Idén rengeteg jó minőségű gyümölcs termett, és viszonylag kedvező az áruk. Egyedül barackból volt hiány, de a pálinkafőzők nem panaszkodhatnak az alapanyagra – mondta a Világgazdaságnak Mihályi László, a Pálinka Nemzeti Tanács (PNT) elnöke. Ennek ellenére a kereskedelmi főzdék közül több nem vásárolt nagy mennyiséget, ami már a januártól a pálinkákra is bevezetendő népegészségügyi termékadó (neta) hatása.
Az új szabályok szerint az egy liter 50 térfogat-százalékos pálinka után fizetendő neta 1100 forint lesz. Ez pedig – az áfával is számolva – 700 forinttal emeli meg egy félliteres, 50 százalékos pálinka nagykereskedelmi árát. A kiskereskedelemben ennél is nagyobb mértékű lesz az áremelkedés.
Az idén megemelkedik a főzdék forgalma, a nagykereskedők ugyanis a szokásosnál lényegesen több pálinkát vásárolnak, hiszen ezt még a kedvezőbb adókörnyezetben tehetik meg. Ez nem jelenti azt, hogy januártól a kiskereskedők még az alacsonyabb neta által meghatározott árakon kínálják a pálinkát. Jellemző a kereslet élénkülésére, hogy sok helyen üveghiány lépett fel: Magyarországon gyakorlatilag csak Orosházán gyártanak üveget, a német és olasz beszerzések pedig korlátosak.
A kereskedelmi főzdékben előállított, évi 1,05 millió hektoliterfok (vagyis 2,1 millió liter 50 százalékos alkoholtartalmú pálinkának megfelelő mennyiség) nem csak a most előrehozott vásárlások mértékében csökken, a PNT várakozásai szerint ilyen mértékű adóteher mellett hosszabb távon is feleződhet az előállítás.
A bérfőzdékre nem vonatkozik a neta, a literenként 1700 forintos bérfőzési díj fele a szeszadó.
A magánfőzésért literenként 700 forintot kell fizetni, amit párlatjegy igénylésével róhatnak le az érintettek.
A magánfőzésben előállított párlat valódi nagyságára csak becslések vannak, a 22 ezer bejelentett házi pálinkafőzde tulajdonosai ugyanis még a minimálisan előírt párlatjegynek is csak kevesebb mint kétharmadát váltották ki.
A teljes cikket a Világgazdaság csütörtöki számában olvashatja
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.