A LinkedIn előrejelzése szerint a munkákhoz szükséges készségek 51 százalékban eltérnek majd 2030-ban a 2016-os állapotokhoz képest világszerte. Ha azonban ehhez hozzávesszük a generatív mesterséges intelligencia térnyerését, akkor a változás 68 százalékos lesz.
A munkaügyi közösségi médium azt találta, hogy az európai vállalkozások jelentős része lemaradt abban, hogy időben felkészítse a munkavállalóit a mesterséges intelligencia használatára.
„Miközben az üzleti vezetők felismerték, hogy alkalmazottaiknak új készségekre lesz szükségük, az Egyesült Királyságban a vállalatok kevesebb mint fele, Hollandiában és Franciaországban pedig alig több mint harmada segíti aktívan a munkarőt az új technológia használatában” – magyarázta Janine Chamberlin, a LinkedIn alelnöke az Euronewsnak.
A jelentés szerint az Egyesült Királyságban a vállalkozások 44 százaléka, Hollandiában a 36 százaléka, míg Franciaországban a 38 százaléka segíti a munkavállalóit a mesterséges intelligencia elsajátításában. Tíz európai toborzóból hét úgy látja, hogy a következő öt évben ez a készséghiány tovább nő.
A vállalkozásoknak egyértelműen prioritásként kellene kezelniük a munkaerő készségeinek fejlesztését, ha alkalmazkodni akarnak a gyorsan változó technológiai környezethez. Chamberlin szerint
hosszú távon azok a szervezetek lesznek sikeresek és előzik meg a versenytársaikat, amelyek már befektettek az alkalmazottaik ilyen irányú továbbképzésébe.
Az európai munkavállalók 83 százaléka jelezte a kutatásban, hogy izgatottan várja a mesterséges intelligencia munkahelyeken való megjelenését, 74 százaléka pedig úgy vélte, hogy az segíteni fog előrelépni a karrierjében.
A készségfejlesztés a cégen belüli mobilitás és a tehetségek megtartása szempontjából is kulcsfontosságú. Tízből kilenc szervezet ugyanis aggódik a munkaerő megtartása miatt. Az európai HR-esek fele pedig a fluktuáció növekedését vetíti előre.
Nem a mesterséges intelligencia veszi el a munkát, hanem a másik ember, aki használjaMiközben a Tesla robotja szinte már rántottát készít, és például az útvonaltervezőkkel az is használ mesterséges intelligenciát, aki nem tud róla, számos megoldatlan kérdést is felvet az új technológia. Ezeket tárgyalták az EdTech Summit Hungary oktatástechnológiai konferencián és kiállításon Budapesten. Egyebek között elhangzott, hogy nem az MI veszi majd el a munkánkat, hanem a másik ember, aki használja. Ezért is kellene okosan bevezetni a használatát az oktatásba, hogy tanár és diák egyaránt megtanulja a hatékony és etikus használatát, végül pedig a versenyképességet és GDP-t növelő eszközt lehessen alakítani belőle. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.