévesztésének szándéka is felmerült a Cruise azóta önként távozott vezetői részéről.
A Quinn Emanuel alapos munkát végzett, 195 oldalas jelentésében 88, az ügyhöz kapcsolódó személy vallomása szerepel, emellett 200 ezer (!) dokumentum átvizsgálása is megtörtént, mire megszületett a konklúzió:
A Cruise-nak nem állt szándékában félrevezetni a szabályozó hatóságokat.
Ugyanakkor a Quinn Emanuel kimerítő részletességgel ecsetelte, hogy ki hol és milyen módon nehezítette meg a történtek pontos hatósági rekonstruálását. Ebből a laikus számára az derül ki, hogy a vállalatvezetésnek első körben a legfontosabb a médiabotrány megelőzése és a részletes hatósági vizsgálat elindításának elkerülése volt.
Ez viszont visszaütött, a jelentés szerint a Cruise akkori vezérigazgatója, Kyle Vogt és Gil West üzemeltetési igazgató a hatóságok rendelkezésére bocsátotta ugyan a belső kamerafelvételeket, de nem kommentálta, mondván, a videó önmagáért beszél, ami nem fedte a valóságot, mivel az nem derült ki belőle, hogy a szomszéd sávban egy autóhosszal előrébb haladó jármű által elütött és a Chevrolet Bolt EV robotaxi elé zuhant nőt vajon miért vonszolta magával a sofőr nélküli gépkocsi, ahelyett, hogy azonnal megállt volna.
Vogtéknak jó okuk volt erről hallgatni, hiszen rámutatott a technikai-érzékelési problémáikra. Ráadásul a vezérigazgató 24 órán belül, indoklás nélkül, gyakorlatilag dolgavégezetlenül feloszlatta az ügy belső kivizsgálására létrehozott csapatot, ezzel is nehezítve az ügy feltárását. Mi több, Vogt a maga által összevágott négy másodperces videóval próbálta a gázolást bagatellizálni.
A Quinn Emanuel mellé műszaki szakértői oldalon becsatlakozott Exponent mérnöki iroda állapította meg, hogy mi okozta azt, hogy még hat méteren keresztül tolta maga előtt a sérültet a robotaxi. A Panini névre keresztelt robotaxi agya rosszul érzékelte a nő helyzetét, úgy értékelte, hogy oldalirányú ütközés részese volt a járműve, holott szembekapta az elé lökött áldozatot.
Másrészt a GPS is megtévesztette, az onnan kapott információk alapján a kocsi nem ott volt a térképen, mint a valóságban,
ezért utasíthatta a komputer továbbhaladásra a taxit, amely csak azután állt meg, amikor bal első kerekével áthajtott az áldozat lábán. Akkor 12,4 kilométer per óráról lelassítva, óvatosan, a biztonsági protokollnak megfelelően a járda mellé kihúzódva megtett meg pár métert, holott a navigációs hiba miatt nem tudta, hogy már a legszélső sávban halad, vagyis erre a manőverre nem is lett volna a szükség.
Megállapították, hogy helyes észlelés esetén a rendszer vészfékezéssel megállította volna az autót. A taxi „látta”, hogy a másik autó elütötte a személyt, emiatt a másodperc tört része alatt maga is minimálisan lelassított, de utána nem találta a nőt, mert az elesett, és a lábain kívül más nem volt a lidar tárgyérzékelő látóterében.
A műszakilag kifogástalan lidar viszont ezt az információt nem tudta azonosítani és a helyén kezelni. Emiatt csak akkor állt meg a kocsi, amikor a nő lába a kocsi kereke alá sodródott. Az Exponent végezetül megállapította, hogy
egy felkészült humán sofőr időben észlelte volna a helyzetet, és megállította volna az autót.
A baleset óta a Cruise kilenc topvezetőjét bocsátotta el, Vogt vezérigazgató és Dan Kan, a cég társalapítója is lemondott, az állomány negyedét pedig elküldték, miután a bizonytalan helyzetben a General Motors jelentősen csökkentette a Cruise finanszírozását.
A Cruise eddig 8 milliárd dolláros veszteséget okozott anyavállalatának, amely pedig még ma is úgy kalkulál, hogy az önjáró vezetéshez kapcsolódó szolgáltatások üzletága – ahová a robotaxi is tartozik – 2030 környékén már évi 50 milliárd dolláros bevételt hoz a társaságnak.
Lehetséges, hogy át kell majd értékelni a terveket, mindenesetre a GM nem engedi el a projektet, és a technológia javításával próbálja visszaszerezni a közvélemény bizalmát. A Cruise száznál is több robotaxit üzemeltetett Kaliforniában és Texasban, ezeket a vizsgálatok idejére kivonták a forgalomból.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.