A világjárványnak még nincs vége, de az elmúlt másfél év történéseinek hatását – a munkaerőpiacra is – már elkezdték kutatni, hiszen a covid velünk marad, miközben minden generáció életét megváltoztatta, méghozzá különböző módon és mértékben.
A budapesti Marketing Summit Hungary konferencián, az Így hatott a jövőnkre a covid témában meghirdetett panelbeszélgetésen a járványnak a munkavállalókra gyakorolt hosszú távú hatásairól is szó volt, és arról a nagyszabású kutatásról is, amibe a Századvég Alapítvány a Lounge Grouppal együttműködve kezdett nemrég. A Munkadinamika című felmérés még készül, de – mint arról Torzsa Gabriella, a Századvég Alapítvány kutatója beszámolt – az már egyértelmű, hogy a fizikai és szellemi munkások másként élték meg a covidot, és másként védekeztek ellene. Az első csoport számára a fizikai védekezés, a maszkhasználat, a munkahelyi higiénés körülmények nagyon fontosak, a szellemi munkát végzők igényei komplexebbek, ők a különböző rekreációs lehetőségeket például cégen belül igénybe vehető pszichológust, jógaoktató és edzőtermi támogatást is igényelnek.
A home office során is különböző hullámokat lehetett megélni, a nászutas hangulattól a rutinok és személyes rítusok felborulásáig.
A legnagyobb hősök a kisgyerekes anyák voltak – mondta a kutató, aki jelezte, a bezártság okozta depresszió, a mozgáshiány, és a szociális kapcsolatok hiánya a munkamorálra kihatott, de a munkavégzés minőségére jellemzően nem, a home office ezért velünk maradhat, mert az előnyét is meg lehetett tapasztalni, a jövőben a kellő egyensúlyt kell majd megtalálni.
A legsúlyosabban azokat a fiatalokat érintette a pandémia, akik most léptek, vagy lépnek majd ki a munkaerőpiacra, és akiknek a szocializációja gellert kapott.
Elmaradtak azok a fontos rítusok, mint az évzárók, évnyitók, vagy a nyári lazulást és közösségépítést segítő fesztiválok, társasági események, és úgy álltak munkába, hogy a home office miatt nem ismerik kollégáikat. Ők a covid-, avagy lockdown-generáció, akiket a legérzékenyebb korszakukban, és vélhetően hosszú távon, mélyrehatóan érintettek a lezárások és korlátozások - mondta Bereczki Enikő generációs szakértő. Az 1995-2009 közöttiek, a klasszikus z-generáció felnőtté válását döntően digitalizáció még jobban felerősödött a covid alatt, amikor a virtuális térbe még inkább belekényszerült mindenki. Csakhogy a felnőtté válás időszakában a kortársakhoz kapcsolódás, illetve a személyes találkozások hiánya nagy veszteség.
A jövőbeni munkavállalásra is hatással lehet a covid-időszak,hiszen nagyon sokan elveszítették most a munkahelyüket, és többnyire azokat az ágazatokat érintette a covid, ahol fiatalok dolgoznak, klasszikusan a turizmust és a szórakoztatóipart. A covid-generációs fiatalok most megtapasztalták, hogy milyen visszalépni, kényszerűségből visszatérni a szülői házba, milyen elveszíteni a biztosnak hitt munkahelyet.
A covid velünk marad hosszú távon – szögezte le Rusvai Miklós virológus –, de már nem pandémia formájában, hanem helyi járványként felbukkanva időnként, mint a nátha, vagy a kanyaró, ha felfüggesztik a védőoltásokat. Megtanultunk időközben kezet mosni, és vigyázni egymásra. Most élesen elvált a veszélyeztetett, a teherviselő és az áldozati csoport, hiszen az egyik csoportnak úgy kellett megvédenie egy másikat, hogy közben elveszítette a munkáját, és igazán tiszteletreméltó ebben a járványban, hogy komolyabb feszültségeket nem törtek ki emiatt. A legnagyobb teher a szendvics generációra hárult – mondta a generációs szakértő –, azokra, akik egyszerre gondoskodtak a szüleikről és a gyerekeiről, miközben nehezített helyzetben kellett helyt állniuk a munkahelyükön is.
A covid hosszú távú hatásai a rendezvénypiacra ma még felmérhetetlenek, a kérdésekre a tavalyi után az idei év sem tudott választ adni
– árulta el Lobenwein Norbert, a Sziget Szervezőiroda és VOLT produkció igazgatója. A szezon nagyon felemásra sikerült, abban biztosak, hogy a nagy nemzetközi kitettségű rendezvényeiket, elsősorban a Sziget fesztivált jó döntés volt lefújni, de bíznak benne, hogy jövőre már újra tud indulni teljesen a fesztiválpiac is. Egyelőre azt próbálják felmérni, hogy számíthatnak-e majd azokra az alvállalkozókra, akikkel korábban együtt dolgoztak, vagy bevétel híján nem élte túl a cégük az elmúlt másfél évet.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.