BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

OTP: a Simple-fiókok feltörése nem az első malőr az idén

A digitális rendíthetetlenség alapköve a banki szolgáltatásoknak, de a folyamatos fejlődés ellenére is hosszú az út a teljes megbízhatóságig. Az OTP Mobil által fejlesztett és üzemeltetett Simple-fiókok keddi feltörése rávilágít a problémára, hiszen nem is ez volt az első eset idén a nagybanknál, amikor valamelyik online rendszer felmondta a szolgálatot.

Mikulás-ajándék helyett kellemetlen meglepetéssel szolgált sok Simple-fiók tulajdonosának: december 5-én és 6-án az egyszerűsített fizetést kínáló szolgáltatás több ezer számlatulajdonos számára vált elérhetetlenné.

Otpbank1_VZ
Fotó: Vémi Zoltán / Világgazdaság

Egy online támadásban ezeknek a felhasználóknak ellopták az adatait, illetve megváltoztatták a belépési azonosítóikat. A legnagyobb baj, a megtakarítások eltulajdonítása nem történt meg: a bank közleménye szerint a behatolók fizetési tranzakciókat nem tudtak indítani. A fiókok tulajdonosainak szívverését azonban minden bizonnyal felgyorsította a rázós eset okozta ijedelem.

A bankok, köztük az OTP is, a digitális biztonság úttörőinek hirdetik magukat, és ha valóban pénzek tűnnének el, az jókora csapást tudna mérni a pénzügyi rendszerre. A Simple-fiókok esete azonban rávilágít, mennyi a tennivaló a teljes szolgáltatásbiztonság garantálása érdekében, különösen ha tudjuk, hogy csak ennél a banknál idén hányszor lépett fel probléma az online rendszerekben.

Cikkünkhöz az OTP pontosításokat fűzött: A Simple Megoldásoknak több mint 3 millió regisztrált felhasználója van, a mostani visszaélés ezek közül 4 300 felhasználót érintett. A támadás során nem számlaadatokat, hanem a Simple-fiókba való belépéshez szükséges e-mail és jelszópárosokat lopták el illetéktelenek, egy (vagy több) OTP Banktól és az OTP Mobiltól független forrásból. Ezeket felhasználva fértek hozzá a Simple fiókokhoz, de tranzakciókat így sem tudtak indítani. Tehát nem számlaadatokat loptak el (mint eredetileg írtuk) – közölte az OTP – és nem a Simple rendszerből, a számlaadatok semmilyen módon nem voltak érintettek az esetben. Megtakarítások ellopása nem is következhetett volna be – így az OTP –, mivel a Simple megoldások egy elektronikus fizetési megoldásokat kínáló rendszer, így megtakarításokat nem kezel.

Malőrkronológia 2023-ban

  • Január 16-án, egy hétköznapi hajnalon történt. „Technikai hiba okoz nehézséget a bankkártyás műveletek és a készpénzfelvételek során” – jelentette a bank. Korábban fejlesztési okokra hivatkozva hajnali 1 és 5 óra közt jósolták, hogy felléphetnek problémák. De a bank sok ügyfele másnap reggel sem tudott fizetni, pénzt felvenni, és a bank Facebook-oldalát elárasztották a panaszok. 
  • Április 15–16-án a bank tájékoztatása szerint az értékpapír-szolgáltatáshoz kapcsolódó funkciók nem működtek.
  • Május 6–7-én az Electra, az Internetbank, a Mobilbank és a Vontact Center telefonos szolgáltatásai nem voltak elérhetők.
  • Október 5–6-án órákig szinte semmi nem működött, a lista ilyen hosszú: az internetbank, az online személyi kölcsön, az eBIZ szolgáltatás, a SmartBank, az Electra, a SmartBróker alkalmazás, a QR-kódos internetes fizetési szolgáltatások, a SZÉP-kártya mobilalkalmazás foglalási előleg kifizetése és az egyenlegek megjelenítése, valamint a Vámpénztári rendszer.
  • Augusztus 24-én, a hajnali órákban a kártyás fizetési rendszer állt le.
  • Október 6-án, illetve 9–10-én a lakossági hitelszámla-vezető rendszer nem működött, 9-én sok helyen az országban nem tudták az OTP üzemeltetette POS-terminálokat és ATM-eket használni. 
  • November 10-én reggel sokan jelezték, hogy nem működik az OTP internet- és mobilbankja.

A következő „menet” már napokon belül várható

  • A bank honlapján december 10-ről ezt írják: „Fejlesztési okokból 2023. december 10-én, hajnali 1:00-től hajnali 3:00-ig az OTP Contact Center számlatörténethez kapcsolódó telefonos információszolgáltatása nem lesz elérhető.” December 9–10-ről pedig ezt: „Fejlesztési okokból 2023. december 9-én 23:00-tól december 10-én hajnali 2:00-ig az internetbank, a mobilbank, az eBIZ szolgáltatás, az Electra, a SmartBróker alkalmazás, az OTP Bank által kibocsátott bankkártyákkal kezdeményezett internetes fizetések jóváhagyása, valamint a Vámpénztári rendszer nem lesz elérhető." 

A bank pontosításában kommentálta a listát

Az OTP így kommentált: "A példaként bemutatott karbantartási szünetek, vagy időszakos leállások valamennyi bank működésének részei. Ezeket elsősorban olyan időszakokra ütemezzük, amikor a rendszer terhelése hagyományosan alacsonyabb. Ezekről a tervezett karbantartásokról, fejlesztésekről előre tájékoztatjuk ügyfeleinket és partnereinket, hogy a legkevesebb kellemetlenséggel járjanak a rövid szolgáltatási szünetek."

Az OTP tanácsa a Simple-eset kapcsán

A Simple-fiókok a támadás estéjén is megfelelően működtek – írta az OTP. 

Az ilyen és hasonló visszaélések alapja, hogy a felhasználók több általuk használt felületen azonos jelszó/felhasználónév párosítást használnak. Ezért erősen javasolt más-más felületeken eltérő jelszavakat használni, illetve legalább hatvan naponta frissíteni.

Kiberbiztonság: megindult a visszaszámlálás, pár napjuk maradt a cégeknek

Számos cég számára támaszt új követelményeket a kiberbiztonsági törvény az elektronikus információs rendszereik üzemeltetésével kapcsolatban. Az érintett szervezeteknek 2023 végéig maradt idejük felkészülni, hogy megfeleljenek az új szabályoknak.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.