Súlyos csapást mért a gazdaságra, többek között a munkaerőpiacra a koronavírus-járvány. A munkanélküliségi ráta a múlt év közepén átlépte az 5 százalékos szintet, igaz, utána 4,5 százalékra csökkent. A fiatalok – azaz a 20-24 évesek és a 25-29 évesek munkanélküliségi rátája pedig 13,4, illetve 7 százalékon tetőzött a múlt év második negyedében, ami több mint 4 éves csúcsot jelentett. A pandémia utáni fellendülés üteme nagyban függ a foglalkoztatás alakulásától, így a fiatalok munkaerőpiac aktivitásától is.
A dolgozó fiatalok a múlt év végén már sokkal stabilabbnak látták a munkahelyüket, mint három hónappal korábban
– derül ki a K&H ifjúsági indexéből, amely a fiatalok munkaerőpiaci helyzetét vizsgálta a múlt év utolsó három hónapjában. A 19-29 éves korosztály dolgozó tagjainak 69 százaléka volt ezen a véleményen, szemben a 2020 harmadik negyedévben mért 45 százalékos aránnyal. A jelentős negyedéves javulás ellenére 69 százalékos arány igazából a korábbi negyedéveknek megfelelő eredmény. Az állásban lévő fiataloknak egyébként 8 százaléka érezte bizonytalannak a munkahelyét.
Az is kiderült ugyanakkor, hogy
a járvány kedvezőtlen munkaerőpiaci hatásai miatt a fiatalok sokkal nehezebbnek látják az elhelyezkedési lehetőségeket.
A dolgozó fiatalok mindössze 19 százaléka mondta azt, hogy könnyen tudna új állást szerezni, ez megfelel a múlt év korábbi negyedéveiben mért szintnek, ugyanakkor többéves mélypontot jelent, 2016-ban fordult elő utoljára, hogy a munkaerőpiaci szempontból aktív fiatalok ötöde volt optimista. A kutatás szerint a megkérdezettek közel 60 százaléka tartotta nehéznek az elhelyezkedést.
Tehát az álláskeresési kilátásaikat borúsnak mondták, de a felmérés egyúttal egy kedvező rekordot is hozott.
A dolgozó fiatalok 48 százaléka úgy látta, megbecsülik a munkahelyén, hasonlóan jó eredményre a kutatás 8 éves történetében még nem volt példa.
A megkérdezett fiatalok 8 százaléka szerint nagyon számít rá a cégük, 40 százalékuk pedig azt mondta megfelelően kezelik őket a munkahelyükön, míg 4 százalékuk egyáltalán nem érzett ilyet.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.