Budapesten szeptember végén megközelítette az 500 ezer forintot a használt lakások négyzetméterára, a legdrágább vidéki nagyvárosokban 300 ezer forintnál tartott a piac – derül ki a KSH friss statisztikájából. Eszerint 2015 óta több mint 30 százalékkal emelkedett a használt lakások ára, az újaké 24 százalékkal nőtt. Tavaly az első háromnegyed évben 10,7 százalékkal, az előző negyedévhez képest 3,7 százalékkal drágultak a használt lakóingatlanok: ennél magasabb csak Izlandon volt a lakáspiaci árindex az EU-ban, hazánk után Írország következik.
Az eladott lakások 3,4 százaléka volt új építésű, ezek árszintje az első negyedév után nem emelkedett. A tiszta árváltozás 2017-hez képest 8,5 százalék, a teljes árváltozás ennél kisebb, átlagosan 6,2 százalék volt, mivel a kereslet az áremelkedés hatására az olcsóbb ingatlanok felé fordult. A főváros és az agglomeráció között kialakult árkülönbség miatt már a pesti külső kerületek fajlagos árszintje is meghaladta az agglomerációban legdrágábbnak számító nyugati szektor árait.
A jelzett időszakban 103 ezer ingatlant értékesítettek, így 8,1 százalékkal bővült a lakáspiaci forgalom a megelőző év azonos időszakához képest. A kisebb települések részesedése folyamatosan nő, már 56 százalékot tesz ki az eladásokból, míg a fővárosé és a megyeszékhelyeké mostanra 44 százalékra csökkent. A trend 2018 első 9 hónapjában is folytatódott a fővárosban, amit a még csak épülő új lakások felé forduló kereslettel magyaráz a KSH.
Budapesten 2016 óta 30 ezer lakásra adtak ki építési engedélyt, ám ennek csak negyede a használatba vételi engedélyek száma, noha a kereslet jórésze az új lakások felé fordult. Az eladási statisztikákban ezek az új lakások egyelőre még alig jelentek meg: 5407 lakás építését jelezték, de az időszak végéig ennél csaknem kétezer lakással kevesebb jelent meg a tranzakciók körében. A budapesti új lakások árváltozását a harmadik negyedévben nem vizsgálta a KSH, mert 500-nál kevesebb új ingatlant értékesítettek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.