A gyártósorok leállása miatt májusban 80 százalékos volt a visszaesés a nagyhaszonjárművek forgalomba helyezése terén az előző év azonos időszakához képest, az év eleji erős kezdés miatt a január–májusi időszakban 60 százalékos volt a visszaesés – áll a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) elemzésében.
A 16 tonna feletti nagyhaszonjárművek esetében 2018 volt a csúcsidőszak, amikor az éves forgalomba helyezések száma meghaladta az 5400-at. Ugyan 2019 még mindig erős évnek számított, de a sofőrhiány és a fuvardíjak csökkenése az új járművekbe való beruházásra is nagy hatással volt. Ennek ellenére nem volt drasztikus a csökkenés.
Az idei évet lendülettel kezdte a piac, és a járványhelyzetig jókora volt a beruházási kedv. Március közepén azonban az új járművek megrendelésére szóló igények egyik napról a másikra megszűntek.
A nagyhaszonjármű-gyártók zöme a 13–16. hét időszakában az ellátói láncok akadozása miatt bezárt, az új megrendelések mellett a forgalomba helyezések is drasztikusan csökkentek. A vártnál gyengébb lett a június is, a tavalyi év azonos időszakához képest 70 százalékos a visszaesés.
Április közepétől május végéig álltak a gyárak, és az összes nagyjából ugyanazon a héten indult újra Európában. Feltételeztük, hogy az ügyfelek átveszik a már megrendelt járműveket, de még mindig nagy a bizonytalanság a járvány miatt, és a fuvarozók is óvatosabbak
– mondta a Világgazdaságnak Illés Dávid, az MGE elnökségi tagja. Hozzátette: a nyári karbantartási leállások miatt szeptemberben szokott újra elindulni a piac, ám az ügyfelek óvatossága miatt az ősz sem lesz erős.
A teljes cikket a Világgazdaság szerdai számában olvashatja!
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.