Az elÕkészületek állapota alapján akármelyik nap a kormány elé kerülhetne a MÁV-Start Zrt. 88 elÕvárosi motorvonat beszerzésére vonatkozó, mintegy 200 milliárd forintos beszerzési terve,
ahogyan megjelenhet az 50+50 InterCity személykocsi felújítására vonatkozó kiírás is. Mégis nyitott, hogy ténylegesen mennyi
valósulhat meg a beszerzésekbÕl annak fényében, hogy Fellegi Tamás fejlesztési miniszter már szeptemberben közölte: a folyó, 2007–13-as uniós költségvetési ciklusban mindössze 98 milliárd forint áll rendelkezésre a Közlekedés operatív programban (KÖZOP, 5-ös prioritás) városi és elÕvárosi közlekedésre. Ezt nem a vasút kapcsán, hanem annak indokaként mondta, miért nem támogatja a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium a BKV 118 milliárd forintos troli- és villamosvásárlási tervét. Uniós pénzre vár a GYSEV és több vidéki nagyváros tömegközlekedése is.
Csakhogy – értesült a Világgazdaság – a 98 milliárdon felül van még körülbelül 300 milliárd forint uniós pénz is közlekedésfejlesztésre. A pénz úgy bukkant fel, hogy az Európai Bizottság nehezményezte az elÕzÕ kormányok gyakorlatát, miszerint egyes uniós forrásokat úgy használtak fel, hogy abból a kiadások áfáját is kifizették. Márpedig a Kohéziós Alapból adó nem fizethetÕ, ezért az Európai Bizottság eljárásokat indított hazánk ellen. (Nem áfa-visszaigénylÕk, például önkormányzatok használhatnak EU-s fejlesztési forrást beruházásaik egészének finanszírozására az Európai Regionális Fejlesztési Alap forrásaiból.) Az ügyekben Magyarország is perelt, kettÕt már elbukott, egy folyamatban van. Információink szerint a mostani kormány az elÕzÕvel annyiban azonos állásponton van, hogy reméli, megnyerhetÕ a per.
A folyamatban lévÕ harmadik per kapcsolódik a közlekedéshez. Ebben a KÖZOP-forrás legnagyobb hazai kedvezményezettje, az áfa-visszaigénylÕ Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztési Zrt. (NIF) érintett a fenti, mintegy 300 milliárd forintos áfatartalom erejéig. Az összegnek eddig a felét hívta le. Lapunk úgy értesült: a NIF például az M7-es autópályával kapcsolatos fejlesztésnek az áfáját is uniós pénzbÕl fizette.
A tét nagy: ha az Európai Bizottság marad fölül, a költségvetésnek át kell csoportosítania a 300 milliárd forintot a KÖZOP-kasszába, és még az év végéig ki kell írni a pénz elköltését célzó tendereket. Ha késlekedünk, kifuthatunk a 2015. december 31-es határidÕbÕl, amikorra meg kell valósulniuk az adott keretbÕl elvégezhetÕ beruházásoknak. A pénzt ekkor vissza kell utalnunk, tehát számunkra elvész.
EttÕl azonban nem kell tartani Loppert Dániel, a NIF szóvivÕje szerint. Mint a Világgazdaságnak kifejtette, a NIF-nél bÕséggel vannak olyan, elÕkészített infrastruktúra-fejlesztési tervek, amelyekre ésszerÛen elkölthetÕ a fenti összeg. Arról viszont, hogy a pénzt nem infrastruktúrára, hanem jármÛbeszerzésre kell fordítani, csak a kormány dönthet.
Más forrásunk szerint viszont infrastruktúra-beruházásokra már nincs idÕ, ezért célszerÛ a pénzt a közösségi közlekedés jármÛfejlesztésére, azon belül is zéró emissziós eszközökre – villamos motorvonatra, trolibuszra, villamosra vagy elektromos hajtású buszra – költeni. De például dízelmotorvonat nem vásárolható belÕle, és úgy tudjuk, hogy a MÁV-Trakció által opcionálisan lehívható 30 Traxx villanymozdony sem. Ez a változat tehát jó lenne a hazai közösségi közlekedésnek, de hatalmas teher a költségvetésnek.
a tételes jog inkább a magyar tagállami álláspontnak kedvez.
a tételes jog inkább a magyar tagállami álláspontnak kedvez. -->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.