Mikulás-ajándék helyett kellemetlen meglepetéssel szolgált sok Simple-fiók tulajdonosának: december 5-én és 6-án az egyszerűsített fizetést kínáló szolgáltatás több ezer számlatulajdonos számára vált elérhetetlenné.
Egy online támadásban ezeknek a felhasználóknak ellopták az adatait, illetve megváltoztatták a belépési azonosítóikat. A legnagyobb baj, a megtakarítások eltulajdonítása nem történt meg: a bank közleménye szerint a behatolók fizetési tranzakciókat nem tudtak indítani. A fiókok tulajdonosainak szívverését azonban minden bizonnyal felgyorsította a rázós eset okozta ijedelem.
A bankok, köztük az OTP is, a digitális biztonság úttörőinek hirdetik magukat, és ha valóban pénzek tűnnének el, az jókora csapást tudna mérni a pénzügyi rendszerre. A Simple-fiókok esete azonban rávilágít, mennyi a tennivaló a teljes szolgáltatásbiztonság garantálása érdekében, különösen ha tudjuk, hogy csak ennél a banknál idén hányszor lépett fel probléma az online rendszerekben.
Cikkünkhöz az OTP pontosításokat fűzött: A Simple Megoldásoknak több mint 3 millió regisztrált felhasználója van, a mostani visszaélés ezek közül 4 300 felhasználót érintett. A támadás során nem számlaadatokat, hanem a Simple-fiókba való belépéshez szükséges e-mail és jelszópárosokat lopták el illetéktelenek, egy (vagy több) OTP Banktól és az OTP Mobiltól független forrásból. Ezeket felhasználva fértek hozzá a Simple fiókokhoz, de tranzakciókat így sem tudtak indítani. Tehát nem számlaadatokat loptak el (mint eredetileg írtuk) – közölte az OTP – és nem a Simple rendszerből, a számlaadatok semmilyen módon nem voltak érintettek az esetben. Megtakarítások ellopása nem is következhetett volna be – így az OTP –, mivel a Simple megoldások egy elektronikus fizetési megoldásokat kínáló rendszer, így megtakarításokat nem kezel.
Az OTP így kommentált: "A példaként bemutatott karbantartási szünetek, vagy időszakos leállások valamennyi bank működésének részei. Ezeket elsősorban olyan időszakokra ütemezzük, amikor a rendszer terhelése hagyományosan alacsonyabb. Ezekről a tervezett karbantartásokról, fejlesztésekről előre tájékoztatjuk ügyfeleinket és partnereinket, hogy a legkevesebb kellemetlenséggel járjanak a rövid szolgáltatási szünetek."
A Simple-fiókok a támadás estéjén is megfelelően működtek – írta az OTP.
Az ilyen és hasonló visszaélések alapja, hogy a felhasználók több általuk használt felületen azonos jelszó/felhasználónév párosítást használnak. Ezért erősen javasolt más-más felületeken eltérő jelszavakat használni, illetve legalább hatvan naponta frissíteni.
Kiberbiztonság: megindult a visszaszámlálás, pár napjuk maradt a cégeknekSzámos cég számára támaszt új követelményeket a kiberbiztonsági törvény az elektronikus információs rendszereik üzemeltetésével kapcsolatban. Az érintett szervezeteknek 2023 végéig maradt idejük felkészülni, hogy megfeleljenek az új szabályoknak. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.